Gå til innhold

Skolen beskytter mobberene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor beskytter skolen mobbere? Og hvorfor klarer ikke skolen å få det vekk? Ting jeg har hørt er "mobbing finnes ikke på vår skole", "vi må snakke sammen", "litt på man tåle" og slike ting. Men ingenbing blir gjort.

Det er småtasser på en 7-8 år som mobber og sikkert enda yngre. Er det virkelig så vanskelig å få en slutt på det? Hvorfor blir ingenting gjort? Jeg vet om skoler som har hatt mobbekampanjer, men plutselig så slutter de med det og alt faller tilbake til slik det var. Mobbing er vel et ganske akrivt tema i media for tiden? Det tror jeg ikke det var da jeg gikk på skolen, men av likevel så mobbes det som aldri før.

Jeg vet om foreldre som har stått frem på foreldremøte og sagt at "mobbing er galt", "ingen skal mobbes" "og dette må stoppes", men de samme foreldrene har blånektet på at dems barn er en mobber når en forelder ringer hjem til dem. Da er det visst alle andres feil.

Noen jeg vet om hadde et barn som ble mobbet, de gikk aktivt inn for å få en slutt på dette, var stadig i kontakt med skolen. Skolen gjorde ingenting, de lovte hele tiden. Så plutselig en dag så ringte skolen barnevernet etter at foreldrene hadde gått ut med kraftig kritikk av skolen og kalt skolen for en mobbeskole og mobbesuportere og de truet med politianmeldese om det ikke ble en slutt på. Ungen fikk det ikke akkurat noe bedre av det. Mobberene gikk i fre. Hvorfor kontaktet ikke skolen barnevernet for mobberene?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har med kulturen vår å gjøre. Vi synes det er ok å gjøre narr av andre, referer til Bård og Heia. Man "må tåle" å bli ledd av, gjort narr av. For meg er dette helt fremmed. Jeg synes ikke det er ok. Men så er ikke jeg født i dette landet heller da.

AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på mobbing og konflikter, og det er viktig å holde de to tingene fra hverandre. Konflikter er overalt, og barn må læres til å løse konflikter. Det er like gale å kalle noen barn for mobbere, som det er å mobbe, om man selv ikke har gode nok bevis for at det foregår mobbing.

Jeg tror nok at de fleste skoler prøver å løse de ulike situasjonene, og det er godt mulig at det er enkelt å løse om man selv ikke behøver å gjøre noe. Alltid enklere å løse andre sine problemer, og da er man ofte verdensmestere. Det er nok ikke alltid like enkelt å løse i praksis, for man skal være veldig forsiktig å ikke gjøre noe som kan forverre situasjonen. Det vil si at man kan utsette den som blir mobbet for enda verre ting, om man går hardt ut mot de som mobber. En må finne en god balanse, som ivaretar den som blir mobbet men samtidig stopper de som utfører handlingen.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg ble mobbet når jeg gikk på ungdomsskolen og jeg ble frastjålet ting som busskort osv. Jeg SÅ at folk i klassen hadde busskortet mitt og viste det rundt til andre på bussen. Jeg sa ifra til pappa og han ringte skolen. Folk i klassen ble tatt ut til samtale med rådgiver og rektor, men de tok bare parti med mobberne fordi "vi har ikke noe bevis på at de mobber og stjeler" Jeg ble i perioder kalt hore pga en tåpelig krangel, jeg gråt hver dag etter skolen og i perioder ville jeg ikke på skolen og jeg var "syk". Hadde ofte "vondt i magen" og dro ikke på skolen fordi jeg viste at det ble en ny dag med flere slengbemerkninger.

Jeg ble stressa, redd og viste ikke hva jeg skulle gjøre. Det resulterte i at jeg begynte å blø neseblod med en gang jeg var ukomfortabel eller stressa. Fikk også sterke magesmerter som resulterte i flere legebesøk uten at de fant ut av det. (Har senere kommet frem til at det er nervene som satte seg i magen min.)

Vi måtte faktisk true skolen med anmeldelse.. Det hjalp ingenting. Skolen gjorde ingenting og gjør fortsatt ingenting.

Mobbing har vi ikke på skolen, sier lærerne.. Så hvorfor er det så mange som blir mobbet da? Er skolens ansatte blinde? SER de ikke at elever banker hverandre i skoletiden? SER de ikke at elever ikke har det bra?

Nå skal det sies at det har vært mye mobbing på den skolen i alle tider og moren min ble også kraftig mobbet på skolen.

Vi lever i et land hvor alle lover går ut på at alle skyldige og de som gjør urett blir beskyttet mest mulig mens offeret til slutt velger å ta livet sitt fordi de er lei av å bli mobba og ikke får hjelp.

Gjest Gjest
Skrevet

Mobbing har ødeagt livet mitt. Det er nesten like ille som mord.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor beskytter skolen mobbere? Og hvorfor klarer ikke skolen å få det vekk? Ting jeg har hørt er "mobbing finnes ikke på vår skole", "vi må snakke sammen", "litt på man tåle" og slike ting. Men ingenbing blir gjort.

Det er småtasser på en 7-8 år som mobber og sikkert enda yngre. Er det virkelig så vanskelig å få en slutt på det? Hvorfor blir ingenting gjort? Jeg vet om skoler som har hatt mobbekampanjer, men plutselig så slutter de med det og alt faller tilbake til slik det var. Mobbing er vel et ganske akrivt tema i media for tiden? Det tror jeg ikke det var da jeg gikk på skolen, men av likevel så mobbes det som aldri før.

Jeg vet om foreldre som har stått frem på foreldremøte og sagt at "mobbing er galt", "ingen skal mobbes" "og dette må stoppes", men de samme foreldrene har blånektet på at dems barn er en mobber når en forelder ringer hjem til dem. Da er det visst alle andres feil.

Noen jeg vet om hadde et barn som ble mobbet, de gikk aktivt inn for å få en slutt på dette, var stadig i kontakt med skolen. Skolen gjorde ingenting, de lovte hele tiden. Så plutselig en dag så ringte skolen barnevernet etter at foreldrene hadde gått ut med kraftig kritikk av skolen og kalt skolen for en mobbeskole og mobbesuportere og de truet med politianmeldese om det ikke ble en slutt på. Ungen fikk det ikke akkurat noe bedre av det. Mobberene gikk i fre. Hvorfor kontaktet ikke skolen barnevernet for mobberene?

Det er kanskje politisk ukorrekt å si det, men da jeg begynte på ny skole opplevde jeg å bli mobbet min løsning ble å bruke vold. Jeg var vel rundt 10 år da. Jeg har aldri vært noen aktiv mobber selv, selvom jeg sikkert kan ha sagt og gjort ting folk ikke har likt hvem har ikke det. Men jeg har aldri hatt noe mål og være stygg mot noen, uten at de har behandlet meg dårlig.

Klassens klovn så nok den nye gutten(meg) som naturlig nok ikke hadde noen venner som et lett offer. Han fikk med seg et par av sine og de fleste andre i klassen til å mobbe meg, fryse ut, si stygge ting, baksnakke, lugge, dytte. I situasjoner der jeg var omgitt av masse folk gjorde jeg ingenting og latet som ingenting. Det var aldri noe alternativ å sladre til lærerne, uansett hva de sier så ikke gjør det. Da er du svak og du vil gi mobberne mer "go", du må ordne opp selv eller alliere deg med noen. Jeg var helt alene og måtte gjøre jobben selv. Ære har alltid vært viktig for meg så det og sladre til foresatte var aldri et alternativ.

Min løsning var enkel, jeg måtte bruke vold, vise at jeg var sterkere og smartere enn de og mobbelederen. Alene var jeg ikke sterk nok mot alle sammen, jeg måtte være smart. Ta ut lederen og deretter plukke de fra hverandre en etter en, bare slik kunne jeg få slutt på mobbingen. Vold ble et naturlig og godt middel å bruke.

Jeg ventet på sjansen til å møte han(mobbelderen/klassens leder) når jeg var alene, jeg møtte han alene. Og ja han var frekk. Begynte å dytte på meg, slå meg,sparke meg, "da slo jeg til som med et slangebitt og dunket hodet hans inn i en stumtjene"r(en slik som du henger jakker på). Jeg ga han også en "magepumper" og han ble liggende å gråte. Senere prøvde også flere av hans venner seg på meg, dette skjedde da hele klassen var tilstede. En gang før skolen begynte og alle sto i gangen, begynte en venn av sjefsmobbern å dytte på meg å slå meg. Jeg svarte med en rett høyre og han holdt seg unna etter det.

Etter gymtimen en gang kom en annen for å spyle meg ned med iskaldt vann og stjele dusjen min. Han fikk til det. Jeg latet som jeg aksepterte det, etter dusjen ventet jeg tålmodig til han var på vei ut av garderoben, jeg ga han en solid magepumper slik at han ble så dårlig at han ikke fikk puste. Han måtte legge seg ned og klarte ikke gå. Da sto alle de andre mobberne mine bare å så på, og sa at jeg var klin gal. De turde ikke si noe eller gjøre noe. Alle tre av de verste mobberne mine var detronisert. De sto bare å så redde ut og turde ikke gjøre noenting ennå de var en 4-5 stykker som hard kjerne + en del andre mer passive mobbere, jeg var en person som sto helt alene som ny i klassen og et lett offer. Jeg tok dem ut ved å bruke vold og tøffhet.

Så det hele koker ned til, hva du kan gjøre ikke hva læreren eller en eller annen pedagog kan gjøre for deg. Da vil du bare gjøre deg mer utsatt, mange vil sikkert her protestere. Men for å få respekten og ting som du vil så må du stå opp for deg selv, vise den nødvendige tøffheten når noen utnytter deg. Dette fungerte ihvertfall for meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...