Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mye å holde styr på? Er det noe særlig å tjene penger på eller går vinningen opp i spinningen? Jeg tenker å kjøpe en leilighet som jeg kan leie ut å tjene penger på, men lurer litt på om det er noe særlig å tjene penger på? Tenkte å ta opp en lån på 1 million, dvs lånet vil koste i overkant av 5000 kr + ca. 2000 kr i fellesutgifter, tenker å leie ut for 8-9000.

Regnes felleskostnader som en del av driftutgiftene? Slik at man skal trekke i fra dette når man skal beregne hvor mye man må skatte?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke leid ut selv ennå, men har flere venner som har gjort det. Etter samtale med disse sitter jeg vel igjen med følgende inntrykk:

Man vil normalt sett kunne trekke fra felleskostnader fra det skattepliktige beløpet. Om det lønner seg kommer helt an på hvor mye lån du tar opp, hvor attraktiv boligen er med tanke på størrelse og beliggenhet og ditt tidsperspektiv. For eksempel kan det være god business å kjøpe leilighet i Oslo og leie ut når renta er såpass lav som den er nå. Men man bør selvsagt uansett ta høyde for renteøkninger og heller ikke ha for kort tidsperspektiv da det koster penger å både kjøpe og selge leilighet i form av meglerutgifter o.l. Minst 3-5 år syntes jeg bør være en tommelfingerregel.

Husk også at det kan lønne seg å leie ut ikke bare i form av "overskudd" hver måned, men også i form av prisstigning dersom man anser det som sannsynlig i området man kjøper. Men husk å trekke fra nok til vedlikehold, spesielt slitasje av bad/våtrom og det kan være lurt å gradere slitasje etter hvor mange leietakere i husholdningen.

En ting som er veldig viktig å huske på er at det i en del borettslag er begrensninger på utleiemulighetene. De har blitt friere enn før, men som regel er man bundet til maks tre års utleie samt at man må ha bodd i leiligheten i et av de siste to årene før man kan leie ut. Det finnes unntak, for eksempel hvis man er student eller har andre gyldige grunner (som skal godkjennes av styret). Dette er da typiske OBOS regler. Skal man kun kjøpe for å leie ut og ikke bo der selv i begynnelsen kan det derfor være lurt å kjøpe en selveierleilighet slik at man har full råderett over slike ting.

Skrevet

Jeg har leid ut leilighet og det gikk veldig smertefritt. Tror det kommer veldig an på hvem du leier ut til. Jeg sjekket referanser og fikk en veldig bra leietaker.

Du kan trekke fra felleskostnader, bortsett fra renter og avdrag på fellesgjeld. Rentene fører du opp på en egen post i selvangivelsen og avdrag får du ikke fradrag for. Du kan trekke fra alle vedlikeholdskostnader (ikke påkostninger) og utgifter til f.eks. annonsering. Hvis du leier ut møblert kan du i noen tilfeller trekke fra avskrivninger på innbo.

Skrevet

Du får ikke rentefradrag av fellesutgifter.

Jeg ville kjøpt leilighet om jeg trodde prisene skulle stige. Av utleieinntektene sitter man igjen med litt penger når utgiftene er betalt, men avkastningen er ikke så stor. Spesielt ikke med tanke på alt slitet det er med enkelte leieboere.

Prisstigningen er det som gjør alt verdt det. Det ser ut som den vil fortsette, men ingen vet noe sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...