AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #1 Skrevet 2. april 2012 Noen tips til hvordan jeg kan venne meg av karbohydrater som fint brød, potet i alle former, ris og pasta? Jeg innrømmer glatt at jeg er avhengig, både fordi det smaker godt og fordi det er billig. Problemet er bare at jeg har lagt på meg 15 kg etter at denne avhengigheten kom tilbake :/ I tillegg blir kroppen oppblåst, mye luft og holder på vann. Ønsker å gå ned 10 kg i år, trener 4 ganger i uken, 2 ganger styrke og 2 ganger dans. Spiser ikke godterier, men kjenner jeg blir gretten når jeg ikke får mine herlige karbohydrater så her må jeg på rehab! Hvordan håndtere dette suget? De første ukene er vel værst? 1
Suzy Skrevet 2. april 2012 #2 Skrevet 2. april 2012 Kutt det verste først - nemlig sukker. Deretter kan du gå over på fullkornris, fullkornspasta, grovest mulig brød osv - også kutte enda mer om du ønsker det. Kroppen din vil ha mer å jobbe med når du spiser grovt enn fint og du vil antagelig bli mett fortere. Spe på med makrell i tomat, avokado og annet sunt fett - og ikke minst egg (som metter veldig bra og er veldig bra for deg). 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #3 Skrevet 2. april 2012 Hva er det mest sukker i av de karbohydratene jeg ramset opp i innlegget mitt? Godteri spiser jeg ikke, snacks er min greie. Elsker potetgull f.eks. men har fremdeles igjen av sjokoladeposten jeg kjøpte i august. 1
Suzy Skrevet 2. april 2012 #4 Skrevet 2. april 2012 Hva er det mest sukker i av de karbohydratene jeg ramset opp i innlegget mitt? Godteri spiser jeg ikke, snacks er min greie. Elsker potetgull f.eks. men har fremdeles igjen av sjokoladeposten jeg kjøpte i august. Det er ikek mye sukker i noen av de du ramset opp, men ettersom du hevdet å være avhengig av karbohydrayter regnet jeg med at du spiste sukker også. Drikker du sukkerholdig brus, så bør det kuttes (egntlig brus i det hele tatt), gjærbakst (boller, kringle osv) inneholder mye sukker og det samme gjør smågodt. Spiser du ikke noe av dette, så er det jo enkelt - da er det bare å gå over på grove varer og stappe innpå med grønnsaker og sunt fett 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #5 Skrevet 2. april 2012 Liker ikke smaken av det søte, så ingen gjærbakst som boller og kringler, smågodt eller sukkerbrus her i gården. Derfor jeg tenker det er karbohydratene ellers som ødelegger. I går åt jeg 5 poteter til middag f.eks. og dynger på med pasta når jeg har det. Syns smaken er så god og er ikke overbegeistrert for de grove versjonene. Men takk for tips
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #6 Skrevet 2. april 2012 De første dagene er verst. Hjernen har vært vant med å jobbe på sukker, så da forventer den sukker. Du vil sannsynligvis få vondt i hodet, føle deg tom for energi (samtidig som du er mett - en rar følelse) og tisse mye de første dagene (insulin+salt gjør at kroppen holder tilbake vann). Dette går over når kroppen skjønner at den ikke får karbohydrater, men får fett i stedet. De første ukene kan det være tungt å trene. Kroppen må lære seg å bruke fett som energi like bra som den lærte å bruke sukker som energi tidligere. Man sier at det tar ca en måned før kroppen jobber like bra på fett som den jobbet på sukker før. Hvor mye karbohydrater har du planer om å spise egentlig? Det er mange retninger innenfor lavkarbo. For å guide deg videre må jeg nesten vite hvilket kosthold du har tenkt å følge. LCHF er den vanligste i Norge: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf 1
Suzy Skrevet 2. april 2012 #7 Skrevet 2. april 2012 Liker ikke smaken av det søte, så ingen gjærbakst som boller og kringler, smågodt eller sukkerbrus her i gården. Derfor jeg tenker det er karbohydratene ellers som ødelegger. I går åt jeg 5 poteter til middag f.eks. og dynger på med pasta når jeg har det. Syns smaken er så god og er ikke overbegeistrert for de grove versjonene. Men takk for tips Da får du bare gå "cold turkey" rett og slett. Slutte å spise poteter, ris og pasta og erstatte dem med grønnsaker 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #8 Skrevet 2. april 2012 Hvor mye karbohydrater har du planer om å spise egentlig? Det er mange retninger innenfor lavkarbo. For å guide deg videre må jeg nesten vite hvilket kosthold du har tenkt å følge. LCHF er den vanligste i Norge: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf I dag spiser jeg 4-5 brødskiver om dagen, 1-3 rundstykker, 4-5 poteter eller 5 never pasta/ris/chips om dagen. Pluss potetsnacks 2 ganger i uka. Tenker å erstatte brød og rundstykker med knekkebrød for det meste. Middag er en utfordring da jeg er glad i smaken av salt og den smaken jeg får av f.eks. potet. Moderat lavkarbo kanskje? Tenker å starte neste tirsdag da jeg skal være hjemme alene i en mnd og får tid til å kjøre inn litt nye vaner.
Gjest Rastl0s Skrevet 2. april 2012 #9 Skrevet 2. april 2012 Altså... Du trenger ikke å slutte med ris og pasta. Det er gode karbohydrater, men du bør kutte ut store porsjoner. Start med å spise MINDRE enn du vanligvis gjør, så kan du kutte ut det verste som sukker, hvitt brød osv. Men du kan jo fortsatt unne deg litt pommes eller litt godteri i helgene. Lørdag for eksempel. Eller du kan røre mer på deg ved siden av det å kutte litt på porsjonene. 1
Gjest navnelapp Skrevet 2. april 2012 #10 Skrevet 2. april 2012 Du et jo berre kjempemasse. Ei generell justering av porsjonsstorleiken din vil gjere tilstrekkeleg utslag, og føye til noko meir proteinar og grønsaker. Fem poteter er enormt mykje, lågkarbo eller ikkje.
Honeydew Skrevet 2. april 2012 #11 Skrevet 2. april 2012 I dag spiser jeg 4-5 brødskiver om dagen, 1-3 rundstykker, 4-5 poteter eller 5 never pasta/ris/chips om dagen. Pluss potetsnacks 2 ganger i uka. Tenker å erstatte brød og rundstykker med knekkebrød for det meste. Middag er en utfordring da jeg er glad i smaken av salt og den smaken jeg får av f.eks. potet. Moderat lavkarbo kanskje? Tenker å starte neste tirsdag da jeg skal være hjemme alene i en mnd og får tid til å kjøre inn litt nye vaner. Grunnen til at du har lagt på deg er ikke at du spiser karbohydrater, men at du generelt spiser veldig mye! Kutt ned på porsjonene og erstatt en del med grønnsaker og proteiner, så kan du fint fortsette å ha et kosthold som inneholder både brød, pasta, ris og poteter. Eneste du bør begrense utover det at porsjonene gjøres mindre, er chipsen (og andre typer fritert potet) - dette bør holdes til en gang i uken. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #12 Skrevet 3. april 2012 Du et jo berre kjempemasse. Ei generell justering av porsjonsstorleiken din vil gjere tilstrekkeleg utslag, og føye til noko meir proteinar og grønsaker. Fem poteter er enormt mykje, lågkarbo eller ikkje. Problemet er også det at jeg heller velger potet enn kjøtt og grønnsaker. Når jeg leser om mennesker som er avhengige av sukker er det som å lese om meg, bare at sukkeret er potet, ris, brød, pasta og snacks...
Gjest *Maja* Skrevet 3. april 2012 #13 Skrevet 3. april 2012 I starten VIL du merke mer sult når du kutter ned på karbs. Kroppen "husker" hva den har fått og vil dermed få cravings. Som neon nevner her så trenger du ikke å kutte ut karbs, men du bør definitiv kutte ned på dem. Kroppen klarer ikke å nyttiggjøre så mye karbs om du ikke er en bonde som arbeider fra morgen til kveld eller noe Jeg ville kompensert med å spise mer proteiner i starten slik at sultfølelsen ikke blir helt overveldende. Skal love deg etter en uke vil det føles litt bedre. Det er som å slutte med hvilken som helst avhengighet; Det er verst de første dagene
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #14 Skrevet 4. april 2012 Takk for gode ord Da blir det å kutte etter påska. Tenker å bytte ut brødmat med knekkebrød og ikke mer enn 1 potet til middag. Usikker på hva som er ok mengde pasta/ris/chips? Så får jeg bli flink til å ha grønt på talerkenen igjen. Hadde en liten snikstart denne uka med kun to poteter til middag på mandag og kyllingsalat UTEN pasta til middag i går. Kjøpt inn to pakker knekkebrød som skal testes også Har i tillegg funnet frem målebåndet og målt kroppen:/ Vekt har jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #15 Skrevet 4. april 2012 1 porsjon ris: 60 gram tørr vare 1 porsjon pasta: 100 gram tørr vare
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #16 Skrevet 4. april 2012 Hmm, ser ut til at jeg bør kjøpe meg en kjøkkenvekt? Eller, pastaposene er jo som regel 500gr så den er jo grei. Har brukt å bruke halve posen jeg :O Ris er litt mer tricky. Hva regnes som normal porsjon rent kjøtt? Her bruker jeg mellom 150 til 200 gram. Samme med fisk (både rød og hvit).
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #17 Skrevet 10. april 2012 I dag spiser jeg 4-5 brødskiver om dagen, 1-3 rundstykker, 4-5 poteter eller 5 never pasta/ris/chips om dagen. Pluss potetsnacks 2 ganger i uka. Tenker å erstatte brød og rundstykker med knekkebrød for det meste. Middag er en utfordring da jeg er glad i smaken av salt og den smaken jeg får av f.eks. potet. Moderat lavkarbo kanskje? Tenker å starte neste tirsdag da jeg skal være hjemme alene i en mnd og får tid til å kjøre inn litt nye vaner. Gode knekkebrød Potetmoserstatning: Blomkålmos Røstipoteterstatning Du kan fint spise mye salt, men bytt ut bordsaltet med mineralsalt. De inneholder andre mineraler enn bare natrium. Det skal mye til for å få i seg for mye salt faktisk. Spiser man en teskje bordsalt, så reagerer de aller fleste med å spy det opp igjen ganske så fort. Lykke til med hva du nå velger. Det beste er å gjøre forandringer du kan leve med slik at det blir kostholdsomlegging. Jeg savner ikke poteter, brød, pasta, ris og spiser det ikke en gang når jeg har "pause". Og jeg som ikke trodde at jeg skulle klare meg uten... Jeg har en veldig søt tann da, så jeg spiser sukker når jeg har "fri" og kommer inn i en ond sirkel hvor jeg er sugen på søtt og spiser mer søtt som gjør meg mer sugen på søtt osv. Men jeg spiser fortsatt maten jeg liker best, som er LCHF. Bedre sauser, og mer grønnsaker i stedet for smakløse poteter. Jeg var hos bestemor i påska og da hun serverte brødmat, så spiste jeg pålegget og kokte egg. Da hun serverte middag tok jeg ekstra grønnsaker i stedet for poteter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå