Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da har vi prøvd ett år og jeg har bestilt time hos fastlegen min, skal dit i slutten av måneden. Hva sjekker de her? Og skal kjæresten være med? Han har en annen fastlege - burde han ta en spermprøve hos sin fastlege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har vi prøvd ett år og jeg har bestilt time hos fastlegen min, skal dit i slutten av måneden. Hva sjekker de her? Og skal kjæresten være med? Han har en annen fastlege - burde han ta en spermprøve hos sin fastlege?

Fastlegen skal bare henvise deg videre til gynekolog. Be om dette, ikke la fastlegen begynne å skrive ut preparater og undersøke selv, dette er ikke hans fagfelt. Gynekologen vil undersøke deg med innvendig ultralyd og ta blodrpøver.

Mannen din kan ringe sin fastlege, og be om henvisning til spermprøve som tas på nærmeste sykehus.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

For å få en utredning (offentlig helsevesen) må du ha spontanabortert minst 3 ganger først.

Om du ikke blir gravid engang, kan du betale for en privat IVF-behandling, der de tar ut 1 egg fra deg og blander det i en skål med din partners sæd: så putter de dette inn i magen din for at det skal vokse.

Mange kjendiser som har stått fram lykkelig med babyene sine har nettopp fått de via ikke engang egne egg...de var ikke så fruktbare (tross ung alder) olg da måtte de kjøpe seg litt hjelp, og sto fram i blader og slikt med det ene barnet etter det andre: som har blitt til via at en annen kvinnes egg og partneren til hun som står fram som moren, føder barn.

Det er så mange historier bak fasadene...og få kvinner gidder å informere sine medsøstre om at det er vanlig å ikke så lett få barn: at det ikke bare er å ha sex, også kommer ungen rundt hjørnet liksom.

For de som er friske og fruktbare, unge som eldre: det er faktisk helt vanlig med spontanaborter før man endelig føder de velskapte barna sine.

Stikkord: tålmodighet og stå-på-vilje. Så får så og si alle (såfremt det ikke er noe fysisk galt med eggstokker, livmor, blod, hormoner, etc.): noe kan behandles, mens det fysiske i magen er som det er.

AnonymBruker
Skrevet

For å få en utredning (offentlig helsevesen) må du ha spontanabortert minst 3 ganger først.

Om du ikke blir gravid engang, kan du betale for en privat IVF-behandling, der de tar ut 1 egg fra deg og blander det i en skål med din partners sæd: så putter de dette inn i magen din for at det skal vokse.

Mange kjendiser som har stått fram lykkelig med babyene sine har nettopp fått de via ikke engang egne egg...de var ikke så fruktbare (tross ung alder) olg da måtte de kjøpe seg litt hjelp, og sto fram i blader og slikt med det ene barnet etter det andre: som har blitt til via at en annen kvinnes egg og partneren til hun som står fram som moren, føder barn.

Det er så mange historier bak fasadene...og få kvinner gidder å informere sine medsøstre om at det er vanlig å ikke så lett få barn: at det ikke bare er å ha sex, også kommer ungen rundt hjørnet liksom.

For de som er friske og fruktbare, unge som eldre: det er faktisk helt vanlig med spontanaborter før man endelig føder de velskapte barna sine.

Stikkord: tålmodighet og stå-på-vilje. Så får så og si alle (såfremt det ikke er noe fysisk galt med eggstokker, livmor, blod, hormoner, etc.): noe kan behandles, mens det fysiske i magen er som det er.

Har vi lest samme åpningsinnlegg?

Når man har prøvd i ett år så får man utredning.

Hvorfor skal de ta IVF privat hvis de er kandidater til offentlig IVF?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vi lest samme åpningsinnlegg?

Når man har prøvd i ett år så får man utredning.

Hvorfor skal de ta IVF privat hvis de er kandidater til offentlig IVF?

Jøss, visste ikke at alle som sier de har "prøvd" i ett år bare får offentlig behandling (IVF)!

Ingen vet jo hvordan/hvor mye de har "prøvd" - de behøver ikke å ha blitt fulgt opp engang det prøveåret?

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, visste ikke at alle som sier de har "prøvd" i ett år bare får offentlig behandling (IVF)!

Ingen vet jo hvordan/hvor mye de har "prøvd" - de behøver ikke å ha blitt fulgt opp engang det prøveåret?

Jeg skrev ikke det, jeg skrev at om man har prøvd i ett år får man utredning.

Etter hva man finner ut prøver man ut forskjellige behandlingsmåter. Det vanlige er hormoner for å sette i gang eggløsning (om det er et problem), inseminasjon eller IVF.

Å gå igjennom utredning og IVF er ikke morsomt, man legger hele sexlivet sitt åpent, det er slitsomt både fysisk og psykisk og det er mange nedturer. Man er ikke garantert å bli gravid ved IVF, langt derifra.

Skrevet

Hvorfor svarer du om ting du ikke kan noe om? Dette er ett av de største rote-innleggene jeg har lest på lenge. Du babler i vei om alt mulig rart som i liten grad henger sammen med det TS spør om.

Følgende faktafeil i ditt innlegg:

- Alle som har prøvd omtrent ett år, eller har problemer som er kjent før dette, får utredning. Denne utredningen er selvfølgelig gratis. Og ofte ender utredningen til prøverør, som også dekkes av staten.

- Måten du beskriver prøverør på er feil. De tar ut mange egg, og befrukter så mange de kan. Metoden de bruker er IVF eller ICSI, ved sistnevnte brukes mikroinjeksjon for å få sædcellen inn i egget.

- Egget settes ikke inn i magen (!) men i uturus.

- Det er ikke flere eggdonasjoner blant kjediser enn blant andre. Jeg forstår i det hele tatt ikke hva kjendiser har å gjøre med saken. De har de samme ønskene og problemene som alle andre, og de samme mulighetene som alle andre, kanskje med unntak av litt lettere tilgang som følge av økonomiske midler.

- Det er velkjent hvor mange som har fruktbarhetsproblemer og spontanaborter før de kommer så langt som å føde ett barn, alle slike registreres, og det finnes offentlige statistikker for dette.

AnonymBruker
Skrevet

Takk Athene for seriøst svar :-) (Og anonym bruker)!

Blir spennende å se hvordan prosessen blir videre nå :)

Skrevet

hold oss (ihvertfall meg) gjerne oppdatert om prosessen. Hvis jeg ikke er blitt gravid i løpet av sommeren må vi også ta oss en tur til legen, så det hadde vært greit om du kunne være "forsøkskaninen" min :)

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, jeg skal melde tilbake når jeg har vært hos legen :-)

Krysser fingrene for at du er gravid innen sommeren, ikke noe morsomt dette her..men har vært gravid med samboeren før(tok abort), så "ting" må da fungere for oss begge tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble henvist å sjekke AMH og for røntgen hvor de sprøyter kontraststoff å sjekke om eggene kan nå fra eggstokkene til uterus. Jeg lurer på om det gjør vondt og hvordan det foregår? Har noen fått den sprøyten før?

Skrevet

Jeg ble henvist å sjekke AMH og for røntgen hvor de sprøyter kontraststoff å sjekke om eggene kan nå fra eggstokkene til uterus. Jeg lurer på om det gjør vondt og hvordan det foregår? Har noen fått den sprøyten før?

AMH er kun en blodprøve.

Sjekkling av egglederne kan jeg lite om. Men jeg trur at det blir gjort med lokalbedøvelse, og at man sptrøyter (det er ikke en sprøyte) kontrastveske opp i egglederen via et rør, etter å ha gått inn gjennom vagina og uturus. Det er vel ikke vondt, men ubehagelig, og man vil nok være støl i området noen dager.

Men jeg følger gjerne med på svar fra de som har vært gjennom dette, eventuell full LAP. Jeg vurderer å be om dette selv snart, kun for sikkerhets skyld selv om det ikke er hovedproblemet vårt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt kontrast av egglederene. Det ble gjort på røntgenavd. av en gynekolog.

Jeg lå i gynekologisk leie på "røntgenbordet", det ble ført inn et tynt kateter gjennom livmorhalsen. Så sprøytet legen kontrast inn i livmoren og videre opp i egglederene. Det presset noe voldsomt og gjorde litt vondt. Så ble det tatt et røntgenbilde og jeg var ferdig.

Kontrastvæsken rant ut litt og litt i løpet av dagen. Noe kan også gå ut i buken fra egglederene og det kan gjøre en støl og øm i magen.

Jeg fikk svar før jeg gikk derfra.

Kjapt gjort, litt vondt. Det kan gjøre ganske vondt hvis man har litt tette eggledere og prøver å presse igjennom har jeg hørt av andre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt kontrast av egglederene. Det ble gjort på røntgenavd. av en gynekolog.

Jeg lå i gynekologisk leie på "røntgenbordet", det ble ført inn et tynt kateter gjennom livmorhalsen. Så sprøytet legen kontrast inn i livmoren og videre opp i egglederene. Det presset noe voldsomt og gjorde litt vondt. Så ble det tatt et røntgenbilde og jeg var ferdig.

Kontrastvæsken rant ut litt og litt i løpet av dagen. Noe kan også gå ut i buken fra egglederene og det kan gjøre en støl og øm i magen.

Jeg fikk svar før jeg gikk derfra.

Kjapt gjort, litt vondt. Det kan gjøre ganske vondt hvis man har litt tette eggledere og prøver å presse igjennom har jeg hørt av andre.

Jeg er AB som spurte om dette, tusen takk til deg og Athene. Jeg er nemlig ganske redd for den undersøkelsen. :tristbla: AB, hadde du noen slags bedøvelse? Hva var det som presset noe voldsomt? Kateteret eller reaksjon av kontraststoffet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...