AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #1 Skrevet 1. april 2012 Jeg føler at jeg holder på å drukne i problemer for tida, og trenger sårt andres perspektiv og (forhåpentligvis) matnyttige løsninger på hvordan jeg kan bedre økonomien. Det er ganske komplisert, beklager. Jeg har samboer og vi har en datter på 3 år som går i barnehage. Samboer er kronisk syk. Han er under utredning og går på AAP, men har ennå ingen sikker diagnose. For tiden skal han trappe ned på medisinene han går på, og jeg vet da av erfaring at han kommer til å bli dårligere, og kan derfor ikke bidra noe særlig med pass av barn eller annet. Han klarer stort sett å hente i barnehagen, noe som er ganske viktig, for barnehagen ligger langt unna oss. Jeg leverer i barnehagen om morgenen med kollektivtrafikk (har ikke lappen), unntatt de gangene jeg begynner 9 på jobb. Samober har hatt et firma som gikk konkurs, og pga. dette har han høy gjeld. Han har søkt om gjeldsordning, vi vet ennå ikke om han får det. For øyeblikket får han utbetalt litt over 12000 om måneden i AAP, etter at skatt og lønnstrekk er trukket fra. Jeg jobber 50 % i et engasjement. Jeg hadde dagpenger, men mistet disse da jeg fikk 50 % stilling. Inntekten min er mellom 10 og 11000 i måneden. I tillegg jobber jeg litt frilans hjemmefra, men denne inntekten er liten og ustabil, samt at firmaene jeg jobber for har lang betalingsfrist. Jeg søker jobber, men sliter med å finne meg noe. Jeg får ikke butikkjobber, sannsynligvis fordi jeg er overkvalifisert, og dessuten lite fleksibel, da jeg ikke kan jobbe helger og kvelder fast pga. barnet. Jeg peiler meg inn på kontorjobber, men jeg har ingen utdannelse og ikke direkte erfaring som sekretær, så jeg blir forbigått av bedre kvalifiserte. Jeg har undersøkt fagbrev i kontorfag, men enten koster det flerfoldige tusen som jeg ikke har, eller så er det så langt unna at jeg ikke kan dra dit. Jeg har utdanning fra universitetet (språkfag), og jobberfaring fra butikk, noe kontor, callcenter. Har søkt om bytte av barnehageplass til noe nærmere oss, men det er smekkfullt. Det ser ikke ut til at vi har noen sjans til å bytte før januar 2013. Det ville i så fall hjulpet veldig på hvor mye jeg kan jobbe. Vi har ikke råd til å flytte, vi bor relativt billig nå (leier hos en av foreldrene våre). Jeg har utsatt alle regninger jeg kan utsette. Vi kan ikke låne av foreldre eller venner, i hvert fall ikke slik at det monner. --- Hvordan kan jeg bedre økonomien vår? Finnes det støtteordninger, muligheter for lån (samboer vil ikke få lån da han har betalingsanmerkninger, og jeg har som sagt veldig lav inntekt) eller lignende? Tips til jobber som kan passe (i bergensområdet)? Jeg er takknemlig for alle innspill. (og før noen sier: selg bilen, så har jeg tenkt på det selv, men vi er såpass avhengige av at samboer kan hente med bil i barnehage at jeg har slått det fra meg. Jeg ville også ha måttet jobbet mindre og da tjent mindre. Vi har forresten ikke lån på bilen, den er et gammelt vrak, men det er selvsagt brukskostnader).
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #2 Skrevet 1. april 2012 Han får utbetalt 12000 og du får 10000+. Så dere har 22000-24000 i mnd å leve for. Det letteste og kjappeste grepet er å se på budsjettet deres. Gjelden til din samboer, betaler han på denne? Har han mulighet for å samle lån, få avdragsfrihet i en periode, er det banker som har billigere rente? Det kan være mange kroner å spare på å samle sammen lån og på å flytte dem mellom banker. Du kan søke om bostøtte i husbanken, og du kan også trolig søke om boliglån i husbanken, pga deres utrolig lave inntekt.
Testosteron Skrevet 1. april 2012 #3 Skrevet 1. april 2012 Det er på inntektssiden noe må gjøres. Du jobber bare halv stilling. Du må få deg en heltidsjobb eller flere deltidsstillinger slik at du jobber 100 %. Jeg skjønner at du søker og gjør så godt du kan, men det virker rart at du ikke får deg butikkjobb. Du er jo voksen. Rart at de ikke vil ansette en voksen person. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #4 Skrevet 1. april 2012 Du er ansatt på engasjement - altså tidsbestemt og ikke noe fast og i tillegg 50% - meld deg inn i vikarbyråer. Du kan være medlem i flere vikarbyråer samtidig. Ikke alle skaffer vikariat. Noen er flinke til å skaffe faste stillinger, feks er Personalhuset utrolig flinke. Med heltid kan du skaffe inn nesten dobbelt av det du gjør allerede nå.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Han får utbetalt 12000 og du får 10000+. Så dere har 22000-24000 i mnd å leve for. Det letteste og kjappeste grepet er å se på budsjettet deres. Gjelden til din samboer, betaler han på denne? Har han mulighet for å samle lån, få avdragsfrihet i en periode, er det banker som har billigere rente? Det kan være mange kroner å spare på å samle sammen lån og på å flytte dem mellom banker. Du kan søke om bostøtte i husbanken, og du kan også trolig søke om boliglån i husbanken, pga deres utrolig lave inntekt. Han har lønnstrekk, men med AAP er det jo ikke så mye å trekke i. Tror det er rundt 2500 i måneden. Trekket var enda høyere, men han snakket med Statens innkrevningssentral og fikk dem til å fjerne noe av det, da vi ikke hadde noe som helst å leve for. Gjelden er veldig høy, det er snakk om et sekssiftret beløp, så han vil ikke klare å betjene den uansett med en så lav inntekt som han har. Derfor tror jeg ikke det er så mye annet å gjøre på det punktet enn å håpe på gjeldsordning, et nødvendig onde. Takk for tips om bostøtte og husbanklån, det skal vi sjekke ut.
Harlekin Skrevet 1. april 2012 #6 Skrevet 1. april 2012 Det er på inntektssiden noe må gjøres. Du jobber bare halv stilling. Du må få deg en heltidsjobb eller flere deltidsstillinger slik at du jobber 100 %. Jeg skjønner at du søker og gjør så godt du kan, men det virker rart at du ikke får deg butikkjobb. Du er jo voksen. Rart at de ikke vil ansette en voksen person. Helt enig med deg. Skjønner det ikke jeg heller. Jeg har jobbet flere år på Rimi/Ica, men får ikke en stilling der nå. Mulig jeg er for gammel (passert 30 for noen år siden), og de tenker at jeg forsvinner så snart jeg får noe annet? Du er ansatt på engasjement - altså tidsbestemt og ikke noe fast og i tillegg 50% - meld deg inn i vikarbyråer. Du kan være medlem i flere vikarbyråer samtidig. Ikke alle skaffer vikariat. Noen er flinke til å skaffe faste stillinger, feks er Personalhuset utrolig flinke. Med heltid kan du skaffe inn nesten dobbelt av det du gjør allerede nå. Jeg er allerede medlem i flere, Adecco, Jobzone, Manpower, Lima personnell ... Takk for tips om Personalhuset. Jeg trenger absolutt økt inntekt og en fast stilling, det ville ha hjulpet utrolig.
Harlekin Skrevet 1. april 2012 #7 Skrevet 1. april 2012 (endret) Pokker. Det var den anonymiteten. Endret 1. april 2012 av Harlekin
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #8 Skrevet 1. april 2012 AB #2 her. http://www.husbanken.no/bostotte/ http://www.husbanken.no/lan/soke-startlan/ Denne lenken vet jeg ikke om funker, så kopierer inn tekst også: http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/Har+du+%C3%B8konomiske+problemer%3F.219584.cms Har du økonomiske problemer? Publisert 09.08.10 Ring 800GJELD – økonomirådstelefonen i NAV. Her får du enkle råd og hjelp til selvhjelp. 800GJELD er det samme som 80045353, det vil si at tastaturbokstavene G - J - E - L - D samsvarer med tallene 45353 på telefonen. Det er viktig å ta tak i økonomiske problemer så rakst som mulig, før de blir for store. Økonomirådstelefonen kan hjelpe deg å finne en løsning. Rådgiverne driver ikke saksbehandling, men gir deg enkle råd om hva du selv kan gjøre for å løse situasjonen. Dersom du har økonomiske problemer av mer kompleks art og trenger mer hjelp, loser rådgiverne deg til rett instans. Du kan være anonym som innringer hvis du ønsker det. Tjenesten er gratis fra fasttelefon. Bruker du mobiltelefon eller kontantkort vil rådgiverne tilby å ringe tilbake til deg. 800GJELD får toppkarakter Økonomirådstjenesten i NAV får toppkarakter fra brukerne sine i en fersk undersøkelse gjort av SIFO. - Det er sjelden å se en offentlig tjeneste som er så godt mottatt av brukerne som denne, er konklusjonen i undersøkelsen. 88 prosent av brukerne er fornøyd med måten de er blitt mottatt på av rådgiverne, hvorav nesten 60 prosent gir toppkarakter 80 prosent av brukerne er fornøyd med de rådene de har fått, hvorav 47 prosent gir toppkarakter 85 prosent av brukerne syns de fikk rask hjelp 800GJELD er et supplement til kommunenes gjeldsrådgivning. Dette er et lavterskeltilbud og gir hjelp til selvhjelp for brukere med økonomiske problemer eller som står i fare for å få økonomiske problemer. I mai 2010 fikk i snitt 116 personer hjelp hver uke etter å ha ringt 800GJELD. For perioden januar - mai fikk 2463 personer hjelp med sine økonomiske problemer. Til sist: Alle kommuner skal kunne tilby økonomisk rådgiving. Ta kontakt med den rette instansen/kommunen din og få tid til rådgiving. Kanskje du får tips om annen type støtte da, evt om dere kvalifiserer til kommunal bolig. Et annet råd er om du kontakter banken din der du har lønnskonto/hatt bankforhold til og ber om time med rådgiver, dette er som regel gratis i alle banker. Forklar problemet og forhør deg om det feks er mulig for deg med minikredittkonto (en konto som feks står i 0.00 i saldo i nettbanken, med 5000 kr disp. Da kan du føre over om det er krise, du har tross alt et barn, men ikke trekke kortet i butikken. Sånne kontoer er også som regel gratis dersom du betaler tilbake innen feks 45 dager. Altså rentefritt). Til sist vil jeg råde deg til å IKKE ta opp lån, med mindre dere har flere kreditorer og inkassoer som har samla seg opp - da er dette smart å samle på ett sted. Om dere sliter med å få endene til å møtes så er forbrukslån bensin på bålet. Og du trenger vann. Lykke til.
O'hara Skrevet 1. april 2012 #9 Skrevet 1. april 2012 Er det ikke noen i området som kan hjelpe? Ser Bergen kommune har økonomisk rådgivning: https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/forbrukersporsmal/privatokonomi/gjeldsradgivning/okonomisk-radgivning-og-gjeldsradgivning
Harlekin Skrevet 1. april 2012 #10 Skrevet 1. april 2012 AB #2 her. http://www.husbanken.no/bostotte/ http://www.husbanken.no/lan/soke-startlan/ Denne lenken vet jeg ikke om funker, så kopierer inn tekst også: http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/Har+du+%C3%B8konomiske+problemer%3F.219584.cms Til sist: Alle kommuner skal kunne tilby økonomisk rådgiving. Ta kontakt med den rette instansen/kommunen din og få tid til rådgiving. Kanskje du får tips om annen type støtte da, evt om dere kvalifiserer til kommunal bolig. Et annet råd er om du kontakter banken din der du har lønnskonto/hatt bankforhold til og ber om time med rådgiver, dette er som regel gratis i alle banker. Forklar problemet og forhør deg om det feks er mulig for deg med minikredittkonto (en konto som feks står i 0.00 i saldo i nettbanken, med 5000 kr disp. Da kan du føre over om det er krise, du har tross alt et barn, men ikke trekke kortet i butikken. Sånne kontoer er også som regel gratis dersom du betaler tilbake innen feks 45 dager. Altså rentefritt). Til sist vil jeg råde deg til å IKKE ta opp lån, med mindre dere har flere kreditorer og inkassoer som har samla seg opp - da er dette smart å samle på ett sted. Om dere sliter med å få endene til å møtes så er forbrukslån bensin på bålet. Og du trenger vann. Lykke til. Takk skal du ha. Jeg er helt enig, å ta opp mer lån er kronidioti. Jeg har Mastercard, men har aldri brukt det, og har ikke lyst til å begynne nå, for jeg tror ikke jeg klarer å betale tilbake. Takk for alle andre råd også. 1
Harlekin Skrevet 1. april 2012 #11 Skrevet 1. april 2012 Er det ikke noen i området som kan hjelpe? Ser Bergen kommune har økonomisk rådgivning: https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/forbrukersporsmal/privatokonomi/gjeldsradgivning/okonomisk-radgivning-og-gjeldsradgivning Takk, O'haha Han har vært hos flere økonomiske rådgivere, men fordi gjelden er så stor og inntekten hans er så liten, og han ikke har noen utsikt til å kunne øke den pga. sykdommen, så sier alle sammen: "søk gjeldsordning". Noe annet kan de ikke hjelpe oss med. Det er mulig jeg kan gå i egenskap av meg selv, uavhengig av samboer, og høre om det er noen løsninger for meg, jeg vet ikke?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #12 Skrevet 1. april 2012 Siden gjelda til samboeren din er fra konkurs, vil han med 90% sannsynlighet IKKE kunne få gjeldsordning. Ellers må du skaffe deg heltidsstilling/flere stillinger tilsvarende 100% stilling. Book avtale med bemanningsbyråene som er aktuelle. Det er utrolig hva de kan klare å skaffe deg etter å ha hatt en positiv personlig samtale med deg. Ellers er det å sette tæring etter næring, og kutt ut alt som ikke er absolutt nødvendig. Håper at barnehageplass nærmere ordner seg for dere snart. For da løser kabalen seg en del, med at dere kan selge bilen og frigjøre kapital der.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #13 Skrevet 1. april 2012 Hva med å søke jobbe i kantine f.eks? Ta kontakt med et av de store firmaene eurest f.eks. Vet de trenger folk Det er jobb på dagtid hvertfall Og vil telle positivt å lære om ting som mathygiene ++ dersom du ønsker å bli konditor i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #14 Skrevet 1. april 2012 Er samboer far til barnet og dersom helsa hans kommer seg (og barnet blir mindre krevende med alder) så er kanskje kontantstøtte en tanke, samt å slippe barnehagetillegget. Men trolig ikke et alternativ når han er for syk. Vet ikke hvordan det funker, men kan dette evt deles opp? Om han blir friskere, å bruke deltidsbarnehage og få delvis kontantstøtte? (Aner ikke om dette går an)
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #15 Skrevet 1. april 2012 Hva med å søke jobbe i kantine f.eks? Ta kontakt med et av de store firmaene eurest f.eks. Vet de trenger folk Det er jobb på dagtid hvertfall Og vil telle positivt å lære om ting som mathygiene ++ dersom du ønsker å bli konditor i fremtiden. Trøtt idag..leste konditor istedet for kontorfag :gjeiper: Men kan kansje være aktuelt likevel?
Harlekin Skrevet 1. april 2012 #16 Skrevet 1. april 2012 (endret) Siden gjelda til samboeren din er fra konkurs, vil han med 90% sannsynlighet IKKE kunne få gjeldsordning. Ellers må du skaffe deg heltidsstilling/flere stillinger tilsvarende 100% stilling. Book avtale med bemanningsbyråene som er aktuelle. Det er utrolig hva de kan klare å skaffe deg etter å ha hatt en positiv personlig samtale med deg. Ellers er det å sette tæring etter næring, og kutt ut alt som ikke er absolutt nødvendig. Håper at barnehageplass nærmere ordner seg for dere snart. For da løser kabalen seg en del, med at dere kan selge bilen og frigjøre kapital der. Kan du begrunne nærmere? Jeg har aldri hørt at konkurs ikke kvalifiserer til gjeldsordning? Ellers takk for råd. Enig, får vi barnehageplass nærmere, vil det hjelpe mye. Men det er nok ikke noe å hente på å selge bilen, da den som sagt er et gammelt vrak. Kanskje et par tusen om vi er heldige. Men det er jo mye å spare på bensinutgifter og andre bilrelaterte utgifte, det ser jeg jo. Vi bor jo nært Bergen sentrum og hadde klart oss helt fint uten bil, hadde det ikke vært for dette barnehageproblemet. Endret 1. april 2012 av Harlekin
Harlekin Skrevet 1. april 2012 #17 Skrevet 1. april 2012 Hva med å søke jobbe i kantine f.eks? Ta kontakt med et av de store firmaene eurest f.eks. Vet de trenger folk Det er jobb på dagtid hvertfall Og vil telle positivt å lære om ting som mathygiene ++ dersom du ønsker å bli konditor i fremtiden. Takk skal du ha, se svar under Er samboer far til barnet og dersom helsa hans kommer seg (og barnet blir mindre krevende med alder) så er kanskje kontantstøtte en tanke, samt å slippe barnehagetillegget. Men trolig ikke et alternativ når han er for syk. Vet ikke hvordan det funker, men kan dette evt deles opp? Om han blir friskere, å bruke deltidsbarnehage og få delvis kontantstøtte? (Aner ikke om dette går an) Men får man ikke kontantstøtte til bare fylte 3 år? Hun er snart 3, beklager at jeg glemte å opplyse om det. Ellers har han heldigvis gode dager der han klarer å passe, problemet er bare at vi aldri kan vite dette på forhånd. Trøtt idag..leste konditor istedet for kontorfag :gjeiper: Men kan kansje være aktuelt likevel? Hva som helst, så lenge man kan jobbe med det på dagtid mandag til fredag.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #18 Skrevet 1. april 2012 Han har lønnstrekk, men med AAP er det jo ikke så mye å trekke i. Tror det er rundt 2500 i måneden. Trekket var enda høyere, men han snakket med Statens innkrevningssentral og fikk dem til å fjerne noe av det, da vi ikke hadde noe som helst å leve for. Gjelden er veldig høy, det er snakk om et sekssiftret beløp, så han vil ikke klare å betjene den uansett med en så lav inntekt som han har. Derfor tror jeg ikke det er så mye annet å gjøre på det punktet enn å håpe på gjeldsordning, et nødvendig onde. Takk for tips om bostøtte og husbanklån, det skal vi sjekke ut. Har han søkt om gjeldsordning, har de ikke lov til å ta trekk fra lønnen hans nå. Under behandlingstiden skal alle kreditorer bli behandlet på lik linje, og alle trekk skal stoppes. Dette bør dere sjekke opp i, for de ekstre pengene kan komme godt med akkurat nå.
Harlekin Skrevet 2. april 2012 #19 Skrevet 2. april 2012 Har han søkt om gjeldsordning, har de ikke lov til å ta trekk fra lønnen hans nå. Under behandlingstiden skal alle kreditorer bli behandlet på lik linje, og alle trekk skal stoppes. Dette bør dere sjekke opp i, for de ekstre pengene kan komme godt med akkurat nå. Jeg synes det stod i søknadspapirene at før gjeldsordning er innvilget, har han ingen beskyttelse mot krav fra kreditorene. Men når forhandlinger er åpnet, da har han beskyttelse mot dette. Men jeg skal sjekke opp i dette igjen, takk for tips!
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #20 Skrevet 2. april 2012 Vet ikke om det er noen hjelp, men betaler du fullt ut for barnehagen? Vet at man kan søke kommunen for å få redusert prisen på barnehage når man har lav inntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå