AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #1 Skrevet 2. april 2012 Leste nylig en reportasje hvor treningseksperter sa at lapskaustrening ikke fungerer. At man enten må trene med høy eller lav intensitet. Stemmer virkelig dette? Jeg trener i hovedsak for å gå ned i vekt (de helsemessige gevinstene er et stort pluss). I går gikk jeg tur i marka, jeg valgte å jogge litt og gikk resten. I følge pulsklokka mi forbrenner jeg mer når jeg jogger, stemmer ikke dette? Jeg skjønner virkelig ingenting. Er det bedre å gå hele veien enn å jogge litt? Jeg er ikke i form til å ta en halvtime med skikkelig intens trening, blir som regel jogging og gåing om hverandre. Noen ganger jogger jeg fortere, mens jeg andre ganger tar det med ro. Er ikke det noe vits? Kan ikke skjønne det i så fall! Det må da være bedre å jogge litt og gå litt enn å bare gå? Noen som kan forklare meg dette med lette ord? Betyr det at pulsklokken min ikke viser rett tall? Huff, det er vanskeligere å komme i form og gå ned i vekt enn jeg trodde!
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #3 Skrevet 2. april 2012 Heh, det lurte jeg også på: http://www.dagbladet.no/2012/03/27/tema/klikk/helse/20864668/ Det er trening hvor du blander mellom høy og lav intensitet så vidt jeg har skjønt.. skjønner at det kan lønne seg å kjøre hardt noen dager og rolig noen dager, men at det er bortkastet synes jeg virker merkelig..
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #4 Skrevet 2. april 2012 Selvsagt er det ikke bortkastet. Alt som gjør deg mer sliten enn du vanligvis blir, vil føre til fremgang på sikt. Ingen form for fornuftig, sunn trening er bortkastet. Når skal folk forstå at Dagbladet, VG og tilsvarende "aviser" er på nivå med Se&Hør... 5
cornflake_girl Skrevet 2. april 2012 #5 Skrevet 2. april 2012 1: Dagbladet må slutte med merkelige artikler 2: Selvfølgelig er det bedre å jogge litt innimellom enn å bare gå, SÆRLIG hvis det gir deg en bedre følelse (type endorfiner, eller bedre følelse av å ha brukt kroppen etterpå). Trening blir veldig kjedlig og trist om alt skal være oppskriftpreget og "perfekt". Det skal være gøy, du skal like det, og du skal merke fremgang. Stemmer dette, gjør du helt rett. (selvfølgelig gjelder andre ting for folk som har ambisjoner med treningen sin, som konkurranser e.l. For sunn, normal hverdagsmosjon så synes jeg ikke man skal tenke for mye over om man trener riktig eller ei, man skal trene og kose seg, glede seg over endorfinene og kjenne at man har jobbet med kroppen sin etterpå ) 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #6 Skrevet 2. april 2012 Selvsagt er det ikke bortkastet. Alt som gjør deg mer sliten enn du vanligvis blir, vil føre til fremgang på sikt. Ingen form for fornuftig, sunn trening er bortkastet. Når skal folk forstå at Dagbladet, VG og tilsvarende "aviser" er på nivå med Se&Hør... Takk for svar! Utrolig frustrerende å få høre at treningen man driver med e "bortkastet". Er klar over at DB og VG er ute etter lesertall og flest mulig klikk, men har lest om såkalt lapskaustrening på mer seriøse sider også, derfor jeg ble så usikker.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #7 Skrevet 2. april 2012 Dette begynte jeg også å lure på! Jeg er også overvektig, og trener for å bedre helsen og selvfølgelig for å få et ekstra dytt på veien ned, og jeg bedriver visst også lapskaustrening innimellom. Litt hardt og litt lettere om hverandre, uten nok struktur til å kunne kalles intervaller. Det har nok også sneket seg inn litt ordentlige intervaller i ny og ne, og et par ordentlige langkjøringsøkter, men stort sett har det en tendens til å bli litt hummer og kanari, er jeg redd. Noen ganger begynner jeg på intervaller og kjenner at musklene er for mørbanka til å gjennomføre, andre ganger prøver jeg meg på langkjøring men kjenner at halvannen time i mitt vanlige tempo vil bli for lenge, og noen ganger gjør jeg bare akkurat det jeg har lyst til i det tempoet og med den intensiteten jeg selv vil! Jeg velger å tro at uansett hvordan jeg gjør det, så slår det sofamaratonet jeg øvde til tidligere. Men, jeg tror at om målet ikke nødvendigvis er vektnedgang, men å virkelig utnytte sitt potensiale innenfor en gitt treningsform (løping, sykling osv.), så har artikkelen noe for seg, og lapskaustrening burde unngåes.
cornflake_girl Skrevet 2. april 2012 #8 Skrevet 2. april 2012 Må forresten også legge til at det er forsket MYE på at det aller, aller beste når det kommer til trening er: *trommehvirvel* Variert trening! Det aller verste er faktisk å kun gjøre en ting, som f.eks. å kun løpe rolige langkjøringer (jeg har desverre en lei tendens til dette selv, for synes det er så koselig å løpe rolig og høre på musikk ). Det å legge inn litt "fartslek" som det høres ut som noen av dere driver med, er jo bare positvit
OPIgirl Skrevet 3. april 2012 #9 Skrevet 3. april 2012 Det finnes ingen måte å trene på som er riktig for alle. Det som er bra for kroppen din og du merker fremgang, er den riktige måten for deg. Lapskaustrening (fnys)er det dummeste utrykket jeg har hørt så langt. Jeg er ikke så veldig glad i såkalte ekspertuttaleleser heller. De vet ikke hva som er best for alle, men de utrykker seg slik. Eksperter har tatt feil gang på gang har det vist seg.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #10 Skrevet 3. april 2012 Ikke alle skal være slike supermosjonister som hele tiden jager bedre og bedre resultater. Så klart at noe trening er mer effektiv enn annen trening, men for meg er det viktigste å holde meg i ok form, ikke å sette rekorder hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #11 Skrevet 3. april 2012 Hvis poenget er å gå ned i vekt kan jeg virkelig ikke skjønne annet enn at det er differansen ut/inn med kalorier som har noe å si, og hvis man da jogger litt så vil man jo forbrenne mer enn ved å bare gå. Kjenner jeg blir ganske motløs hvis det stemmer at det ikke har noe for seg, for jeg holder på på samme måten selv. Alternativet er jo å ikke bevege seg! Det kan neppe være bra 1
melly666 Skrevet 3. april 2012 #12 Skrevet 3. april 2012 Da vi hadde kondisjonstrening på vgs med seriøs gymlærer (jobbet blant annet som privat trener osv itillegg), la han mye vekt på intervalltrening, som jo er en form for lapskaustrening, dog i mer organisert form. (jogge 1 min, gå 30 sek - repeat, f.eks). Skjønner jo at du ikke blir noe bedre hvis du gir deg med en gang du starter å bli litt andpusten, men så lenge du pusher deg litt, blir det helt meningsløst å si den er bortkastet. Er jo sånn mange seriøse idrettsmenn varmer opp.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. april 2012 #13 Skrevet 3. april 2012 Hvis poenget er å gå ned i vekt kan jeg virkelig ikke skjønne annet enn at det er differansen ut/inn med kalorier som har noe å si, og hvis man da jogger litt så vil man jo forbrenne mer enn ved å bare gå. Kjenner jeg blir ganske motløs hvis det stemmer at det ikke har noe for seg, for jeg holder på på samme måten selv. Alternativet er jo å ikke bevege seg! Det kan neppe være bra Man kan kompensere ved å gå lenger enn man ville jogget slik at man forbrenner akkurat like mye. Sett at man har satt av 30 minutter til trening hvor man jogger i 10 minutter - forleng turen til 60 minutter og jeg antar at du har samme effekt som de 10 minuttene med jogging. Trådstarter: det er viktig å kombinere riktig kost med en god treningsform som du trives med og som er lett å gjennomføre og som du ikke gruer deg til. Helsemessig gevinst får du av treningen dersom du f.eks. går i et tempo som gjør at du akkurat greier å snakke. Og den helsegevinsten kommer fort etter bare et par turer i uken - det har jeg erfart siden nyttår.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #14 Skrevet 3. april 2012 Man kan kompensere ved å gå lenger enn man ville jogget slik at man forbrenner akkurat like mye. Sett at man har satt av 30 minutter til trening hvor man jogger i 10 minutter - forleng turen til 60 minutter og jeg antar at du har samme effekt som de 10 minuttene med jogging. . Ja så klart, men hvis man jogger litt da så får man jo forbrent mer energi på den halvtimen enn hvis man bare skulle gått den samme halvtimen. Sett bort i fra at man kompenserer med å gå lengre. Det er jo det som er poenget med tråden. 1
Snøvott Skrevet 3. april 2012 #15 Skrevet 3. april 2012 Lapskaustrening betyr selvfølgelig å trene seg opp til lapskausspising på 17.mai, å tro noe annet er bare dumt.
Supraspinatus Skrevet 3. april 2012 #16 Skrevet 3. april 2012 Lapskaustrening er når du trener litt av alt samtidig uten noe plan. Intervall er ikke lapskaustrening. Der er poenget at du skal ligge på et visst intensitensnivå over en viss tid. Av naturlige årsaker er det ikke mulig å ligge veldig høyt veldig lenge derfor må man ta pauser slik at man får hentet seg inn igjen. Poenget er å ikke trene så hardt at man ikke klarer å få opp volumet (tiden man trener ganget intensiteten). Dersom man kjører langkjøring og så litt intervall i langkjøringen, og gjerne litt høy intensitet underveis i langkjøringen uten at det foreligger noe konkret plan på hvorfor man gjør det kalles det gjerne lapskaustrening. Det blir på samme måte som om man går i styrkerommet og løfter benk et par ganger, og så to knebøy, og en pushup og så tilbake til litt benk to-tre ganger uten at man egentlig har noe plan. Selvfølgelig koster det energi, men du får ikke noe særlig progresjon i treningen. Du vil ikke forbedre seg særlig og trening vil kanskje oppleves som mer ork enn morro. Alle er ikke interessert i å bli gode i idrett, de vil bare bevege seg. Og sånn rent fysiologisk er jo det bedre å bevege seg enn å sitte i sofaen. Selv om målene ikke er direkte idrettsprestasjoner så er det vesentlig mye kjekkere og lettere å nå andre mål (som vektnedgang, strammere kropp, mer sprettrumpe, etc) dersom man har en treningsplan. I tillegg vil jeg påstå at det er mye lettere å motivere seg dersom man ser at treningen virkelig gir framgang på flere arenaer enn cellulittene.
Gjest Tidssone Skrevet 3. april 2012 #17 Skrevet 3. april 2012 Jeg må lage lapskaus en dag. Jeg får lyst på det hver eneste gang jeg ser denne tråden. 1
Gjest Rastl0s Skrevet 3. april 2012 #18 Skrevet 3. april 2012 Hvis du har peiling på trening hva forskjellige øvelser og intensiteter er godt for så kan lapskaus fungere utmerket. I det siste har jeg trent uten noe program, men bruker grunnleggende kunnskap om hvordan jeg skal bli sterk/utholdene selv om jeg ikke bruker program. Resultat: for eksempel gikk benkpressen min opp 10 kg på 3 uker, mer enn jeg økte på program på så kort tid. Så ja, lapskaus kan fungere det også.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #19 Skrevet 4. april 2012 Hvis du har peiling på trening hva forskjellige øvelser og intensiteter er godt for så kan lapskaus fungere utmerket. I det siste har jeg trent uten noe program, men bruker grunnleggende kunnskap om hvordan jeg skal bli sterk/utholdene selv om jeg ikke bruker program. Resultat: for eksempel gikk benkpressen min opp 10 kg på 3 uker, mer enn jeg økte på program på så kort tid. Så ja, lapskaus kan fungere det også. Da har du jo en slags plan/system/struktur i treningen, og bedriver dermed ikke "lapskaustrening". 2
Gjest *Maja* Skrevet 5. april 2012 #20 Skrevet 5. april 2012 Lapskaustrening er når du trener litt av alt samtidig uten noe plan. Intervall er ikke lapskaustrening. Der er poenget at du skal ligge på et visst intensitensnivå over en viss tid. Av naturlige årsaker er det ikke mulig å ligge veldig høyt veldig lenge derfor må man ta pauser slik at man får hentet seg inn igjen. Poenget er å ikke trene så hardt at man ikke klarer å få opp volumet (tiden man trener ganget intensiteten). Dersom man kjører langkjøring og så litt intervall i langkjøringen, og gjerne litt høy intensitet underveis i langkjøringen uten at det foreligger noe konkret plan på hvorfor man gjør det kalles det gjerne lapskaustrening. Det blir på samme måte som om man går i styrkerommet og løfter benk et par ganger, og så to knebøy, og en pushup og så tilbake til litt benk to-tre ganger uten at man egentlig har noe plan. Selvfølgelig koster det energi, men du får ikke noe særlig progresjon i treningen. Du vil ikke forbedre seg særlig og trening vil kanskje oppleves som mer ork enn morro. Alle er ikke interessert i å bli gode i idrett, de vil bare bevege seg. Og sånn rent fysiologisk er jo det bedre å bevege seg enn å sitte i sofaen. Selv om målene ikke er direkte idrettsprestasjoner så er det vesentlig mye kjekkere og lettere å nå andre mål (som vektnedgang, strammere kropp, mer sprettrumpe, etc) dersom man har en treningsplan. I tillegg vil jeg påstå at det er mye lettere å motivere seg dersom man ser at treningen virkelig gir framgang på flere arenaer enn cellulittene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå