liz64 Skrevet 2. april 2012 #1 Skrevet 2. april 2012 Vi må kjøpe ny seng, og er veldig i tvil om hva vi skal velge. Jeg ønsker meg aller mest en kontinentalseng. Vi har ikke mulighet til å betale mye, helst under 10 000. Pga allergi er det utelukket med latex i madrassene. Noen som har gode råd?
Henkie Skrevet 3. april 2012 #2 Skrevet 3. april 2012 IKEA. Vi hadde dyr Jensen og har nå rimelig IKEA (9000) Superfornøyde, men smaken er som baken. Derfor er det fint at IKEA lar deg teste sengen hjemme i 90 dager, med full returrett uten spørsmål om hva og hvorfor...
Level up Skrevet 6. april 2012 #3 Skrevet 6. april 2012 Se etter tilbud/kampanjer. Mye å spare der! Skeidar, Bohus ol. har ofte slike tilbud på enten Savne (Ekornes) eller Jensen. Ikke kjøp kontinental seng som koster under 6000kr (ordinærpris). Da vil du mest sannsynlig angre. Veier du 50kg og skal sove i den alene spiller det ikke like mye rolle som hvis du veier 80kg med en partner på 100kg. Dyrere senger er fastere. Billig modeller er ofte myke. Fastheten du burde ha avhenger altså på din vekt. Ellers er pocketfjærer er å anbefale. Litt dyrere enn LFK, men jeg selv merker stor forskjell! Ikke spar penger på seng, du tilbringer maaange timer i den!
Gjest Blondie65 Skrevet 6. april 2012 #4 Skrevet 6. april 2012 Se etter tilbud/kampanjer. Mye å spare der! Skeidar, Bohus ol. har ofte slike tilbud på enten Savne (Ekornes) eller Jensen. Ikke kjøp kontinental seng som koster under 6000kr (ordinærpris). Da vil du mest sannsynlig angre. Veier du 50kg og skal sove i den alene spiller det ikke like mye rolle som hvis du veier 80kg med en partner på 100kg. Dyrere senger er fastere. Billig modeller er ofte myke. Fastheten du burde ha avhenger altså på din vekt. Ellers er pocketfjærer er å anbefale. Litt dyrere enn LFK, men jeg selv merker stor forskjell! Ikke spar penger på seng, du tilbringer maaange timer i den! Og jeg kjøpte seng i 2002 til 1300 kr + overmadrass på IKEA og det er den beste sengen jeg har sovet i og jeg har den enda. Med andre ord: prøv deg frem for å finne ut hva som er en god seng for deg.
Level up Skrevet 7. april 2012 #5 Skrevet 7. april 2012 Og hva som er god seng for ryggen din fem år senere... Men.. Jeg har ingen kunnskap om sengene fra Ikea. De er sikkert bedre enn billigsengene i varehus som jeg nevnte over. Det viktigste vil uansett være å finne riktig fasthet (det er det som spiller rolle ift. ryggen). Som sagt er man veldig tung børan styre unna billig variantene fordi de ofte er veldig myke (billige fjærer),men igjen, jeg kjenner ikke Ikea. Jeg har dog vansklig for å tru at en seng til 1300 (!) kan være god... Spørs kanskje hva man er vant til og hva man sammenligner med.
Level up Skrevet 7. april 2012 #6 Skrevet 7. april 2012 (endret) Dobbelpost Endret 7. april 2012 av Level up
O'hara Skrevet 7. april 2012 #7 Skrevet 7. april 2012 (endret) I en test for en tid tilbake kom IKEA bedre ut enn Hästens som skal være sengenes Rolls Royce.. Edit: Ser testen er gaaaaaammel, men dog: http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/madrassetest Endret 7. april 2012 av O'hara
Teriyaki Skrevet 7. april 2012 #8 Skrevet 7. april 2012 Sørg i alle fall for at sengen har pocketfjæring. Det er mye bedre for ryggen, enn billige bonellfjærer. Selv har vi en seng fra Jysk, til rett under 10 000. Bortsett fra latterlig dårlig overmadrass (skal kjøpe ny), så er vi superfornøyd.
Henkie Skrevet 7. april 2012 #9 Skrevet 7. april 2012 Hadde dyyyyr kontinentalseng fra Jensen hvor hver fjær var pakket inn i en "pose". Selger (og brosjyre) sa dette var det optimale for rygg og sovekomfort. Vi sov begge dårlig og jeg hadde stadig ryggproblemer (vet selvsagt ikke om sengen hadde skyld i ryggproblemer, men) Denne Jensen-senga hadde vi i 6 år Så byttet vi til IKEA seng. Vi liker å ligge hardt, så jeg kjøpte den hardeste og dyreste kontinental madrassen de hadde (ca 9000)Det er nå 4 år siden. IKEA senger er ikke laget av dårlige materialer, de bare lager mangedoblet antall av andre produsenter, og blir dermed rimeligere. Dessuten sparer du minst ett fordyrende mellomledd ved å kjøpe fra IKEA. IKEA sengen er helt fantastisk. Like fast og fin ennå, og jeg har IKKE trøbbel med ryggen lengre. Sier ikke ikea er det eneste bra, men test ihvertfall. Vi er som sagt svært fornøyde, og det er rimelig. Anbefaler deg å kjøpe seng et sted de lar deg teste senga. IKEA lar deg teste i 90 dager, med full returrett
Gjest Blondie65 Skrevet 7. april 2012 #10 Skrevet 7. april 2012 Og hva som er god seng for ryggen din fem år senere... Men.. Jeg har ingen kunnskap om sengene fra Ikea. De er sikkert bedre enn billigsengene i varehus som jeg nevnte over. Det viktigste vil uansett være å finne riktig fasthet (det er det som spiller rolle ift. ryggen). Som sagt er man veldig tung børan styre unna billig variantene fordi de ofte er veldig myke (billige fjærer),men igjen, jeg kjenner ikke Ikea. Jeg har dog vansklig for å tru at en seng til 1300 (!) kan være god... Spørs kanskje hva man er vant til og hva man sammenligner med. Jeg er tung. Vi snakker om en rammemadrass med overmadrass på. Det var 1300 i 2002 - de koster mer nå. Jeg synes ikke man skal si at en ikke kan forstå at en billig seng kan være god uten at en har prøvd den billige sengen på lik linje med at jeg ikke skal si at denne sengen passer alle uansett størrelse, fasong og ryggproblemer.
Henkie Skrevet 7. april 2012 #11 Skrevet 7. april 2012 Jeg synes ikke man skal si at en ikke kan forstå at en billig seng kan være god uten at en har prøvd den billige sengen på lik linje med at jeg ikke skal si at denne sengen passer alle uansett størrelse, fasong og ryggproblemer. Helt riktig. Mange har en tendens til å tro at dyre senger MÅ være gode og billige MÅ være dårlige. Slik er det ikke i det hele tatt. Både dyre og billige senger kan være dårlige, og de kan være gode. Det beste er som sagt å kjøpe seng ut fra vekt og behov - og ikke minst å teste sengen før kjøp
Gjest EryMax Skrevet 8. april 2012 #12 Skrevet 8. april 2012 Å jeg har en kontinental seng fra Jysk, den er også god å ligge i
Level up Skrevet 9. april 2012 #13 Skrevet 9. april 2012 Hadde dyyyyr kontinentalseng fra Jensen hvor hver fjær var pakket inn i en "pose". Selger (og brosjyre) sa dette var det optimale for rygg og sovekomfort. Vi sov begge dårlig og jeg hadde stadig ryggproblemer (vet selvsagt ikke om sengen hadde skyld i ryggproblemer, men) Denne Jensen-senga hadde vi i 6 år Selv om senga har pocket fjærer trenger ikke det å bety at du sover kjempegodt i den. Pocketfjærer er bare at hver og en fjær er pakket i en pose og derfor uavhengige av hverandre. Trykker du hånda ned i en seng med pocketfjærer trykker du kun ned de fjærene du berører. Med LFK fjærer (alle fjærene henger fast i hverandre) vil du trykke ned alle fjærene rundt også, noe som gir større trykkbelastning for kroppen og mindre støtte. Kvaliteten på selve fjæra vil likevell variere. Dyrere fjærer er gjerne stivere og senga vil derfor bli fastere. Fastheten har derfor ingenting å si på type fjær. Denne dyre Jensen du kjøpte har nok vært for myk. Dette er forsåvidt selgeren sin skyld hvis han har ment dette var en bra seng for deg. Jensen har også (hvertfall hatt) sov-godt-garanti. Prøv sengen i 99 eller 100 dager. Ikea har nok veldig gode priser på varene sine. MEN jeg tror at andre produsenter som kun driver med senger leverer bedre senger enn Ikea som også selger sofaer, håndkler, stearinlys, bamser og kjøttboller. Mulig jeg tar feil. Dette er uansett en annen diskusjon. Ts var jo ute etter en rimelig seng og da er sikkert Ikea et fint valg
Henkie Skrevet 9. april 2012 #14 Skrevet 9. april 2012 Kvaliteten på selve fjæra vil likevell variere. Dyrere fjærer er gjerne stivere og senga vil derfor bli fastere. Fastheten har derfor ingenting å si på type fjær. Absolutt ikke for å kverulere, men jeg bare lurer....hva mener du her: at stivere/fastere senger er dyrere enn myke?
Gjest Tirkes Skrevet 9. april 2012 #15 Skrevet 9. april 2012 Sier som andre, umulig å gi råd om sengen. Har en ganske dyr Jensen-kontinental nå, og er strålende happy, men gjennom studenterårene og noen år etter hadde vi rammemadrass fra Ikea. To rammemadrasser (tror de var 80 brede) og en felles, tykk overmadrass. Skrudde rammemadrassene sammen, og kjøpte et glatt kappelaken som skjulte stygge bein. Den var god å ligge i, skled ikke fra hverandre og så like bra ut når den var dresset opp som nåværende seng. Tror totalsummen var på rundt 5-6000. Men er noen år siden. Vil absolutt anbefale å skru rammene sammen om du bruker to rammemadrasser. Er hat når de sklir fra hverandre.
Level up Skrevet 9. april 2012 #16 Skrevet 9. april 2012 (endret) Absolutt ikke for å kverulere, men jeg bare lurer....hva mener du her: at stivere/fastere senger er dyrere enn myke? Ja, skjønner du lurer. Det der var nok litt uklart Handler man i en vanlig møbelforretning og skal ha en ganske fast seng bør man velge en litt dyrere modell fordi billigsengene ofte blir veldig myke. Selvfølgelig ikke bare dette som er forskjellen på dyr og billig seng (fjærer). Edit: Billige senger har ofte fjærer av dårligere kvalitet. En fjær av god kvalitet har gjerne mer spenst og vil ikke gi etter like fort. Endret 9. april 2012 av Level up
Henkie Skrevet 9. april 2012 #17 Skrevet 9. april 2012 Ja, skjønner du lurer. Det der var nok litt uklart Handler man i en vanlig møbelforretning og skal ha en ganske fast seng bør man velge en litt dyrere modell fordi billigsengene ofte blir veldig myke. Selvfølgelig ikke bare dette som er forskjellen på dyr og billig seng (fjærer). Edit: Billige senger har ofte fjærer av dårligere kvalitet. En fjær av god kvalitet har gjerne mer spenst og vil ikke gi etter like fort. Ok. Skjønner Takk for forklaring. Hos oss var det slik at den dyre sengen fra Jensen ble "sammensunken" på midten etter kort tids bruk. IKEA sengen er like stram og fin etter 4-5 års hard :-) bruk...
liz64 Skrevet 10. april 2012 Forfatter #18 Skrevet 10. april 2012 Så flott å få så mange tips Lett er det uansett ikke. Vi skal uansett ikke ha seng som er dyrere enn 10 000. Men vi skjønner jo at de helt billige ikke er særlig bra. Hvilken Ikea-seng er det som koster ca 9000? Kan man levere sengen tilbake og få igjen pengene om man ikke er fornøyd, eller bare bytte i ny? Har dere meninger om kontentalseng kontra "vanlig" seng?
Henkie Skrevet 11. april 2012 #19 Skrevet 11. april 2012 Så flott å få så mange tips Lett er det uansett ikke. Vi skal uansett ikke ha seng som er dyrere enn 10 000. Men vi skjønner jo at de helt billige ikke er særlig bra. Hvilken Ikea-seng er det som koster ca 9000? Kan man levere sengen tilbake og få igjen pengene om man ikke er fornøyd, eller bare bytte i ny? Har dere meninger om kontentalseng kontra "vanlig" seng? På IKEA kan du velge. Ny seng eller få pengene tilbake. Vi liker kontinental best, men tror ikke det betyr noe for liggekomfort. Modellen vår til 9000 husker Jeg ikke navn på. Den er veldig fast/hard og overmadrassen var den dyreste/tykkeste fra IKEA.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå