AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #1 Skrevet 3. april 2012 Jeg har anoreksi, men får hjelp og klarer meg helt fint - så det ønsker jeg ingen diskusjon om. Det jeg ønsker å skrive ned her er mitt matinntak for dagen i dag, og noen synspunkter rundt dette. Frokost: En skål honningkorn (hadde melk i, men tok bare så vidt melk på skeia) Lunsj: En pirog/liten innbakt pizza. Middag: En wraps med kjøttdeig og salat. Kveldsmat: En halv pirog. Nattmat: En grov skive med leverpostei og agurk + et glass sjokomelk. I tillegg har jeg tatt en liten sup vanlig Coca cola for å venne meg til dette. Hva syns du om dagens matinntak? Dette kan da UMULIG være for lite mat?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #2 Skrevet 3. april 2012 Hva ønsker du egentlig? At folk skal sukke og stønne over at du spiser lite? Det der er lite mat, det må du da se selv! Jeez. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #3 Skrevet 3. april 2012 Jeg synes det høres litt lite ut. Men det kommer jo an på hvor stor den frokostposjonen din var, hvor stor en "liten innbakt pizza" er og hvor stor den wraps'en var... Så kommer det også an på hvor aktiv du er og hvor tung du er. Men klart, dersom du er vant med mye mindre mengder mat, er dette sikkert fint som opptrapping for deg. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #4 Skrevet 3. april 2012 Det er definitivt mye mindre enn hva du burde spise, men jeg synes det er kjempebra at du spiser! Lykke til med å bli frisk fra spiseforstyrrelsen 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #5 Skrevet 3. april 2012 Om jeg hadde visst at dette var altfor lite, hadde jeg ikke spurt om deres synspunkter. Jeg aner ikke hva en normal person spiser i løpet av dagen, rett og slett. Jeg vil heller ikke veie mat og lignende, så jeg kan dessverre ikke svare på hvor mye det veier eller lignende da mitt første mål er å la være å være så nøyaktig. Hva ville dere ha lagt til på dette matinntaket?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #6 Skrevet 3. april 2012 Jeg synes ikke det hørtes helt sinnsykt lite ut, men jeg spiser nok mer. Nå skal det sies at jeg er 170 høy og veier 68 kg, så jeg trenger kanskje mer mat enn deg. Jeg spiser vell en skål havregryn/weetabix til frokost, gjerne med drikkeyoghurt og banan. En salat eller 2 knekkebrød med ost og paprika og en gulrot/kålrabi bit til lunsj. Middag kan være så mangt, men gjerne en kyllingfilet/160 grams stek/fisk med 2 poteter eller ris eller pasta og grønnsaker. Jeg spiser som regel ikke kveldsmat men jeg spiser en skive/grønnsaker etc om jeg er sulten. Flott at du spiser Lykke til!
Scherbatsky Skrevet 3. april 2012 #7 Skrevet 3. april 2012 Det er litt lite, men det er jo bare kjempebra at du spiser og er kommet så langt! Alle må begynne en plass. Du kan kanskje begynne med å bytte ut honeykornene med noe med litt mer fiber etc i? Eller kanskje havregrøt, det er en fin ting. Kanskje en smoothie med nøtter i, hvis du tåler det? Kroppen din må nok vennes til maten, og da er det kanskje fin å prøve seg litt frem hva du liker, slik at det kanskje blir enklere i lengden. Også bør du prøve å spise litt fisk. Sunt og godt, for kropp og sinn Laks med potetstappe og grønnsaker er enkelt å lage til, fyldig i magen og sunt. Lykke til!
OhMickey Skrevet 3. april 2012 #8 Skrevet 3. april 2012 Du kan jo prøve å plotte inn måltidene dine på diett.no, den regner ut om du er innenfor ADI, daglig annbefalt inntak av mat. Selvom den ikke er helt korrekt er det hvertfall en veiviser Du bør bytte ut honningkornet som andre sier, er mer en dessert enn en frokost, noe med litt proteiner og fiber som mette litt mer hadde nok vært mer ideelt. Ett par brødskiver med kjøttpålegg eller en toast kanskje?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #9 Skrevet 3. april 2012 Det er alt for lite. Og når du sier at du såvidt tok melk på skeia, så er det er tydelig klarsignal på anoreksien. Men lykke til videre!
Tullepia Skrevet 3. april 2012 #10 Skrevet 3. april 2012 Jeg har anoreksi, men får hjelp og klarer meg helt fint - så det ønsker jeg ingen diskusjon om. Det jeg ønsker å skrive ned her er mitt matinntak for dagen i dag, og noen synspunkter rundt dette. Frokost: En skål honningkorn (hadde melk i, men tok bare så vidt melk på skeia) Lunsj: En pirog/liten innbakt pizza. Middag: En wraps med kjøttdeig og salat. Kveldsmat: En halv pirog. Nattmat: En grov skive med leverpostei og agurk + et glass sjokomelk. I tillegg har jeg tatt en liten sup vanlig Coca cola for å venne meg til dette. Hva syns du om dagens matinntak? Dette kan da UMULIG være for lite mat? Hvis du lider/har lidd av anoreksi, så er jo dette en meget god start på et friskt liv! Ulike personer spiser ulikt, det handler om hvor stor kropp man har og hvor mye man trener. Jeg synes du skal snakke med helsearbeiderne som følger deg opp, kanskje først og fremst legen, for å få en virkelighetsorientering på hvor mye du bør spise. Legen vil kunne ta i betraktning din sykehistorie og din kropp og aktivitetsnivå og slik gi deg en god pekepinn på hvor mye du burde spise. På generelt grunnlag kan en dags kosthold se slik ut: FROKOST En skål havregrøt med banan, to knekkebrød med skinke og paprika, et glass melk. MELLOMMÅLTID En frukt LUNSJ To-tre varme skinkesmørbrød med ost og skinke og vårløk. Evt middagsrester fra gårsdagen. Evt tre-fire brødskiver med peanøttsmør, makrell i tomat, egg e.l. til pålegg. 1 kopp te. MELLOMMÅLTID En frukt, evt en neve nøtter MIDDAG En tallerken middag, der 1/4 av tallerkenen er potet/ris/Pasta, 1/4 er kjøtt/fisk/ kylling og halvparten er grønnsaker. vann å drikke til. KVELDS Et par brødskiver eller knekkebrød med avocado eller røkelaks. Snakk først og fremst med legen din, det kan være litt farlig å gå på nettforum som dette når du lider av anoreksi.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #11 Skrevet 3. april 2012 Gå til legen og få ham til å sette opp en kostholdsplan for deg. Det kan ikke vi gjøre for deg over internett. Vi kan umulig vite ditt dagsbehov for kalorier, dette avhenger av aktivitetsnivå og din størrelse. For meg ville dette vært alt for lite mat, men jeg er høy og trener 6 dager i uken. Om du vil prøve å finne ut dagsbehovet ditt selv kan du bruke diett.no til dette. Der kan du også registrere alt du spiser. Dette gir deg en pekepinn på om du spiser nok, men det gjør også at du får veldig detaljfokus på alt du spiser, noe som gjerne ikke er det du trenger. Angående det du spiser. Frokost: Honnykorn er dessert og snop, ikke mat. Kutt dette ut. Spis heller havregryn med melk, gjerne blandet med usukret musli. Hvorfor så redd for melk? Melk er sunt. Du kan også spise havregrøt, gjerne med frukt og bær i. Lunsj. Bytt ut pirog/pizza med grovbrød med magert kjøttpålegg, mager ost, noe grøntfor e.l. Middag. Fullkornswrap og karbonadedeig er bedre enn vanlig wraps og vanlig kjøttdeig, men dette er faktisk et bra måltid. Kveldsmat: samme som lunsj Nattmat: Bytt ut sjokomelk med vanlig melk Hvorfor i alle dager skal du "venne deg til" Coca cola? Dette er noe du absolutt ikke bør venne deg til. Det er ikke sunt på noe som helst vis. Jeg synes også du kan spise mer frukt og grønt, gjerne spise en frukt eller en gulrot eller noe til lunsj og kvelds.
Glynis Skrevet 3. april 2012 #12 Skrevet 3. april 2012 Hvorfor bare litt melk på skjeen? Melk er topp, masse proteiner og kalsium, som du sikkert har hatt lite av over lengre tid. 1
Gjest Rastl0s Skrevet 3. april 2012 #13 Skrevet 3. april 2012 Jo det kan faktisk være for lite mat. Høres veldig lite ut spør du meg. Savner ordentlig kjøtt/fiskemåltider. Men om dette er en start på å spise mer så er det jo en bra start. du overlever jo på denne maten, men optimalt er det jo ikke.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #14 Skrevet 3. april 2012 Hvorfor spiser du så usunt? Og hvorfor teller du ikke kalorier sånn at du har full oversikt og kontroll, og derfor kan passe på at du faktisk får i deg nok mat?
solch Skrevet 3. april 2012 #15 Skrevet 3. april 2012 Syntes ikke dette hørtes så ille lite ut. Så lenge du spiser deg god og mett. Er jo ikke slik at man skal fortsette å spise til man er stappmett heller da!? Det viktigste for deg i starten er nok å få i deg de faste måltidene (noe jeg syntes du klarer fint) og få litt rutiner osv, og etterhvert vil du nok få behov for å spise mere mat, altså at du blir mer sulten enn hva du er nå til hvert måltid, og derfor spise enda mer enn hva du gjør til dags dato. Spis deg mett, ikke gå rundt å vær sulten, og spis faste måltider. 1
Gjest just words Skrevet 3. april 2012 #16 Skrevet 3. april 2012 (endret) Jeg kjenner jeg blir svimmel av å lese matinntaket ditt, men det er sikkert fordi jeg selv spiser mye mer enn dette om dagene, og kunne aldri bli mett på dette, hadde sikkert godt rett i bakken. Og jeg er liten og nett (1.50 og 42 kg) Men been there done that, og på veien oppover til et normalt matinntak så må du huske på at ingen kan springe 3000 meteren, vist de ikke klarer å løpe 100 meter, litt og litt blir kroppen vant til mat. Tenker og som andre har vært inne på, at du kan spise andre ting som andre har vært inne på, uten at det blir mer mat av den grunn. Veldig bra at du har rutiner på kosten. En ting som jeg virkelig vil anbefale deg når du er på vei opp og ut av sykdommen er en kostholdsekspert, et tips gull verd.. Endret 3. april 2012 av just words
Gjest Eline4 Skrevet 3. april 2012 #17 Skrevet 3. april 2012 Jeg synes faktisk ikke dette var så ekstremt lite jeg, men er veldig småspist da! Idag har jeg spist en banan og to knekkebrød til frokost, og lasagne + to brødskiver til middag.. Dette er jo helt sikkert ikke helt sunt, men jeg kommer meg igjennom dagen, og jeg er helt 100% frisk ellers. Skal og sies at jeg bare er 160cm, og veier rundt 47kg. Så er veldig liten, og trenger ikke så fryktelig mye! Kjempebra at du spiser, og jobber med problemene dine forresten! Lykke til
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #18 Skrevet 3. april 2012 Skal og sies at jeg bare er 160cm, og veier rundt 47kg. Så er veldig liten, og trenger ikke så fryktelig mye! Det er da ikke spesielt logisk. Jeg vil heller si at du er liten, fordi du spiser lite. Ikke at du trenger lite mat fordi du er liten.
Rainbow Skrevet 3. april 2012 #19 Skrevet 3. april 2012 Hvorfor spiser du så usunt? Og hvorfor teller du ikke kalorier sånn at du har full oversikt og kontroll, og derfor kan passe på at du faktisk får i deg nok mat? Det siste hun bør gjøre er jo å telle kalorier. Det er kaloriangsten som har gjort henne syk i utgangspunktet! Kanskje hun velger litt usunne matvarer for å virkelig utfordre seg selv og sykdommen. Jeg er enig med flere at dette er litt lite på en hel dag, men det er en veldig bra start, og det er kjempefint at du får hjelp!
Gjest Eline4 Skrevet 3. april 2012 #20 Skrevet 3. april 2012 Det er da ikke spesielt logisk. Jeg vil heller si at du er liten, fordi du spiser lite. Ikke at du trenger lite mat fordi du er liten. Haha, denne tanken har faktisk aldri slått meg! Neida, men jeg er frisk og fin, og kommer fra en rimelig småvokst mor, og ikke så veldig svær far! Og jeg føler ikke akkurat at jeg trenger mer mat enn det jeg spiser, spiser ikke slik som det hver eneste dag, kommer veldig ann på!
Anbefalte innlegg