AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #1 Skrevet 2. april 2012 Et familiemedlem som har jobbet i et hardt yrke fyller 60 i år. Vedkommende har jobbet siden han var 15 og er fysisk utslitt. En yrkesstolt hardhaus som nesten aldri har gått til lege, men den siste tiden har ting tiltatt og han ser problemene i øynene. Han har hatt en lønn på rundt 400 000 per år i 2012-kroner, men også mange år med bedre inntekt. Det vil være totalt uaktuelt at han står i arbeid utover fyllte 62 år, men allerhelst ser det ut til at en uførepensjon så fort som mulig er det beste. Han har gitt meg i oppdrag å finne ut hva som lønner seg for ham. Jeg har full tilgang til alt av kontoer, offentlige portaler og liknende på vegne av ham. Jeg forteller ham at det er to hensyn: Det økonomiske og det sjelelige. Ved å gå av med uføretrygd nå, vil muligens pensjonen bli noe mindre ved fyllte 62, men samtidig vil han muligens leve lenger, og dermed få flere gode leveår med pensjon. Videre bedyrer jeg at han ikke har store behov for høy inntekt, da han er gjeldsfri og har beskjedne utgifter. Jeg har noen spørsmål: 1) Vil det gi stort økonomisk tap for ham sett fra årlig pensjon, dersom han blir 100 % ufør nå? 2) Er det mulig for meg å regne ut pensjonen hans i reelle tall, både hvis han står til 62 og hvis han går av med ufør nå - i tilfellet hvordan? Han har vært ansatt hos den samme private aktøren hele livet. 3) Er det mulig at denne saken kan gå fort og smertefritt gjennom NAV-systemet? Han er ikke sykemeldt og har nesten aldri vært det heller. 4) Vil det være bedre om han bare bruker langtidssykemeldinger nå de to siste årene, med sporadiske turer tilbake til arbeidet for å opprettholde ansettelsen? Er det bedre at han bare langtidssykemelder seg og aldri kommer tilbake?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #2 Skrevet 2. april 2012 1 og 2) Jeg vil tro det er svært ugunstig å gå drastisk ned i lønn like før man blir pensjonist, men du bør forhøre deg med nav om dette. 3) Det kan du ikke regne med, å bli uføretrygdet er en prosess som kan ta mange år, og kreve lang utredning før det blir godkjent. De fleste vil ha vært på AAP i lengre tid før de går over på uføretrygd. Om du har vært mye sykemeldt eller ikke tidligere spiller egentlig ikke noen rolle, og i den grad det gjør det vil det vel hest virke mot sin hensikt for deres del. 4) I hht folketrygdsloven kan man kun være sykmeldt 248 dager ila tre år (altså arbeidsdager, helg ikke medregnet). For igjen å opparbeide seg rett til nye 248 dager må man jobbe 26 uker uten sykefravær. Dersom han langtidssykemelder seg (som han faktisk ikke kan velge selv, det er legens avgjørelse), vil han bli satt over på AAP etter et år, og dermed mest sannsynlig gå ned i pensjonspenger.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #3 Skrevet 2. april 2012 1.Ja, det vil gi et veldig stort tap og er ikke anbefalt. 2. Det finnes pensjonskalkulatorer på nettet, deriblant på NAV sine sider. Men ikke stol blindt på dem. Det beste er nok å bruke en slik og deretter avtale samtale med NAV. Alt må dobbeltsjekker, for ikke alle har like mye greie på det de snakker om. 3. Nei. Å få uføretrygd er en lang prosess. Spesielt om han nesten aldri har vært sykemeldt før. Og de fleste saker går ikke raskt gjennom NAV-systemet. Vi snakker årevis her. 4. Ja, det er bedre å bruke sykemeldinger og opprettholde lønn. Husk også å sjekke vilkårene for evt privat pensjonsavtale og evt forsikringer han måtte ha gjennom fagforening.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #4 Skrevet 2. april 2012 Min svigermor var i liknende situasjon, og hun ble anbefalt sykemelding og AAP fram til pensjon, for hun ville tape mye på å bli pensjonist før 62 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå