Gjest maøg Skrevet 2. april 2012 #1 Skrevet 2. april 2012 Ett-åring som ikke vil spise. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Nesten ikke rørt mat på en måneds tid. Bare småspist litt innimellom. Alle sier til meg at det er alderen, men uff. Jeg skulle ønske at lysten på mat var der. Det meste går på gulvet, unntatt gulerøtter og eple. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke tvangsfore.
Arkana Skrevet 2. april 2012 #2 Skrevet 2. april 2012 Fortsett i allefall å tilby mat som vanlig. Spiser han virkelig ingenting annet enn gulrøtter og eple? Hva med grøt (babygrøt eller vanlig havregrøt søtet med fruktmos)? Brødskiver med ulike typer pålegg? Yoghurt? Liker han middagsglass eller hjemmelaget babymat eller biter av deres mat? Ammes han eller drikker han mme? Finner du et eller annet han liker er det ingenting i veien for at han får spise mest av det. Mange barn kan være veldig kresne i perioder. Vår minste var sånn inntil nylig. I en lang periode ville han ikke ha annet enn grøt (både babygrøt og havregrøt faktisk, så det ble litt variasjon), yoghurt og fruktmos. Etterhvert var han villig til å spise brødskiver (peanøttsmør, prim og smøreost var eneste aksepterte pålegg) og for noen uker siden godtok han middag også. Skjønt han er fremdeles veldig skeptisk til å få servert vår mat, han vil helst bli matet med most mat heller enn å spise selv. Så lenge han vokser som han skal og er blid og fornøyd får han nok det han trenger, men ta det opp med helsesøster hvis du er veldig bekymret.
Gjest wga Skrevet 2. april 2012 #3 Skrevet 2. april 2012 Fortsett i allefall å tilby mat som vanlig. Spiser han virkelig ingenting annet enn gulrøtter og eple? Hva med grøt (babygrøt eller vanlig havregrøt søtet med fruktmos)? Brødskiver med ulike typer pålegg? Yoghurt? Liker han middagsglass eller hjemmelaget babymat eller biter av deres mat? Ammes han eller drikker han mme? Finner du et eller annet han liker er det ingenting i veien for at han får spise mest av det. Mange barn kan være veldig kresne i perioder. Vår minste var sånn inntil nylig. I en lang periode ville han ikke ha annet enn grøt (både babygrøt og havregrøt faktisk, så det ble litt variasjon), yoghurt og fruktmos. Etterhvert var han villig til å spise brødskiver (peanøttsmør, prim og smøreost var eneste aksepterte pålegg) og for noen uker siden godtok han middag også. Skjønt han er fremdeles veldig skeptisk til å få servert vår mat, han vil helst bli matet med most mat heller enn å spise selv. Så lenge han vokser som han skal og er blid og fornøyd får han nok det han trenger, men ta det opp med helsesøster hvis du er veldig bekymret. 20 måneder gammel. Jeg har prøvd det du ramser opp. Ting som du nevner var kjempestas tidligere, men nå kastes på gulvet. Jeg pleier å lage middag til oss, og gi biter. Sånn mosmat er ingen hit her. Sluttet i februar og amme. Jeg ammet lengre enn normalen. Er mye blid, men ofte grinete og slapp nå om dagen.
Arkana Skrevet 2. april 2012 #4 Skrevet 2. april 2012 Jeg ville snakket med fastlegen eller helsesøster, spesielt siden du beskriver ham som grinete og slapp også. Det kan være greit å få sjekket en del ting, f.eks. allergier.
Binta Ba Skrevet 3. april 2012 #5 Skrevet 3. april 2012 Her går det i utrolige bølgedaler. Den ene dagen spiser ungen mer enn jeg gjør, både grøt og frukt og middag og brød, andre dager er det kun grøt èn gang på morgenen, og frukt resten av dagen. Til nød en brødskive eller bolle eller lignende.. Om du ser at humøret og aktivitetsnivået påvirkes, ville jeg nok kontaktet helsestasjon eller lege. Her er barnet i full aktivitet hele dagen uansett matinntak, og ser ut til å vokse normalt, så jeg bekymrer meg ikke noe særlig. Slank er ungen vår, men det var også jeg da jeg var baby, og mannen med. Du kan alltids bare ta en telefon til helsesøster også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå