Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så glad at jenta mi, som snart er konfirmant, har sagt at hun IKKE vil ha sanger eller taler på dagen sin!! Men vi kommer til å overraske henne med en powerpoint på storskjerm med bilder fra hun var liten baby og frem til nå da.........med fin musikk til..

Det gjorde vi og, knyttet til sang/ musikk hun likte i de forskjellige tidsepokene . Passet på å få med bilder av besteforeldre, tanter osv. Veldig kjekt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sanne_
Skrevet

Første vers,melodi :"vi ere en nasjon vi med": Et stort hurra for yngstemann for konfirmanten Sondre! Vet hva du vil og at du kan- i både hjem og skole! Du liker turer,båt og ski- og "gullfeber" og spøkeri... Men er fornuftig,slik at vi på Sondre trygt kan stole!

Siste vers: melodi "de nære ting": En gang du om flygende svaneflokk sa: De har "knekk" i halsen så da er de glad! La gleden bli i deg og verden omkring. Og vern om de gode og nære ting.

7 vers tilsammen annenhver melodi hadde vi. : )

Gjest Sanne_
Skrevet

Hva heter jenta di og hvordan er hun som type? Gjøre evt dreis på sangene våre..

Skrevet

Første vers,melodi :"vi ere en nasjon vi med": Et stort hurra for yngstemann for konfirmanten Sondre! Vet hva du vil og at du kan- i både hjem og skole! Du liker turer,båt og ski- og "gullfeber" og spøkeri... Men er fornuftig,slik at vi på Sondre trygt kan stole!

Siste vers: melodi "de nære ting": En gang du om flygende svaneflokk sa: De har "knekk" i halsen så da er de glad! La gleden bli i deg og verden omkring. Og vern om de gode og nære ting.

7 vers tilsammen annenhver melodi hadde vi. : )

Likte godt siste verset :) men er ikke sikker på melodien.. er ikke det en litt rolig melodi?

Skrevet

"Gøy på landet" er veldig enkel å skrive tekst til og lett å synge. Jeg synes faktisk slike personlig sanger kan være veldig fine og morsomme - hvis teksten passer med melodien, de faktisk hander om den/de sangen er til og de ikke er fulle av nødrim. Det var en reklame på tv for noen år siden som inneholdt setningen "Nå tar vi den rosa sangen, dere!", og etter det ble det skikkelig ukult å ha hjemmelagde sanger. Jeg synes det er en koselig tradisjon og jeg vet at mange setter pris på å få en egen sang skrevet for en spesiell anledning. Men, som sagt, den må kunne synges og helst være morsom. Som mine sanger, i all beskjedenhet. :sjarmor:

• Liker 2
Skrevet

...og hvis du vil ha hjelp til sang igjen, Rakel, så bare si i fra! Det er gratis - så ikke moderatorene kommer og tar meg.

• Liker 1
Skrevet

"Gøy på landet" er veldig enkel å skrive tekst til og lett å synge. Jeg synes faktisk slike personlig sanger kan være veldig fine og morsomme - hvis teksten passer med melodien, de faktisk hander om den/de sangen er til og de ikke er fulle av nødrim. Det var en reklame på tv for noen år siden som inneholdt setningen "Nå tar vi den rosa sangen, dere!", og etter det ble det skikkelig ukult å ha hjemmelagde sanger. Jeg synes det er en koselig tradisjon og jeg vet at mange setter pris på å få en egen sang skrevet for en spesiell anledning. Men, som sagt, den må kunne synges og helst være morsom. Som mine sanger, i all beskjedenhet. :sjarmor:

Takk for tipset Pet. :) Har såvidt begynt på en sang med melodien "Å, jeg vet en seter". Hvordan er den å dikte til?

Mulig jeg hopper over til "gøy på landet", får høre på eksperten. ;)

(så slipper jeg å kaste bort tiden å finne det ut etter hvert)

Enig i at det har alt å gjøre hvordan sangen blir, og at man har gode poeng og humor i sangen som samtidig får fram personen.

Til søsteren min med svære pupper diktet jeg en sang i fjor, hvor jeg kuttet av slutten på enderimet.

Den gikk omtrent "så utrolig flott med sine store blåe glugger

og enderimet: "og med kjempestore mu...

Holdt på å knekke sammen av latter.. kunne jo ikke være grov med de fine tantene, men de sang det jo selv. :fnise:

(konfirmanten syns det var dagens, noe jeg visste ;)

Skrevet (endret)

...og hvis du vil ha hjelp til sang igjen, Rakel, så bare si i fra! Det er gratis - så ikke moderatorene kommer og tar meg.

Tusen takk for tilbudet Pet. :) (kommer nok til å slå til på det) ;)

Endret av Rakel
Skrevet

Takk for tipset Pet. :) Har såvidt begynt på en sang med melodien "Å, jeg vet en seter". Hvordan er den å dikte til?

Mulig jeg hopper over til "gøy på landet", får høre på eksperten. ;)

(så slipper jeg å kaste bort tiden å finne det ut etter hvert)

Enig i at det har alt å gjøre hvordan sangen blir, og at man har gode poeng og humor i sangen som samtidig får fram personen.

Til søsteren min med svære pupper diktet jeg en sang i fjor, hvor jeg kuttet av slutten på enderimet.

Den gikk omtrent "så utrolig flott med sine store blåe glugger

og enderimet: "og med kjempestore mu...

Holdt på å knekke sammen av latter.. kunne jo ikke være grov med de fine tantene, men de sang det jo selv. :fnise:

(konfirmanten syns det var dagens, noe jeg visste ;)

Høres morsomt ut! Å jeg vet en seter er også en melodi det er lett å skrive teskt til - jeg har skrevet flere sanger til den. Det er viktig at det er en litt rask og velkjent melodi - også for de litt eldre.:)
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Høres morsomt ut! Å jeg vet en seter er også en melodi det er lett å skrive teskt til - jeg har skrevet flere sanger til den. Det er viktig at det er en litt rask og velkjent melodi - også for de litt eldre.:)

Takk, da knotrer jeg i vei. hehe..

Har begynt med "Å, jeg vet ei jente

hu kan nesten ikje vente

Nå er hu blitt konfirmant

ungdomstiden henne fant

tralalalala.. haha.. får se hva jeg kommer på videre. (Gir beskjed hvis jeg står fast underveis) ;)

Endret av Rakel
  • 2 uker senere...
Skrevet

Trenger visst hjelp ja.. var så optimistisk, men får det ikke helt til. Har mange ideer og gode seninger, men kommer ikke i mål. Begynte med "Å, jeg vet en seter" men sto fast, så gikk jeg over til "Gråpus" og står helt fast på den også.

Kan jeg sende deg en PM Pet? :hjertesmil:

• 4 år senere...
Skrevet
Den 2.4.2012 at 16.12, Rakel skrev:

Her er sangen forresten: Sipper enda når jeg synger den. :rodmer:

Sangen var etter melodien "Kjærlighetsvisa":

En sommernatt for lenge, lenge siden

da ble ei herlig lita jente født.

Det kjentes som om noen stoppet tiden,

har aldri sett så vakkert og så søtt

Når øynene og hendene fant mine

Et øyeblikk så nytt, men dog så kjent

Ingen var så søt som du, da

Ingen var så søt som du.

Så kom versene "ingen var så sta som du da"

og til slutt "ingen er så stolt som oss nå!

Jeg var i siste liten og hadde aldri klart det uten deg da. :)

Hei! Jeg kom over dette innlegget på jakt etter tips til konfirmasjonssang til min datter. Synes første verset er nydelig. Ser det er flere år siden du la dette ut, og vet ikke om du bruker denne siden lengre. Men dersom du gjør: Kunne du tenke deg å dele vers 2 og 3 med meg også? Har en sta datter jeg også, og tenker at jeg sikkert kunne bruke noe av teksten. På forhånd tusen takk...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at slike sanger er rørende for de voksne. Derimot er de dødspinlige for ungdommen

Anonymkode: 0fbe5...558

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...