AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #1 Del Skrevet 2. april 2012 Ja snart starter grillsesongen (eller har den begynt?), og da må vi alltids ha en tråd om... HJEMMELAGET POTETSALAT! Det er alltid mange forskjellige oppskrifter, men hva er din favoritt? Og ikke minst: hva inneholder den og fremgangsmåte for å lage den... MMmmmm... (Hilsen ei som bare kjøper ferdig varianten og synes det er litt trist.... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 2. april 2012 #2 Del Skrevet 2. april 2012 Jeg lager min på slump, men deler gjerne ingredienslisten! Kalde, kokte poteter, kuttet i passe biter Finhakket løk Finhakket sylteagurk Majones Rømme Sylteagurklake Sennep Pepper Kanskje litt salt om det trengs Noen ganger har jeg i kokt egg også, men bare hvis jeg skulle slumpe til å ha det i kjøleskapet fra før. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvre Skrevet 2. april 2012 #3 Del Skrevet 2. april 2012 Majones og rømme Bland i potetbiter Finhakk gressløk Et par rødløk, finhakk det meste, men la noe være grovhakket Et par spiseskjert med laken i sylteagurkglasset Vårløk Salt og pepper Må nesten lages dagen i forkant, den må få litt tid til å "sette" seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #4 Del Skrevet 2. april 2012 Jeg lager min på slump, men deler gjerne ingredienslisten! Kalde, kokte poteter, kuttet i passe biter Finhakket løk Finhakket sylteagurk Majones Rømme Sylteagurklake Sennep Pepper Kanskje litt salt om det trengs Noen ganger har jeg i kokt egg også, men bare hvis jeg skulle slumpe til å ha det i kjøleskapet fra før. Skulle akkurat til å poste en helt lik ingrediensliste. Kapers er også godt i potetsalaten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taste of Slow Skrevet 2. april 2012 #5 Del Skrevet 2. april 2012 Jeg er veldig glad i potetsalat uten rømme og majones. Kok poteter, avkjøl, og kutt i små terninger. Kutt vårløk/purre, chili, hvitløk, evt urter - og bruk i tillegg en god olivenolje/urteolje og litt sitronsaft, eller bland i en pakke fetaost i olje. Det blir kjempegodt - og mye friskere enn majones-variantene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #6 Del Skrevet 3. april 2012 Noen som har gode oppskrifter på sunnere varianter uten masse majones og olje og slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JollyJolly Skrevet 3. april 2012 #7 Del Skrevet 3. april 2012 GODE faste poteter som kokes og så skrelles og skjæres i skiver mens potetene ennå er varme (viktig for at de ikke får den seige hinnen) Blander med selleri, finskåret rødløk og reddiker i tynne skiver. Vinaigrette med hvitvinseddik helles over. Hvit pepper og havsalt. Veldig enkel og veldig god. Jeg pleier å servere den med rømme ved siden av, sånn at de som liker en mer kremete variant kan blande selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fjosa Skrevet 3. april 2012 #8 Del Skrevet 3. april 2012 Noen som har gode oppskrifter på sunnere varianter uten masse majones og olje og slikt? Bruk mager kesam og smak til med Dijonsennep, sukker og hvitvinseddik + salt og pepper. Bland i kokte poteter, vårløk og reddik. Jeg liker at potene er i litt store biter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #9 Del Skrevet 3. april 2012 Noen som har gode oppskrifter på sunnere varianter uten masse majones og olje og slikt? Nei. Det er ikke usunt å spise majones og olje en gang i ny og ne. Smaken er hovedsaken. Blir helt gal av folk som er anti-karbo og anti-fett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvre Skrevet 3. april 2012 #10 Del Skrevet 3. april 2012 Nei. Det er ikke usunt å spise majones og olje en gang i ny og ne. Smaken er hovedsaken. Blir helt gal av folk som er anti-karbo og anti-fett. Hear hear Husker ikke oppskriften, men jeg har sett og smakt en kjempegod potetsalat som ikke inneholdt rømme. De brukte slike bittesmå poteter, kokt med skall på og delte de ikke opp. Hadde over olje og saltet og pepret og noen andre krydder, samt olje. Også brukte de slike blomster som vokser i store klaser som klatrer på alt de finner. Husker ikke hva de heter...blomkarse eller noe. Vasket blomstene og la de oppi og det smakte sååå godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fjosa Skrevet 3. april 2012 #11 Del Skrevet 3. april 2012 Nei. Det er ikke usunt å spise majones og olje en gang i ny og ne. Smaken er hovedsaken. Blir helt gal av folk som er anti-karbo og anti-fett. Selvsagt er det ikke usunt, men ønsker man passe vekten er det lurt å redusere litt på fettet. Enig at mange lettprodukter smaker py (f.eks lettmajones), men går an å lage gode alternativer med magrere produkter. Ingen tvinger deg til å spise det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #12 Del Skrevet 3. april 2012 Selvsagt er det ikke usunt, men ønsker man passe vekten er det lurt å redusere litt på fettet. Enig at mange lettprodukter smaker py (f.eks lettmajones), men går an å lage gode alternativer med magrere produkter. Ingen tvinger deg til å spise det. Fett = smak. Det er da bare å spise litt mindre av noe som er laget av skikkelige råvarer og skikkelig fett. Problemet med retter med mindre fett er at folk gjerne spiser mer fordi de smaker mindre. Dermed går ikke bare vinninga opp i spinninga, man spiser til og med mat av dårligere kvalitet. Direkte uklokt, enten man er opptatt av å passe vekten eller ei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fjosa Skrevet 3. april 2012 #13 Del Skrevet 3. april 2012 Fett fremmer smak ja, men er ikke smak. Surt, søtt, bitter osv er smak. Jeg er personlig ikke redd for fett, men spørsmålet fra AB gjalt oppskrifter uten masse fett, derav svaret. Folk må da få spise hva de vil så lenge det ikke ødelegger for miljøet og andre. Nok avsporing herfra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #14 Del Skrevet 3. april 2012 Noen som har gode oppskrifter på sunnere varianter uten masse majones og olje og slikt? Jeg henger meg med på denne, ikke fordi det er krise med "fett" osv., men jeg liker rett og slett ikke fettete ting som olje (jeg HATER det) og ei heller majones. Så jeg etterspør også alternative oppskrifter til majones og olje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 3. april 2012 #15 Del Skrevet 3. april 2012 Noen som har gode oppskrifter på sunnere varianter uten masse majones og olje og slikt? Denne må jeg ha i sommersesongen http://mat.espen.me/?p=580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 4. april 2012 #16 Del Skrevet 4. april 2012 Jeg synes de fleste potetsalater smaker dritt, for å være ærlig... Men elsker den hjemmelagede som finnes i variasjon i min familie. Kefir og creme fraiche til passe konsistens Gode poteter i biter (viktig at de ikke har fått "snerk", som nevnt over!) Presset hvitløk Maldonsalt Pepper En touch med sukker Paprikapulver Finhakket gressløk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jytte Skrevet 4. april 2012 #17 Del Skrevet 4. april 2012 Jeg lager potetsalaten min slik: Poteter Rømme Majones 1 syrlig eple i småbiter 1 rødløk gressløk persille¨ hvitløk salt og pepper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå