Gå til innhold

Å si nei til å ta med leker "hjem"

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og stedatteren min var ute å handlet, og hun fikk en Barbie dukke med mye utstyr til som hun likte VELDIG godt..

Hun insisterte på at den skulle hun ha med seg til moren når hun dro hjem i dag.

Ingen av lekene hun før har tatt med seg er kommet tilbake, og ofte er de ødelagt av andre søsken. Dessuten kjøpte vi jo den fordi jeg ønsker at hun skal ha "fine" leker hos oss også.

Har litt vondt av henne, for hun ville vikelig ha med seg dukken..

Flere som har opplevd denne vanskelige situasjonen der det blir kjøpt ting som er " barnets når du er hos pappa "???

Måten vi løste det på var nok enda verre/ pedagogisk feil..

Hun argumenterte med at hjemme hadde hun flere dukker, så da kunne hun jo virkelig leke med dem.. Så vi sa da at vi neste gang kunne kjøpe en dukkefamilie hun kunne ha her... Og da gikk hun med på å la leken bli hos oss...

( ser for meg at vi kommer til å ha flere "vil ha med hjem " episoder nå som det ble så fruktbart

Hverken jeg eller faren har skilte foreldre, så situasjonen er kitt fremmed ... Har liksom ikke egne minner og følelser å reffere til.. Noen som husker slike situasjoner som vonde eller visste dere at det var sånn det var og aksepterte det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg tok med tinga mine frem og tilbake hele tida.akkurat som jeg ville.var veldig greit det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem sin leke er det? Foreldrenes eller ungen sin?

Jeg synes at ungene bør få styre dette selv. Blir det ødelagt av andre, glemt så lærer sikkert ungen dette selv etter hvert.

• Liker 6
Gjest Gjest
Skrevet

jeg tok med tinga mine frem og tilbake hele tida.akkurat som jeg ville.var veldig greit det.

Problemet her er at det bare er en vei lekene går. Og, vi vil at hun skal ha noe å leke med hos oss. Vi vil at hun skal ha et barnerom med like mye leker som et hvilket som helst barnerom har. Om hun tar med seg alle lekene til mor, og tar med en leke når hun kommer til oss så ville hun måtte leke med kun en leke ( om de hadde husket å ta med leke) . Og jeg tenker at det man vil leke med på fredag er ikke nødvendigvis det samme som på lørdag.. Derfor vil vi at hun heller skal ha "to sett" med leker..

Men er akkurat den biten med at det ikke blir helt barnets leker når vi legger slike føringer,,,

Skrevet

Nå er jeg ikke forelder eller har noen erfaring med dette egentlig, men prøver meg på et tips allikevel.

Hvis dere har mulighet så kan dere jo kjøpe noen flere leker samtidig, sånn at dere har en "base", og så kan hun få velge med seg en å ta med hjem til mor om hun ønsker det. Og hvis hun er stor nok så går det kanskje an å forklare at hvis hun tar med seg den hun tok med forrige gang tilbake, så kan hun ta med en ny hjem hvis hun vil. Da kan hun ha med seg favoritten(e) frem og tilbake så mye hun vil, samtidig som det ikke blir helt tomt hos dere selv om hun glemmer det hos mor.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel hennes leker?

Selv om jeg forstår frustrasjinen din. Samtidig, ingenting er mer hemmende for kreativiteten til ungene en en hel masse leker.

Dere har en super "unnskyldning" til å få bygget gode relasjoner til jenta, bak sammen med henne, dra på opplevelsesturer ifjæra, i skogen, dra med akebrett, ja det er en hel masse ting dere kan gjøre sammen med henne :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om lekene bare "går en vei", at hun tar de med hjem til mor, men aldri tilbake, så ville jeg satt ned foten. Om det ikke er tilfelle, så ville jeg latt barnet velge selv. Min har leker hos både meg og far, og de lekene går frem og tilbake ettersom hva hun vil ha med seg når hun skal til den andre. Er det snakk om at lekene bare blir "brukt opp" og ødelagt, så ville jeg ikke lagt så mye vekt på det, de skal lekes med, det er jo ikke pynt.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet her er at det bare er en vei lekene går. Og, vi vil at hun skal ha noe å leke med hos oss. Vi vil at hun skal ha et barnerom med like mye leker som et hvilket som helst barnerom har. Om hun tar med seg alle lekene til mor, og tar med en leke når hun kommer til oss så ville hun måtte leke med kun en leke ( om de hadde husket å ta med leke) . Og jeg tenker at det man vil leke med på fredag er ikke nødvendigvis det samme som på lørdag.. Derfor vil vi at hun heller skal ha "to sett" med leker..

Men er akkurat den biten med at det ikke blir helt barnets leker når vi legger slike føringer,,,

da må dere nesten fylle opp rommet hennes. jeg tror det er helt vanlig at hun ønsker å leke med en leke litt hjemme og ikke bare annen hver helg(eller hvor ofte hun er hos dere).men jeg hadde latt ungen ta med tinga fram og tilbake etter ønske. det er barnet sine ting,ikke mor eller far.blir det ødelagt javel,shit happens.kunne like godt blitt ødelagt hos dere.da lærer ungen at hun må passe på tingene sine.

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg kan egentlig ikke uttale meg, null erfaring. Men synes det er trist at jenta ikke skal få ha leken sin med seg. Barn kan jo bli periode-tilknyttet leker og kosedyr ganske mye. Så jeg synes kanskje hun burde fått ta dukken med seg, latt ekstrautstyr være igjen også passet på å få pakket med litt leker når hun skal til dere igjen.

Men jeg skjønner også behovet ditt. Jeg er "bare" tante, med tantebarn som bor nære og er her ofte, og de har fått egen lekekiste her hos meg, og jeg har kjøpt lekene som er her. Det er barnas leker og de som har valgt mye av det ut, men de har ikke fått dem med seg hjem. Min løsning var at "Tante kjøper seg dette spillet, så kan dere få leke med det så mye dere vil når dere er på besøk". Det var i en periode eneste løsning for å hindre protester når de skulle dra hjem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel hennes leker?

Selv om jeg forstår frustrasjinen din. Samtidig, ingenting er mer hemmende for kreativiteten til ungene en en hel masse leker.

Dere har en super "unnskyldning" til å få bygget gode relasjoner til jenta, bak sammen med henne, dra på opplevelsesturer ifjæra, i skogen, dra med akebrett, ja det er en hel masse ting dere kan gjøre sammen med henne :)

Jeg er veldig enig, men det er faktisk dager der ungene bare vil sitte og pusle med lego eller dukkene eller hva nå, og da er det fryktelig kjipt om favoritten ligger hos den andre forelderen - eller enda verre, "alt" barnet liker å leke med er hos den andre.

Skrevet

Jeg synes hun bør få råderett over sine egne leker, men dere har råderett over om dere ønsker å kjøpe flere. Dvs., hvis hun ødelegger / glemmer lekene sine hos den andre forelderen til stadighet, så erstatter ikke dere disse.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes hun bør få råderett over sine egne leker, men dere har råderett over om dere ønsker å kjøpe flere. Dvs., hvis hun ødelegger / glemmer lekene sine hos den andre forelderen til stadighet, så erstatter ikke dere disse.

Om dey gjør det slik , så er det ikke leker hos samværsforeldren, evnt bare leker som ikke faller i smak ...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at lekene kan bli værende hos dere, og da vil det være ekstra gøy å leke med de når hun kommer tilbake. Jeg er ikke enig i at barn skal ha råderett over noe som helst, for jeg som foreldre styrer litt hvor mye leker barna skal ha til enhver tid. Her i huset ble ting tatt vekk, og så hentet vi de frem igjen når barna var lei de andre lekene. Da var det som om de hadde fått nye leker oftere, og de lekene de var lei ble fjernet en stund og da var de kjekk å leke med igjen.

Barn i dag har alt for mye leker, og det er faktisk ikke synd på et barn som ikke får det som man ønsker hele tiden. Høres jo ut som enkelte her mener at barnet skal bestemme ting, og er det virkelig slik dere oppdrar barna deres? Bestemmer barna over sine egne leker til enhver tid? Er det virkelig greit at det ene hjemmet kjøper, og andre i det andre hjemmet ødelegger og det skal liksom lære dette barnet å ikke ta med tingene hjem til mor? Er det ikke da bedre at de voksne stopper barnet, og forklarer at nå er det slik at vi har kjøpt disse lekene for at du skal ha de når du er hjemme hos oss, og barn bør lære at slik er det når det er to hjem.

• Liker 1
Gjest regine
Skrevet

Jeg mener at lekene kan bli værende hos dere, og da vil det være ekstra gøy å leke med de når hun kommer tilbake. Jeg er ikke enig i at barn skal ha råderett over noe som helst, for jeg som foreldre styrer litt hvor mye leker barna skal ha til enhver tid. Her i huset ble ting tatt vekk, og så hentet vi de frem igjen når barna var lei de andre lekene. Da var det som om de hadde fått nye leker oftere, og de lekene de var lei ble fjernet en stund og da var de kjekk å leke med igjen.

Barn i dag har alt for mye leker, og det er faktisk ikke synd på et barn som ikke får det som man ønsker hele tiden. Høres jo ut som enkelte her mener at barnet skal bestemme ting, og er det virkelig slik dere oppdrar barna deres? Bestemmer barna over sine egne leker til enhver tid? Er det virkelig greit at det ene hjemmet kjøper, og andre i det andre hjemmet ødelegger og det skal liksom lære dette barnet å ikke ta med tingene hjem til mor? Er det ikke da bedre at de voksne stopper barnet, og forklarer at nå er det slik at vi har kjøpt disse lekene for at du skal ha de når du er hjemme hos oss, og barn bør lære at slik er det når det er to hjem.

Kunne ikke vært mer enig! Veldig bra innlegg.

Da min var liten gjorde jeg det også sånn at ting ble ryddet unna i perioder, og så dukket det opp igjen. Stor stas. I tillegg hadde jeg noen leker som var med på tur, igjen var dette alltid stor stas.

Skrevet (endret)

.

Endret av Chloe-
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes dere skal la jenta bestemme selv hva hun vil ha med. Barn er jo ofte knyttet til en leke over en periode, og da vil hun vel ha med den overalt. En bedre løsning er å snakke med barnemoren om det, og få henne til å sende med leken tilbake.

Skrevet

Jeg synes litt at man skal ta hensyn til ungenes ønsker. Om et barn er så knyttet til en leke og ønsker å ta den med seg mellom "hjemmene" sine, så synes jeg at man skal høre på de.

Det handler jo litt om å faktisk respektere et barn ønsker?

Nei, jeg mener ikke at et barn skal få bestemme alt, det ville være galskap, men man må velge sine kamper synes jeg. Dette er vel neppe den kampen jeg ville tatt. For meg blir det litt som om at noen andre skulle bestemme om jeg skulle få ha pc'en min med fra et hjem til et annet.

Som BoringMachines sier, snakk med barnemoren.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Avhengig av hvor gamelt barnet er, hva med å si at noen leker bor hos dere, mens de andre bor hos mamma?

Jeg har vært mye hos tanter og besteforeldre, som hadde sine lekekister til tantunger og barnebarn, disse lekene bodde der og det var alltid stor stas. Noen ganger ville vi ha de med, men det fikk vi da aldri lov til, uten å ta skade av det.

Når lekene bare går en vei, og hvis man ikke finner noen løsninger på det, så kan man faktisk ikke forvente at ts og mannen skal måtte kjøpe nye leker til barnet hver gang det kommer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det sånn at leker kjøpt hos oss ble hos oss. Unntaket var når leken var helt ny og barnet gjerne ville ha det med til den andre forelderen. Det fikk det lov til fordi vi visste at leken kom tilbake igjen ved neste samvær. Jeg hadde ikke tillat det dersom motparten beholdt leken eller at jeg visste at sjansen for at den ble ødelagt av søsken var stor. Da hadde jeg bare sagt at leken bor i dette huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...