Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir helt kvalm av å tenke på at jeg snart skal ha muntlig eksamen. Hvordan er det på høyskole i forhold til på vgs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på emnet det er eksamen i :) I år består en av mine muntlige eksamner av å knytte teori til en lliten case og så deretter utspørring om pensum. Lykke til!

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg kan ikke svare for alle fag, og hadde kun en muntlig eksamen på universitetsnivå. Den var egentlig ikke veldig ulik muntlig på videregående, der jeg også kun hadde en enkelt muntligeksamen. I begge tilfeller trakk vi lapp med oppgaveteksten og i begge tilfeller lønner det seg å ta styringen selv. Jo friere du selv kan besvare oppgavene, uten ledende spørsmål fra eksaminator, jo større er sannsynligheten for at det går bra.

Både på videregående og på universitetet gjelder det å ha god oversikt over pensum, og trekke inn mest mulig relevant informasjon i besvarelsen.

Skrevet

Mine har vært omtrent lik som på vgs. Trekke lapp, snakke om tema og så stille de spørsmål om de vil vite mer eller ønsker at du beveger deg i en annen retning. Alltid kjipt med muntlig eksamen og etter en så hadde jeg maltraktert et pappkrus, hvorpå sensor sa; du hadde ingen grunn til å drepe den koppen, dette er en eksamensform du virkelig mestrer. :P

Skrevet

Og jeg har hatt muntlig på høyskolen der det var lagt opp til en hyggelig samtale mellom meg og faglæreren. Hun hadde tent lys på bordet også :) Vi snakket begge to en del, mye om mine refleksjoner, tanker, erfaringer og mål, veldig lite konkret pensum.

Men igjen, hadde man ikke jobbet med pensum, så hadde nok ikke erfaringene og refleksjonene vært særlig gode heller.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs veldig på hvilke emner du tar. Jeg har aldri hatt muntlig eksamen på universitet, men har derimot hatt mange muntlige semesteroppgaver, med 20-30 minutters fremføringer foran klassen. Kjæresten min har hatt mange muntlige eksamener på uni., men han sier at det er mye mer avslappa stemning enn på vgs :P

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs veldig på hvilke emner du tar. Jeg har aldri hatt muntlig eksamen på universitet, men har derimot hatt mange muntlige semesteroppgaver, med 20-30 minutters fremføringer foran klassen. Kjæresten min har hatt mange muntlige eksamener på uni., men han sier at det er mye mer avslappa stemning enn på vgs :P

PS: de aller fleste universiteter(sikkert høyskoler også) tilbyr mestringskurs for de som er nervøse i forhold til muntlige eksamener o.l. :)

• Liker 1
Gjest Vinglepetra
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke svare for alle fag, og hadde kun en muntlig eksamen på universitetsnivå. Den var egentlig ikke veldig ulik muntlig på videregående, der jeg også kun hadde en enkelt muntligeksamen. I begge tilfeller trakk vi lapp med oppgaveteksten og i begge tilfeller lønner det seg å ta styringen selv. Jo friere du selv kan besvare oppgavene, uten ledende spørsmål fra eksaminator, jo større er sannsynligheten for at det går bra.

Både på videregående og på universitetet gjelder det å ha god oversikt over pensum, og trekke inn mest mulig relevant informasjon i besvarelsen.

Slik var min muntlige eksamen, bortsett fra at vi ikke trakk en lapp, eksaminator stilte spørsmål fra hele pensum. Men det varierer fra fag til fag. Jeg hadde min på universitetet :)

Edit: Lykke til :D !

Endret av Vinglepetra
Skrevet (endret)

Jeg har også avgitt muntlig eksamen ved universitetet, ikke ved høyskolen. Ingen lapptrekking; eksaminator stilte spm fra hele pensum.

Husk at eksaminator (i 90% av tilfellene) forstår veldig godt at du er nervøs, og vil hjelpe deg om du står fast. Ved min første muntlige eksamen fikk jeg totalt blackout: husket ingenting, selv om jeg egentlig kunne pensum på rams. Tror jeg mumlet noe om at "oi, nå står det helt stille her". Det gikk kanskje to minutt før ting klarnet og tungebåndet løsnet - men eksaminator var tålmodigheten selv, og ga meg et glass vann som han påsto hadde "magiske krefter og styrket hjernecellene" :fnise:

Når nervøstiten ga seg gikk resten av eksamen veldig bra.

Så slapp av; eksaminatorer er mennesker de også, og ofte svært sympatiske sådanne.

Ellers vil jeg anbefale deg å øve deg på å legge frem stoffet, snakk med deg selv når du leser, henvend deg til et fiktivt publikum. Det viktigste er selvfølgelig at du kjenner stoffet, men det skader ikke å øve på "fremføringen" også.

Edit: Lykke til fra meg også!

Endret av Uglen
Skrevet

eksaminator var tålmodigheten selv, og ga meg et glass vann som han påsto hadde "magiske krefter og styrket hjernecellene" :fnise:

Så herlig! :icon_lol:

• Liker 1
Skrevet

Så herlig! :icon_lol:

Ja, ikke sant? Det "virket" jo også! :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...