Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville leie ut leiligheten min i en periode på 2 år.

Siden lånet er fra boligetaten er det egentlig ikke lov, men man kan søke hvis spesielle forhold foreligger.

Så jeg har søkt, likevel oppfatter jeg dem som vanskelige, det er mye om og men og formaninger i stedet for konkrete svar.

Det er bare to år det er snakk om, ingen gevinst og hente her, jeg flytter bare hjem midlertidig for og hjelpe ett familiemedlem som nettopp har vert gjennom en livskrise. De trenger også dokumentasjon på det, hva skal jeg egentlig gjøre? Tror min slektning har mer enn nok en at jeg sender henne til legen for dokumentasjon på krise.

Frister meg og bare leie ut,mener det er flisespikkeri det de holder på med, maktarroganse.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare å leie ut.

Skrevet

Ville leie ut leiligheten min i en periode på 2 år.

Siden lånet er fra boligetaten er det egentlig ikke lov, men man kan søke hvis spesielle forhold foreligger.

Så jeg har søkt, likevel oppfatter jeg dem som vanskelige, det er mye om og men og formaninger i stedet for konkrete svar.

Det er bare to år det er snakk om, ingen gevinst og hente her, jeg flytter bare hjem midlertidig for og hjelpe ett familiemedlem som nettopp har vert gjennom en livskrise. De trenger også dokumentasjon på det, hva skal jeg egentlig gjøre? Tror min slektning har mer enn nok en at jeg sender henne til legen for dokumentasjon på krise.

Frister meg og bare leie ut,mener det er flisespikkeri det de holder på med, maktarroganse.

Jeg hadde aldri utsatt leietaker for et ulovlig leieforhold. Er kontakt ikke så viktig heller da? Fordi ved å leie ut bryter du kontrakten du inngikk med Boligetaten. Dette er betingelser du forhåpentligvis var klar over når du signerte kontrakten (det var og er ditt ansvar).

Hvis du ikke kan dokumentere forholdene, får du ikke leid ut.

Dokumentasjon fra fastlege, dokumentasjon fra personen du planlegger å leie ut til, dokumentasjon på at du skal bo i nærheten av den som har det vanskelig.

Hvis hun ikke har stort nok behov for deg til at hun greier å få en attest fra fastlegen, tror jeg ikke de "spesielle omstedighetene" gjelder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri utsatt leietaker for et ulovlig leieforhold. Er kontakt ikke så viktig heller da? Fordi ved å leie ut bryter du kontrakten du inngikk med Boligetaten. Dette er betingelser du forhåpentligvis var klar over når du signerte kontrakten (det var og er ditt ansvar).

Hvis du ikke kan dokumentere forholdene, får du ikke leid ut.

Dokumentasjon fra fastlege, dokumentasjon fra personen du planlegger å leie ut til, dokumentasjon på at du skal bo i nærheten av den som har det vanskelig.

Hvis hun ikke har stort nok behov for deg til at hun greier å få en attest fra fastlegen, tror jeg ikke de "spesielle omstedighetene" gjelder.

Boligetaten har også ett mandat kjære deg, de skal "hjelpe" vanskeligsstilte til og beholde bolig, det dreives b,la boligsosialt arbeid for å fremme dette, så la oss se.

Hvis jeg leier ut i 2 år, uten personlig fortjeneste- hvem vil det skade egentlig? eller kanskje min leilighet kan være en positiv faktor for mennesker som trenger ett sted å bo i en overgangssituasjon?

Du kan tro så mye du vil, mange av dere mennesker eier ikke nok empati til å se ulike vinkler fra en sak.

Det er ikke alltid man ønsker og dokumentere en sak, det handler ikke om at det ikke er nok graverende-men rett til privatlivets fred.

Dessuten liker jeg ikke holdningene derer, de skal ha respekt for enkeltmennesker, de er bare mennesker de og.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du deg bryet med å spørre her når du later til å allerede ha bestemt deg?

Om det er slik at de skal hjelpe vanskeligstilte, da må det jo faktisk dokumenteres at man faktisk er vanskeligstilt. Det er ikke maktarroganse, det er ren logikk.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du deg bryet med å spørre her når du later til å allerede ha bestemt deg?

Om det er slik at de skal hjelpe vanskeligstilte, da må det jo faktisk dokumenteres at man faktisk er vanskeligstilt. Det er ikke maktarroganse, det er ren logikk.

Hvis du leser svarene mine så forstår også du at boligetaten er ett virkemiddel for og bekjempe fattigdom, hvis en kan bidra der så bør det veie positivt i stedet for negativt, det klarer du og se hva?

Det er en form for maktarroganse når de hever seg over deg, snakker til deg som du er ett barn og ikke holder saksbehandlingsfrist slik de skal.

Også de VET at de kan og skal bruke skjønn i slike saker.

AnonymBruker
Skrevet

kjære deg,

det klarer du og se hva?

Dropp forsøkene på hersketeknikk. Jeg vet selvsagt ikke hvordan samtalene mellom deg og etaten forløper, men du har alt å tjene på å møte dem med respekt. Møter du dem med en muggen tone slik som du diskuterer her, ja, da får du ikke blomster og sommerfugler i retur.

Du sier de skal vise skjønn, ja, men du er dermed ikke garantert å få gjennomslag for saken din. Skjønn kan like gjerne medføre et nei.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dropp forsøkene på hersketeknikk. Jeg vet selvsagt ikke hvordan samtalene mellom deg og etaten forløper, men du har alt å tjene på å møte dem med respekt. Møter du dem med en muggen tone slik som du diskuterer her, ja, da får du ikke blomster og sommerfugler i retur.

Du sier de skal vise skjønn, ja, men du er dermed ikke garantert å få gjennomslag for saken din. Skjønn kan like gjerne medføre et nei.

Som regel bruker jeg ikke hersketeknikker mot mennesker, setter naturlige grenser hvis det må til.

Har alltid vist respekt i forhold til saksbehandleren, men når de drar det ut i ukesvis, det ligger gjemt mellom kortene at de "egentlig ikke liker det", forklarer bare brøkdel av regler ( litt for hver gang jeg tar kontakt ) og påpeker at lånet er kommunalt- da, tror jeg at det er viktig å sette seg i respekt.

Hvilke hodlninger har de til mennesker egentlig? burde de kanskje ikke vurdert andre typer arbeid? respekt for enkeltmennesker i ulike livssituasjoner bør være det vesentlige spørsmålet her. Og vilje, ikke minst vilje til og yte noe for enkeltmennesket.

Jeg spør ikke etter noe som er til de grader urimelig, det er ikke snakk om gevinst, har god grunn og det er for en kort tidsperiode. At jeg ønsker å skjeme det mennesket jeg skal bo med, er vel heller snakk om respekt enn at saken er betent, for det er den virkelig. Det dreide seg faktisk om liv og død,og det DET har de ingenting med.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Og hvordan skal de vite at du bare ønsker å skjerme mennesket, og ikke bare ønsker å lure deg til rettigheter du ikke har :klo:

De kjenner ikke deg, og har lover og regler de må forholde seg til, noe du visste da du underskrev kontrakten.

Du kan selvfølgelig være dypt uenig i at du skal komme inn under samme lover og regler som andre, eller at de skulle brukt skjønn i ditt tilfelle, men sånn funker ikke verden. Heldigvis.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Og hvordan skal de vite at du bare ønsker å skjerme mennesket, og ikke bare ønsker å lure deg til rettigheter du ikke har :klo:

De kjenner ikke deg, og har lover og regler de må forholde seg til, noe du visste da du underskrev kontrakten.

Du kan selvfølgelig være dypt uenig i at du skal komme inn under samme lover og regler som andre, eller at de skulle brukt skjønn i ditt tilfelle, men sånn funker ikke verden. Heldigvis.

Er du så naiv? det er korrupsjon overalt, mye er skjult.

Har rettigheter som alle andre, bruker de ikke skjønn i slike saker som dette, forteller det heller mye mer om reflekterte, etiske og empatis egenskaper hos de involverte.

Det er en grunn til at stat ber dem vise skjønn, ikke sant? hvis ikke saker der ev kriser er god nok grunn, så hva blir egentlig en gyldig nok grunn? det er min leilighet, mine penger som betales hver måned, og skal de nekte meg og leie den ut for ett stakkars år... fordi vi liker og herske! pft, de får ikke mye respektt fra meg. Kjenner mange såkalte bolighaier der ute, jag de i stedet.

har faktisk misforstått noe av arbeidet sitt.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo in under samme lover og regler MEN de åpner for dialog, ser du ikke forskjellen? Her er man prisgitt sin saksbehandlers sosiale og etiske verdier, ikke minst den evne til å tenke helhet og samfunnsforebyggende taktikk opp i alt. Det er det ingen som ser her, merkelig.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvorfor startet du denne tråden her inne sa du!? :klo:

Du ønsker helt klart ikke andre meninger enn dine egne, og de sitter du jo med helt selv.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor startet du denne tråden her inne sa du!? :klo:

Du ønsker helt klart ikke andre meninger enn dine egne, og de sitter du jo med helt selv.

Dere har ikke evner til å se flere sider av en sak, dere finnes ikke kritiske til hvordan systemer fungerer, eller er villige til å høre andre sider av sak.

Når jeg i tillegg er høyere utdannet innen samme retning de folkene er satt til og gjøre, blir eg bare OPPGITT deres vegne, hva av livet har de egentlig skjønt?..... :natti:

AnonymBruker
Skrevet

Ikke fremstill deg selv som et offer. Vi har heldigvis lover og regler som regulerer det meste i samfunnet, og dette medfører at du må gjennom en papirmølle for at etaten skal finne ut om du skal få gjennomslag for søknaden din eller ikke. Dette gjelder alle i din situasjon, og det er slik det må være.

Forøvrig burde du logge deg inn som skjult bruker eller hva det nå heter.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg leier ut, de kan ikke røre meg.

De har ikke ressurser til det- hurra;)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke fremstill deg selv som et offer. Vi har heldigvis lover og regler som regulerer det meste i samfunnet, og dette medfører at du må gjennom en papirmølle for at etaten skal finne ut om du skal få gjennomslag for søknaden din eller ikke. Dette gjelder alle i din situasjon, og det er slik det må være.

Forøvrig burde du logge deg inn som skjult bruker eller hva det nå heter.

Hvis du leser svar over, så kommer det frem at jeg har søkt og ringt med at det går noe treeeeegt. Har ikke behov for å skjule noe som helst, det er lov og reflektere over saker man støter på her i livet;)

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet.

Når du får lån fra Boligetaten, må du innrette deg etter reglene som gjelder der. Dette er et lån du aldri kunne fått på det åpne markedet, men til gjengjeld finnes det begrensninger.

Tenk deg selv: Du kunne fint kjøpt leilighet med dette lånet, leid ut svart og tjent deg rik mens du bodde hjemme. Selsvsagt må det finnes mekanismer for å hindre dette. Da kreves dokumentasjon.

Vær litt takknemlig for det du har fått, istedenfor å sutre for hva du ikke får.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg leier ut, de kan ikke røre meg.

De har ikke ressurser til det- hurra;)

Jeg håper de tar deg.

Du spytter på de som virkelig har behov for dette tilbudet, og du fører til at alle blir uglesett. Det er på grunn av slike som deg at det er så mye papirarbeid og dokmentasjon i slike saker.

Gratulerer, du har nettopp gjort tilværelsen ENDA vanskeligere for de andre brukerne av boligetaten.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet.

Når du får lån fra Boligetaten, må du innrette deg etter reglene som gjelder der. Dette er et lån du aldri kunne fått på det åpne markedet, men til gjengjeld finnes det begrensninger.

Tenk deg selv: Du kunne fint kjøpt leilighet med dette lånet, leid ut svart og tjent deg rik mens du bodde hjemme. Selsvsagt må det finnes mekanismer for å hindre dette. Da kreves dokumentasjon.

Vær litt takknemlig for det du har fått, istedenfor å sutre for hva du ikke får.

Det er snakk om 2 år, leier ut hvitt og blir overhode ikke rik, det er ikke meningen heller...kunne aldri vært noe bolighai, hjelper ett annet menneske økonomisk her, det blir tungt dobbelt opp...men skal søke videre og legge ved dok så det holder, ordner seg som regel. :goodbye::goodbye::goodbye:

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke behov for å skjule noe som helst, det er lov og reflektere over saker man støter på her i livet;)

Du skriver som AB, så jeg antok at du ikke ønsket at profilen din skulle bli kjent, derfor rådet jeg deg til å logge deg inn som skjult bruker. Jeg vet nemlig hvilken bruker du er, og det kan andre også se.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver som AB, og så påpeker at det ikke gjør noe at folk vet hvem du er fordi du ikke har noe å skjule?

Jeg skriver ofte som AB selv så det er overhodet ikke ment som kritikk, men jeg skjønner bare ikke hvorfor du ikke er konsekvent. :klo:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...