Gå til innhold

Vi tilbydde oss å lufte løshunder på kennel, fikk kjeft

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min og jeg vurderer å få oss hund til høsten, og tenkte at frem til det kunne vi tilby kommunens kennel for løshunder å gå tur med hundene deres, både for å møte forskjellige raser og for å venne oss til all turgåingen! Så vi gikk ned på kennelen og forklarte situasjonen vår og spurte på en hyggelig måte om det var mulig å bidra med frivillig arbeid med stell og lufting av hundene, hvor vi ble møtt av en brysk dame som kjeftet på oss som vi var små barn :P Kjeftinga tok vi ikke til oss, men hun fortalte også at hundene ikke fikk gå på tur, men at de slipper dem ut i en liten innhengning bak kennelen. Skikkelig trist å se store huskyer, schafere, boarder collier og andre hunder som trenger å få utløp for energi krummet sammen i små bur. Hadde det vært pga budsjettproblemer at hundene ikke ble luftet så hadde det i det minste vært en grunn, men vi er to voksne mennesker som har vokst opp med hunder, også "vanskelige" raser som staff, som tilbyr å lufte hundene gratis.

Er det noe annet vi kan gjøre? Kennelen drives av kommunen så det kan være vanskelig å rapportere forholdene?

Vi bor i Storbritannia så det er kanskje vanskelig for dere å hjelpe :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som har det daglige ansvaret for kennelen har helt sikkert noen over deg i kommunen. Finn ut av systemet og klag til deres overordnede.

Høres ikke ur som kennelen drives på en seriøs måte.

• Liker 2
Gjest grapefrukt
Skrevet (endret)

Selvsagt hadde det vært fint for hundene at de fikk gå tur, men mener du virkelig at du ikke forstår hvorfor to helt fremmede mennesker (uansett hvor god forklaring dere hadde) - skal få tilatelse til å ta med seg hunder?

Så klart burde hun reagert annerledes og ikke kjeftet, men for alt kennelen vet så kan dere jo være dyremishandlere eller ute etter å stjele hundene (satt på spissen selvsagt), derfor kan de ikke la folk lufte dem.

Har selv familie som har kennel, der har hundene store og gode uteområder, men ingen ukjente hadde fått lov til å ta med seg hundene på tur uansett hvor gode intensjoner de har. På de fleste kenneler jeg har vært borti så er det snakk om seriøse oppdrettere som har hunder med stamtavler som er verdt mye penger, og både for sin egen del og for hundenes sikkerhet så er det fullstendig utelukket at ukjente mennesker kan komme innom for å lufte hunder.

Edit: Ser nå at det er snakk om kommunens kennel for løshunder (var litt kjapp i avtrekkeren) - en eventuell mulighet kan jo være å høre om de har frivillige som jobber der, da er det jo større muligheter for å både bli kjent med dyrene og lufte dem?

Uansett så bør det jo være noen som har det overordnede ansvaret for kennelen og som dere kan henvende dere til ift. damens oppførsel samt evt. jobbe frivillig. (Selv om jeg neppe tror at de bryter noen regler ift. å ikke gå turer med hundene.)

Endret av grapefrukt
Skrevet (endret)

Si meg, var det FOD-gården (Foreningen for omplassering av dyr) dere var innom? (FOD Oslo). Grunnen til at jeg spør er det du skriver her: "hvor vi ble møtt av en brysk dame som kjeftet på oss som vi var små barn". Det er nemlig mange som har opplevd noe lignenende fra lederen der, selv om de er innom i håp om å finne en hund til seg selv.

Endret av Skywalker
AnonymBruker
Skrevet

Si meg, var det FOD-gården (Foreningen for omplassering av dyr) dere var innom? (FOD Oslo). Grunnen til at jeg spør er det du skriver her: "hvor vi ble møtt av en brysk dame som kjeftet på oss som vi var små barn". Det er nemlig mange som har opplevd noe lignenende fra lederen der, selv om de er innom i håp om å finne en hund til seg selv.

Ts skriver at de er i Storbritannia. :)

Skrevet

Javisst gjør hun det! Det så jeg ikke! :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Samboeren min og jeg vurderer å få oss hund til høsten, og tenkte at frem til det kunne vi tilby kommunens kennel for løshunder å gå tur med hundene deres, både for å møte forskjellige raser og for å venne oss til all turgåingen! Så vi gikk ned på kennelen og forklarte situasjonen vår og spurte på en hyggelig måte om det var mulig å bidra med frivillig arbeid med stell og lufting av hundene, hvor vi ble møtt av en brysk dame som kjeftet på oss som vi var små barn :P Kjeftinga tok vi ikke til oss, men hun fortalte også at hundene ikke fikk gå på tur, men at de slipper dem ut i en liten innhengning bak kennelen. Skikkelig trist å se store huskyer, schafere, boarder collier og andre hunder som trenger å få utløp for energi krummet sammen i små bur. Hadde det vært pga budsjettproblemer at hundene ikke ble luftet så hadde det i det minste vært en grunn, men vi er to voksne mennesker som har vokst opp med hunder, også "vanskelige" raser som staff, som tilbyr å lufte hundene gratis.

Er det noe annet vi kan gjøre? Kennelen drives av kommunen så det kan være vanskelig å rapportere forholdene?

Vi bor i Storbritannia så det er kanskje vanskelig for dere å hjelpe :P

Kan det være fordi de har et ansvar hvis noe skjer, f.eks. at en av hunden plutselig biter dere eller noen andre på tur, og derfor ikke ønsker å overlate hunder de ikke kjenner til dere?

Løshunder kan jo være så mangt, og selv om dere har erfaring med tøffe raser, så kan jo løshunder ha opplevd mye rart som gjør de ekstremt uforutsigbare i forskjellie situasjoner, uten at noen vet noe som helst om det.

Jeg regner i tillegg med at dette er hunder som skal være der i en kortere periode, enten til eier melder seg, eller evt hundene sendes videre til omplassering eller avlives.

Dette blir jo i grunn bare synsing fra min side, og dama burde ikke kjeftet på dere fordi dere ønsket å hjelpe, men det kan jo være en grunn :vetikke:

Gjest Eline4
Skrevet

Jeg tenkte også umiddelbart på FOD-gården! :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...