Gå til innhold

Ferie med 12-åringen - hva gjør dere sammen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal reise med 12-åringen i sommer, tre uker i sol og varme. En uke hver på forskjellige steder i et land i Sør-Europa.

Hva gjør dere sammen med mellomstore barn? Hvor mye må de "aktiviseres"? Selv er ikke vi voksne typen til å ligge ti timer på solseng, det finner vi kjedelig. Vi liker å reise rundt og se steder, spise gode måltider, osv.

Barnet er liksom i en mellom alder, for stor for "bamseklubb" og leker, for ung for å være helt voksen enda og det blir vel kjedelig å bare "hang out" med oss voksne. Kanskje fort gjort å føle seg som femte hjul på vogna?

Det er vanskelig å forklare noen ganger dette med voksentid om kveldene og så videre.

Hva gjør dere sammen med deres pre-teens - og får dere sneket inn noe privatliv :sjenert:?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo litt an på barnet da, men mine 12-åriinger satte også pris på å dra rundt og se på ting og å spise på forskjellige restauranter og så fant jeg på en eller annen ting som var litt mer for dem enn for meg. Har ikke vært spesielt opptatt av voksentid siden jeg var alene med tre barn det meste av tiden, da jeg hadde 12åringer i hus, men sa at det var voksentid om vi var flere voksne som var sammen og det begynte å bli kveld. ...men da hadde de jo både hverandre og eventuelle andre barn å enten finne på noe sammen med ( se film eller noe) eller å skarvle med på soverommet.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var tolv år og på ferie med mamma og pappa var jeg fornøyd med å bare være sammen med de. Vi reiste sammen med to andre familier, en som hadde to seks-åringer og en annen familie som bare var voksne (over 40). Noen kvelder satt jeg barnevakt for seksåringene mens de voksne var ute på byen, men for det meste var jeg (og de mindre barna) med på alt de voksne gjorde. Jeg syntes det var stor stas å være oppe lenge, spise god og ny mat og bade. Jeg var i tillegg en lesehest, så å ligge en hel dag på stranda med en bok var drømmen for meg. Vi gjorde noen ting som var bare for meg, f.eks. badeland og dyreparker, men jeg husker de "vanlige" dagene som bedre enn stressende dager i badeland og dyreparker. Det må nevnes at jeg var et veldig enkelt barn og jeg stilte små krav til underholdning, da jeg for det meste underholdt meg selv med bøker og magasiner.

Skrevet

Samboeren min har en sønn på 13. Han synes det er kjempekjekt å være med oss voksne på tur, selv om han er i den mellomalderen du snakker om.

Han liker å være med på opplevelser. Vi ser på gamle ruiner, museer (vi står ikke i en halv time og beundrer et maleri av en kjent kunstner, men drar på museer med tema og utstillinger som passer både ham og oss), spiller minigolf, drar på bading (i sjøen om mulig, eventuelt velger vi badeland), spiser på ulike restauranter osv. Når det er tid for å slappe av så må han "underholde" seg selv dersom han ikke har lyst å sitte og prate med oss voksne. Han har alltid med seg noen Donald-pocketer på tur, pluss et håndholdt spill av noe slag og en bærbar liten DVD-spiller (den sorten man har i bil) med noen filmer til. Ofte er det jo også tilgang på internett på de stedene man er, sånn at han kan chatte med venner osv.

Dette er en ordning som passer oss alle fint. Voksentid i betydningen "kun oss voksne alene, uten barn" eksisterer ikke når vi er på ferie. Men vi har voksentid i betydningen "nå er det våre behov som prioriteres, og vi har lyst å sitte stille i et par timer og se på solnedgangen med et glass vin i hånda, så da får du enten sitte sammen med oss eller underholde deg selv".

• Liker 2
Skrevet

Jeg har reist mye med mine foreldre i oppveksten, bare meg og dem (er enebarn). Og jeg følte egentlig at jeg ble behandlet som en voksen, hvilket jeg er glad for. Jeg aktiviserte meg stort sett selv, hadde med bøker og musikk som jeg hørte på dagen lang. Nå lå vi mye på stranda, men i tillegg så leide vi som oftest bil og pleide å se nye steder. Selv elsket jeg kveldene aller best, da spilte vi alltid kortspill, spiste litt snacks og skravlet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Jeg har reist med foreldrene mine hele oppveksten og gjør det fortsatt. Ordet "voksentid" har aldri blitt brukt og jeg har vært med på alt de har gjort enten vi har sett på severdigheter, vært på shopping, restauranter og barer. Tror det er ganske vanligst ungene et med de voksne på akt, og jeg ser mange barn har med en elektronisk dings å spille på og lignende. Ellers pleier badeland og fornøyelsesparkerå slå veldig ann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...