AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #1 Skrevet 1. april 2012 Hva tenker dere om det? Jeg kommer til å ende opp med et studielån på over 5 år, og i tillegg har jeg gått 1 år på FHS, så det blir jo 6 år. Det er vanvittig mye penger å nedbetale. Når jeg snakker med voksne mennesker i familie og vennekretser, så er det ikke lenge siden de ble ferdige med nedbetalingen. Jeg går lærerutdanning, og det kommer til å ta 5 år fordi jeg vil ta master. Jeg føler at jeg kunne vært ferdig utdannet lærer på maks 2-3 år. Det er så utrolig mye dødtid, og det kunne vært flere forelesninger i uken etc, som hadde redusert utdanningsløpet fra 4 år til 2-3...... Tenk at sykepleier er 3 år, og lærer 4 år? Det er ikke rart de sliter med å rekrutere lærere!
Gjest Survival Skrevet 1. april 2012 #2 Skrevet 1. april 2012 Hva er alternativet da? Ikke fullføre utdanningen din og heller jobbe? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med innlegget ditt. Alle skjønner jo at det er mye penger å nedbetale, men studielån er jo nødvendig for de fleste studenter. Det er ikke noe man har fordi man vil, men fordi man er nødt. De færreste velger bort utdanningsområder fordi utdanningen tar lenger tid. Hvis man skal se økonomisk på det er det jo også slik at ofte tjener du mer jo lenger utdanning du har. Nå er også lærer et bedre betalt yrke enn sykepleier, som du nevner. 2
belle_ Skrevet 1. april 2012 #3 Skrevet 1. april 2012 Tenker ikke noe særlig over det. Studerer selv jus, det er også 5 år. I tillegg til det har jeg en bachelor i økonomi så jeg får til sammen 8 år med studielån. Det er vel maksgrensen også. Så kommer til å sitte igjen med litt større studielån enn deg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #4 Skrevet 1. april 2012 Som lærer har du i alle fall høyere lønnsstige enn sykepleierne da, hvis det er en trøst?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Tenker egentlig ikke så mye på det. Er ferdig neste år, og har da hatt fullt lån/stipend i 7 år. Sånn er livet, og jeg tror det kommer til å være verdt det :-) Tenker at man skal jo ha boliglån og diverse også som er både større og dyrere :gjeiper: Da er liksom ikke studielånet så ille likevel.
Gjest Jim Jones Skrevet 1. april 2012 #6 Skrevet 1. april 2012 Tenker ikke noe særlig over det. Studerer selv jus, det er også 5 år. I tillegg til det har jeg en bachelor i økonomi så jeg får til sammen 8 år med studielån. Det er vel maksgrensen også. Så kommer til å sitte igjen med litt større studielån enn deg. Og en HELT annen inntekt. Ikke glem å ta med den variabelen 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #7 Skrevet 1. april 2012 Det blir jo ikke SÅ mye på seks år, omtrent 300 000. Siden studielånet er et lån med veldig gode betingelser så synes jeg ikke det er spesielt høyt. Du tjener jo mye mer med en utdanning enn uten, så de 300 000 vil du tjene inn på høyere lønn.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #8 Skrevet 2. april 2012 Siden du mener det er så mye dødtid så burde du jo ha null problemer å jobbe ved siden av. Det er det jeg gjør, jobber minst 10 timer i uken og det er mer enn nok til at jeg ikke bruker en krone av lånet mitt (og dette er ved siden av 40 studiepoeng attpåtil!). 3
Gjest Solsmil Skrevet 2. april 2012 #9 Skrevet 2. april 2012 Du kan jo alltids ta flere studiepoeng, slik at du blir fortere ferdig. Jeg tar 40 poeng dette semesteret, og det er ikke noe problem i det heletatt. Har planer om å ta det neste semester også.
Chloe- Skrevet 2. april 2012 #10 Skrevet 2. april 2012 Jeg bikka en halv million i studielån nå. Kan alikevel ikke si det bekymrer meg nevneverdig. Gjorde en kjapp cost-benefit-analyse før jeg begynte, bestemte meg for at fordelene vant, så da gidder jeg ikke sitte å gnu på slike bekymringer.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #11 Skrevet 2. april 2012 Tiden mellom forelesninger er ikke "dødtid" - det er tiden der du skal sitte på lesesalen, gå på kollokvier (organiserte eller på eget initiativ), reflektere over og drøfte pensum og annen litteratur du finner relevant osv. En utdannelse er ikke noe man bare kverner gjennom og "skaffer seg", det er noe man må jobbe for, og den blir ikke bedre enn hva du legger inn av innsats. Når det er sagt, så er det mulig å ta noen ekstra fag, f.eks kan det være smart å ta et ekstra undervisningsfag over to år (50% progresjon), da har du både mer å tilby en framtidig arbeidsgiver, og du før høyere lønn (lektor med opprykk). Men da må du regne med å bruke flere kvelder/helger/"ferier" på det. Og så anbefaler jeg Norkurs sine sommerkurs dersom et av fagene du skal studere er nordisk! Det i København er helt supert, og økonomisk får du stipend så du klarer det uten nevneverdige anstrengelser fra egen lommebok. Men ja, du må regne med litt studielån. Jeg endte på nesten 300.000 og betaler 1650 på det i måneden med fast rente. Hvis du, når du er ferdig, mener at du kan betale ned fortere (f.eks 2000 i mnd) så er det ingen som nekter deg det så lenge du har flytende rente i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #12 Skrevet 2. april 2012 Det viktigste er å stå på alle eksamener, så du får omgjort lånet til stipend. Du kan faktisk få 200.000 på den måten. (Altså: slippe å betale tilbake de 200.000). Rentene vil komme på omtrent 100.000 på et så stort lån, så for all del - stå på eksamen! 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #13 Skrevet 2. april 2012 Syns du har fått mange gode tips:) Jobb hardt slik at du ikke stryker (og mister stipend), jobb ved siden av (siden det er så mye dødtid skal vel det være mulig). Studielånet er det beste lånet, og som regel den beste investeringen du gjør både økonomisk og personlig. Jeg har selv 5års studielån og det betaler seg lett med tanke på høyere lønn enn før.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #14 Skrevet 2. april 2012 Jeg bikket en halv million. Jeg hadde mye dødtid i form av flere måneder mellom hvert semester (utenlandsstudier), og jobbet så mye jeg kunne i de periodene. På den måten fikk jeg spart opp en del penger ved siden av.
Miah Skrevet 2. april 2012 #15 Skrevet 2. april 2012 Og en HELT annen inntekt. Ikke glem å ta med den variabelen Langt fra alle jurister får heftige lønninger, det spørs hvor født vedkommende faktisk klarer seg på studiene også.
Anglofil Skrevet 2. april 2012 #16 Skrevet 2. april 2012 Joda, det er mye penger, men det er såpass vanlig å ha studielån at jeg ærlig talt ikke gidder å bekymre meg nevneverdig over det. Jeg får et stort lån, men ikke verre enn at jeg klare å betale det tilbake. Studielån er for meg et nødvendig gode/onde for å kunne få den utdanningen jeg vil ha. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #17 Skrevet 3. april 2012 Har 1 år igjen, så er jeg ferdig med mastergraden. Og har 0 kr. i studielån, men om jeg hadde hatt behov for studielån hadde jeg salvsagt tatt studielån uten å nøle.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #18 Skrevet 3. april 2012 Det er veldig mange som har maks studielån, ts. Helt normalt. Ja, det er mye penger. Sånn er det.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #19 Skrevet 3. april 2012 Oi sann, her var det mange som kanskje ikke har møtt arbeidslivet ennå. Du tenker faktisk fornuftig, ts. For all del, hold ut det du nå opplever i form av et år til, men det er bra å reflektere før man f. eks begynner på master. Det er stor forskjell på intensitet/vanskelighetsgrad og jobbmuligheter på forskjellige utdanninger, og det mange ikke ønsker å ta innover seg er at man er ikke garantert en bedre lønn enn før utdanning - eller bedre lønn på generelt grunnlag. Det kommer helt an på fagområdet og arbeidsmarkedet samt dine resultater.
bruker123 Skrevet 5. april 2012 #20 Skrevet 5. april 2012 Ja, det blir mye penger. Men TS, du er jo sikret jobb med lønn som gjør at du klarer å håndtere lånet, så fremt du har økonomisk sans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå