Gå til innhold

Risiko for å få ødelagt ferie på Sicilia av vulkanutbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min forlovede og jeg har planlagt bryllupsreisen vår på Sicilia - Giardini Naxos i begynnelsen av juni. Byen ligger relativt nær Etna som for tiden har vært relativt aktiv og har hatt 5 utbrudd så langt i år. Leste på vg og dagbladet at byene som ligger i nærheten har opplevd askeregn og å bli mørklagt av asketåke.

Kjenner jeg er litt skeptisk til å risikere ødelagt bryllupsreise pga. vulkanutbrudd... Ubrudd vil jo også kunne påvirke flytrafikken.

Noen som kjenner området, har vært der før etc. som kan gi råd om vi burde reise eller finne et annet sted? Har forøvrig ringt startour sin kundeservice, og de var ikke spesielt innsiktsfulle om temaet...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min forlovede og jeg har planlagt bryllupsreisen vår på Sicilia - Giardini Naxos i begynnelsen av juni. Byen ligger relativt nær Etna som for tiden har vært relativt aktiv og har hatt 5 utbrudd så langt i år. Leste på vg og dagbladet at byene som ligger i nærheten har opplevd askeregn og å bli mørklagt av asketåke.

Kjenner jeg er litt skeptisk til å risikere ødelagt bryllupsreise pga. vulkanutbrudd... Ubrudd vil jo også kunne påvirke flytrafikken.

Noen som kjenner området, har vært der før etc. som kan gi råd om vi burde reise eller finne et annet sted? Har forøvrig ringt startour sin kundeservice, og de var ikke spesielt innsiktsfulle om temaet...

Jeg har i hvert fall forstått det sånn at utbruddene pleier ha ganske begrenset innvirkning på flytrafikken. Men det hjelper kanskje lite hvis dere skal lande på den lokale flyplassen. Jeg ville synes det var spennende å se et vulkanutbrudd, men nå er jeg kanskje litt sær. Og vil jo ikke være alt for nær heller :)

Skal dere reise rundt på øya, eller være i lokalområdet?

Skrevet

Jeg har i hvert fall forstått det sånn at utbruddene pleier ha ganske begrenset innvirkning på flytrafikken. Men det hjelper kanskje lite hvis dere skal lande på den lokale flyplassen. Jeg ville synes det var spennende å se et vulkanutbrudd, men nå er jeg kanskje litt sær. Og vil jo ikke være alt for nær heller :)

Skal dere reise rundt på øya, eller være i lokalområdet?

Flyplassen vi skal lande på på Sicilia er visst ganske stor og i følge den lite tillitsvekkende damen i Startour var de ikke plaget med stopp i flyavgangene pga. askeskyer. Men vet ikke helt om jeg tør å stole på henne... :-)

Ser vel for meg at vi kommer til å leie en bil og reise litt rundt og se oss om litt + obligatorisk strandliv, god mat og vin :-). Enig med deg i at det hadde vært spennende å se en vulkan i utbrudd, men samtidig er det ikke så trivelig med mørklagt by pga. askeskyer heller...

Har du vært på Sicilia?

Skrevet

Det er ofte vulkanutbrudd på Sicilia.

Vanligvis påvirker det ikke så mye hverken flytrafikk eller Giardini Naxos. Vanligvis "sovner" Etna også, etter å ha lekt seg litt ;-) Jeg har også vært på vulkanøyene utenfor kysten. Utrolig spennende, og litt skummelt. Men trøstet meg med at det bor folk like ved, og der har de bodd i generasjoner. På den ene øya var det masse eldre husmødre i "husmor-kjoler" som hver dag kostet bort aske fra gårdsplassen. Og de var helt rolige...

Apropos vulkaner; det kommer jo et utbrudd fra Vesuv (ved Napoli) etterhvert. Er visstnok på "overtid" nå?

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har vært i Giardini Naxos. Når jeg var der satt vi på en restaurant en dag så kunne vi se opp at Etna spruta ut lava som bare det og hadde et lite utbrudd. Noen dager etter var vi der oppe og gikk rundt vulkanen! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...