Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eit utdrag fra Andrè Bjerkes "Du Skal Være Tro":

Var du tro når du ikke bedrog

den du ikke elsket?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

i dypeste laget for meg klokken 10 på halv 2 :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som er så komplisert, jeg. Jeg synes ikke det sitatet var noe overveldende dypt. Har du lovt deg selv til noen, skal du være tro mot dem. Elsker du dem ikke, må du avslutte forholdet, men frem til du gjør det, må du være tro.

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som er så komplisert, jeg. Jeg synes ikke det sitatet var noe overveldende dypt. Har du lovt deg selv til noen, skal du være tro mot dem. Elsker du dem ikke, må du avslutte forholdet, men frem til du gjør det, må du være tro.

Kun fordi du ikke ser en dybde, betyr ikke at den ikke er der. det må være veldig godt og kunne se verden i svart/hvitt.

Skrevet

Kun fordi du ikke ser en dybde, betyr ikke at den ikke er der. det må være veldig godt og kunne se verden i svart/hvitt.

Jeg skrev da vitterlig ikke at det ikke fantes dybde, jeg skrev at jeg ikke synes det var dypt. Og så forklarte jeg hvorfor. Jeg gjorde det hele så politisk korrekt som det var mulig å gjøre det, det er vel greit at jeg har en annen mening enn deg?

• Liker 1
Skrevet

Når jeg skrev at det var i dypeste laget for meg var det bare på tull :gjeiper: men jeg tror man kan tolke denne teksten på flere måter.... og ja, den er dyp. Kommer an på hva man "ser i den"

Skrevet

Jeg skrev da vitterlig ikke at det ikke fantes dybde, jeg skrev at jeg ikke synes det var dypt. Og så forklarte jeg hvorfor. Jeg gjorde det hele så politisk korrekt som det var mulig å gjøre det, det er vel greit at jeg har en annen mening enn deg?

Du forstår det ikke, dermed ser du ikke godt nok. det eksisterer alltid mange sider ved en sak.

hvorfor trangen til å være politisk korrrekt og se verden i svart/hvitt?

Skrevet (endret)

Jeg kjenner at jeg ikke kommer til å gidde å diskutere dette særlig lenge, men jeg gir det ett forsøk til.

Du forstår det ikke, dermed ser du ikke godt nok. det eksisterer alltid mange sider ved en sak.

Det er alltid mange sider ved en sak, og jeg beskrev hvordan jeg leste sitatet. Hvordan kan du si at jeg ikke ser godt nok bare fordi jeg ikke ser det samme som du ser? Du ser tydeligvis heller ikke det samme som jeg gjør, så har du da sett godt nok?

hvorfor trangen til å være politisk korrrekt og se verden i svart/hvitt?

Politisk korrekthet kan være en fin ting, spesielt når det holder mine hender rene. Ved å svare politisk korrekt i denne tråden gjorde jeg det klart at det jeg skrev kun reflekterte min personlige mening, ikke noe jeg anså som en univesell sannhet. Det er, i tillegg til å være politisk korrekt, både høflig og konstruktivt for eventuell videre debatt.

Jeg mener ikke at jeg ser verden i sort/hvitt, og jeg mener det er ganske sneversynt å påstå at jeg gjør det kun på grunnlag av at jeg tolker et tvetydig sitat annerledes enn du gjør. Hvis du selv mener du sitter på fasiten og ikke er interessert i å høre andres tolkninger, skjønner jeg faktisk ikke hvorfor du startet en tråd på et diskusjonsforum.

Edit: Skrivefeil

Endret av Gjesten
Skrevet (endret)
[Var du tro når du ikke bedrog

den du ikke elsket?

Trofasthet betyr ingenting der det ikke er kjærlighet. Når man er "tro", i ordets vanlige betydning, er man tro mot noe som forventes av en av andre der en kanskje ikke involverer sine egne følelser. Er man trofast mot en person man ikke elsker, er man utro mot seg selv. Om man ikke kan kalle det å være utro mot seg selv direkte, så er man ihvertfall ikke tro heller. Dypest sett, er man da altså ikke tro mot den man har lovt engang å være tro mot, eller mot seg selv.

Forøvrig et fantastisk flott uttrykk av Andrè Bjerke!! Som alltid fra den kanten!!

Endret av Feliciasalt
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Enda en som skal rettferdiggjøre utroskap? Det er det dette sitatet oftest blir brukt til.

Skrevet

Enda en som skal rettferdiggjøre utroskap? Det er det dette sitatet oftest blir brukt til.

Hmmm - nå var det ikke mine ord, da. Det var i så fall Andrè Bjerke som stilte dette spørsmålet. Men skal man først bli personlig rundt det, så har jeg vært gift med samme mann i 23 år og har aldri vært utro og det kunne ikke falle meg inn i halvsøvne.

Du får ta ballen og ikke mannen. (Eller kvinnen i dette tilfellet).

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Hmmm - nå var det ikke mine ord, da. Det var i så fall Andrè Bjerke som stilte dette spørsmålet. Men skal man først bli personlig rundt det, så har jeg vært gift med samme mann i 23 år og har aldri vært utro og det kunne ikke falle meg inn i halvsøvne.

Du får ta ballen og ikke mannen. (Eller kvinnen i dette tilfellet).

Mitt svar var til trådstarter.

Hadde jeg svart deg, hadde jeg sitert deg.

Beklager misforståelsen.

Skrevet

Mitt svar var til trådstarter.

Hadde jeg svart deg, hadde jeg sitert deg.

Beklager misforståelsen.

OK - nei - dette var nok min feil. Jeg ser det nå. Sittet oppe for lenge! :fnise:

Ha en fin dag!!

Gjest Jim Jones
Skrevet

Eit utdrag fra Andrè Bjerkes "Du Skal Være Tro":

Var du tro når du ikke bedrog

den du ikke elsket?

Ja, definitivt. Men det var ikke hun.

Skrevet (endret)

Jeg leser det som at man må være tro mot deg selv og være ærlig om følelsene. Så det handler ikke om utroskap mellom to som elsker hverandre.

Det at man ikke har vært utro mot den du er sammen med, betyr ingenting hvis du ikke elsker vedkommende - siden det hele forholdet er bedrag å begynne med.

/edit- skrivefeil.

Endret av Bond
Skrevet

Jeg leser det som at man må være tro mot deg selv om ærlig om følelsene. Så det handler ikke om utroskap mellom to som elsker hverandre.

Det at man ikke har vært utro mot den du er sammen med, betyr ingenting hvis du ikke elsker vedkommende - siden det hele forholdet er bedrag i begynne med.

Slik forstår jeg det også. Kan være til ettertanke for noen som er i et forhold hvor de ikke føler seg elsket, føler de mangler de rette følelsene for partneren sin, eller for eksempel hvis de bil bli værende i et forhold kun fordi det er "trygt". Jeg tolker det ikke som noe seksuelt, bare om man er tro mot seg selv. Litt på samme måte som Søren Kirkegard sitt: " Å våge er å miste fotfestet for en stund, å ikke våge er å miste seg selv"

Gjest Tirkes
Skrevet

Leser det som at jeg skal være tro mot meg selv.

Det er vel forøvrig slik jeg leser hele det diktet, som er et nydelig dikt. Føler det handler om indre styrke og egen integritet. Og det handler ikke om å bedra den du ikke elsker, for en du elsker. Da mister jeg jo all integritet. Men at jeg ikke er tro meg selv om jeg holder en fasade med en jeg ikke elsker.

• Liker 1
Skrevet

Sitatet er noe som jeg tenker ofte på. jeg er i forelsket i mann. elsker han av hele mitt hjerte. han sier han føler det samme.

vi er begge gift og har ikke muligheten til å komme ut av forholdene på en stund, av forskjellige grunner.

vi har enda ikke vært "utro". verken kysset eller hatt sex. forhåpentligvis skjer det snart.

det verste er at jeg føler meg mye mer utro mot han jeg elsker, enn mot mannen min. jeg er låst i et forhold jeg ikke vil være i. jeg må spille med...

jeg er bare glad for at jeg snart kan være tro mot meg selv

Gjest Vampen
Skrevet

Sitatet er noe som jeg tenker ofte på. jeg er i forelsket i mann. elsker han av hele mitt hjerte. han sier han føler det samme.

vi er begge gift og har ikke muligheten til å komme ut av forholdene på en stund, av forskjellige grunner.

vi har enda ikke vært "utro". verken kysset eller hatt sex. forhåpentligvis skjer det snart.

det verste er at jeg føler meg mye mer utro mot han jeg elsker, enn mot mannen min. jeg er låst i et forhold jeg ikke vil være i. jeg må spille med...

jeg er bare glad for at jeg snart kan være tro mot meg selv

Jeg er enig med de smarte damene over her som sier at dette diktet handler om å være tro mot seg selv. Om jeg forstår deg rett, så er du i en situasjon hvor du er forelsket i en annen enn din mann, og at du føler deg mer utro mot den andre mannen, enn ham du er gift med. Jeg tror den du er utro mot, først og fremst er deg selv. Du er i et forhold, med en mann som du ikke elsker slik du burde. Hvordan kan du være tro mot deg selv, om du deler livet med en du ikke elsker? Det er sikkert plenty av de her inne som kan fortelle deg at ingen forhold er perfekte, og at det er normalt at følelsene svinger opp og ned. Det er sant. Men helt ærlig? Jeg synes livet er for kort til å kaste det bort på å være sammen med en annen enn den man virkelig elsker. Ikke minst når prisen er at du må gå på akkord med deg selv. For hvordan bevarer du deg selv, om følelsene dine ikke ligger hos han du er gift med? Du elsker en annen, og han elsker deg. Jeg forstår følelsen av utroskap. Du lever et liv som er i strid med det du føler. Det er en vanskelig følelse.

Jeg synes at du skylder deg selv å leve et liv som, for å sitere Bjerke fritt, tillater deg å være i ett med det som rører seg i deg. Vær tro mot deg selv. Det er ingen du skylder troskap i så stor grad som du skylder deg selv det.

Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...