Gå til innhold

Japansk eller kinesisk stueinnredning

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan noen fortelle meg hvordan en typisk stue i Japan eller Kina er innredet?

(Middelklasse)

Hvordan er det vanlig å sitte i stuene? Hva slags farge er vanlig på veggene?

Pleier man å ha bilder på veggene? I såfall med hva slags motiv?

Hvis man har vindu, hva slags gardiner er det vanlig å ha?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Redd jeg ikke kan hjelpe deg så alt for mye med det spørsmålet men noen venner av meg er inspirert av Japansk- innredning og de har en kjempebred seng som er rundt 15 cm høy bare - helt flat med kun hodegavel .( Meget tynn maderass som du skjønner.)

De legendariske putene på gulvet. Leiligheten er kjemisk renset for noe som heter sofaer.

Ikke gardiner men noe bambuslignende rullepersiener. ( ikke slike som er vanelig i mange norske hjem )

Gjest Anonymous
Skrevet

Det med "gardinene" var interessant... takk

Skrevet

Tradisjonelle japanske hjem er ofte ganske minimalistisk innredet, med mye duse farger i grønt, grått, brunt, hvitt, eggeskall. Lyst, og ikke veldig tungt eller overdekorert.

Lavt firkantet bord med puter til å sitte på rundt, bambusmatter, dekor med bambus, stein, orkideer, rislamper etc. Hvis du søker på Japanese gardens og japanese decor og japanese homes/architecture på nettet burde du finne en god del eksempler til inspirasjon.

Skrevet

Har ei venninne som er i Kina og gjør feltarbeid nå, skal se om jeg kan overtale henne til å beskrive ett kinesisk hjem siden hun har vært i endel slike.. Jeg har bare vært i "norske hjem" i Kina, så jeg vet ikke stort om de kinesiske...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det hadde vært fabelaktig, Grooo!

Skrevet

Har forsåvidt vært i noen kinesiske stuer selv også *ler*

Men de er nok ikke akkurat sånn som det du forestiller deg... Vi besøkte gamle fattige mennesker i hutongen i Beijing, og andre folk langt ute på landsbygda i sørkina. Litt annen standard der enn hva vi her i Norge er vant til. Familien vi var hos i Beijing hadde microovnen på den beste plassen i stua for den var det største statussymbolet hos dem...

Uansett, her er hva venninna mi skriver:

En typisk stue i Kina

Hvordan vanlig aa sitte: De sitter i sofa. I de stuene jeg har vaert innom har det vaert enten lys skinnsofa eller lys stoffsofa. Hvis de har flere sofaer (satt sammen til en gruppe) star hovesofaen foran stuens viktigste moebel: TVn. Tvn er som regel stor, med store hoeytalere, dvd-spiller med karaokemuligheter.

I stuen er det vanlig aa ha en spisestue siden kjoekkenet ofte er veldig lite Farge paa veggene: hvitkalkede

Ha paa veggene: veldig lite. Kanskje et familiebilde. Men ikke bilder av avdoede mennesker, har de det er det et alter foran, og det er forfedredyrkelse paa gang. Var i ett hjem hvor de hadde et slags rullegardin som pynt, motivet paa det var noen kirsebaergrener og fugler. Men det har jeg ikke sett noen andre steder. Det er ikke vanlig med kunst og saant paa veggene.

Gardiner har de, men jeg har aldri lagt merke til hvilken farge det er paa de. Tror nok de er lyse. Gjerne litt saanne store med kapper.

Ellers kan de ha noen gullfisker staaende i en bolle i vinduskarmen, en liten buddhafigur kanskje og noen plastikkblomster.

Var vel ikke akkurat helt det du var ute etter, men dette er hvordan vanlige folk i Kina lever. Og i Kina er det nok utrolig mange fler "vanlige folk" enn her i landet, folk er generelt veldig-veldig fattige, kun de rikeste av de rike har det slik som vi har det når det gjelder hus og hjem og penger...

Skrevet

Gilmrende tråd ;D Asiatisk design er noe av det stiligste som er ;:D

Gjest Anonymous
Skrevet

Grooo, tusen hjertelig takk for svar. Det var veldig snilt av deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...