Gjest Kathrin Skrevet 1. april 2012 #1 Skrevet 1. april 2012 Har hatt en liten diskusjon her, og tenkte høre fleres meninger,sånn for moro skyld. Hva synes DU om at 4-5-åringer får lov til å være oppe til 22-2230 i påskeferien? Her er det snakk om at man har fri hele påsken, altså 10 dager.
Gjest pysepusen Skrevet 1. april 2012 #2 Skrevet 1. april 2012 Jeg synes ikke noe om det. De er for små til å få noe særlig "utvidet" leggetid mener jeg. Skal de få være oppe lenger hadde det ikke vært noe mer enn en halvtime her i huset. 4
Andreapuzy Skrevet 1. april 2012 #3 Skrevet 1. april 2012 Syntes det er litt sent for 4-5 åringer. Hadde sakt max 21:00
Pysa Skrevet 1. april 2012 #4 Skrevet 1. april 2012 Jenta mi legger seg til vanlig tid, dvs ca 19. Samme gjelder storebror på 7. I sommerferien kan de være lenger oppe, men påska er for kort til å endre rutiner. 1
Harlekin Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Jeg ser ikke problemet i at de er oppe så lenge, men jeg tenker meg at det kan bli vanskelig å komme tilbake til normalen når det er snakk om så få dager. Hva med en kompromiss, i seng til ni, for eksempel?
Gjest Kathrin Skrevet 1. april 2012 #6 Skrevet 1. april 2012 For vår del er det ikke noe problem å få barnet tilbake i vanlig rutine igjen. Så jeg velger å la henne få være oppe lenger, så lenge hun ikke er trøtt. Ikke hver dag, selvfølgelig. Men innimellom. Jeg er alene med henne, og synes også det er koselig med litt ekstra selskap. Så lenge hun er i full fres dagen etter, så ser jeg ikke problemet. Men er moro å se hva andre mener.
Gjest guest Skrevet 1. april 2012 #7 Skrevet 1. april 2012 Hvorfor skal en 4-åring være oppe lenger? Han/hun har ingen behov som skulle tilsi det. Den tiden du beskriver er ALT for sent for et barn i den alderen. 3
Birgitta Skrevet 1. april 2012 #8 Skrevet 1. april 2012 Jeg syns det var veldig seint. 10-åringen min må legge seg ca. 22 i helger og ferier, nesten6-åringen en time før, og begge enda en time før til hverdags. Og jeg syns jeg er ganske "snill".
Gjest Sobril Skrevet 1. april 2012 #9 Skrevet 1. april 2012 (endret) At barn i vekst trenger mye søvn er nettopp derfor: de trenger nok søvn for å vokse som de skal. http://m.klikk.no/foreldre/article418565.ece Endret 1. april 2012 av Sobril
Gjest Kathrin Skrevet 1. april 2012 #10 Skrevet 1. april 2012 Litt forskjell på å ha lite søvn hele tida, og å skeie ut innimellom... Her er det i seng i 19-tida vanligvis. Men noen ganger får hun lov å være lenger oppe. Fikk det da jeg var på samme alderen, og har aldri tatt noen skade av det. ;o)
Birgitta Skrevet 1. april 2012 #11 Skrevet 1. april 2012 En 4-åring har ikke noe behov for å skeie ut. Og i hvert fall ikke med 3-4 timer. Virker som om det er mer, som du selv skriver, ditt behov for selskap. Og kanskje for å få sove lenger om morgenen? 4
Gjest meg Skrevet 1. april 2012 #12 Skrevet 1. april 2012 her må de legge seg 21.30-22.00 på hverdager (12,13år) i ferier 22.30-23.00 ingen klager her:)
Harlekin Skrevet 2. april 2012 #13 Skrevet 2. april 2012 En 4-åring har ikke noe behov for å skeie ut. Og i hvert fall ikke med 3-4 timer. Virker som om det er mer, som du selv skriver, ditt behov for selskap. Og kanskje for å få sove lenger om morgenen? Selv en fireåring vil synes det er spesielt å få være lenger oppe om kveldene. Men enig i at 4 timer fra normalen kanskje er mye, men rundt ni synes jeg er helt greit, dersom barnet ikke er trøtt. Resten av innlegget ditt synes jeg er ganske frekt. Ja tenk at mor har lyst til på selskap av og til, og få sove litt lenger om morgenen? Dersom barnet har det fint, er det ikke problematisk å være litt lenger oppe, verken for mor eller barn. 3
Umuriel Skrevet 2. april 2012 #14 Skrevet 2. april 2012 Hverdager må fireåringen vår legge seg 19.30. I helger og ferier får han strekke det til klokken 20, noen ganger 20.30. 1
Gjest imli Skrevet 2. april 2012 #15 Skrevet 2. april 2012 Ein 4-åring treng vel ikkje vera oppe lenge, verken i helger eller feriar? Min legg seg til vanleg tid, dvs kl 19. Det er heller ikkje slik at jo seinare ein legg ungane, jo lenger søv dei. Det er ikkje likegyldig når på døgnet dei søv dei 11-12 timane dei treng å sove (nett som med vaksnes ca 8 timar). Det er mykje anna ein kan finne på av "kos" i ferien enn å vera lenge oppe, spør du meg. 2
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2012 #16 Skrevet 2. april 2012 Jeg ser ikke poenget med å la så små barn være oppe i mange timer etter vanlig leggetid dersom det ikke er en spesiell grunn til det. Nyttårsaften f.eks. er det jo naturlig at de får være opp lenger, eller om man feirer sankthans sent på kvelden med storfamilien osv. Men bare fordi det er påskeferie? Synes det høres merkelig ut.
Snuppelupp ! Skrevet 2. april 2012 #17 Skrevet 2. april 2012 Jeg synes det er alt for sent! Min leggen seg 19.30-20.00, men han trenger veldig mye søvn da...
Gjest hermine Skrevet 2. april 2012 #18 Skrevet 2. april 2012 Selv en fireåring vil synes det er spesielt å få være lenger oppe om kveldene. Men enig i at 4 timer fra normalen kanskje er mye, men rundt ni synes jeg er helt greit, dersom barnet ikke er trøtt. Resten av innlegget ditt synes jeg er ganske frekt. Ja tenk at mor har lyst til på selskap av og til, og få sove litt lenger om morgenen? Dersom barnet har det fint, er det ikke problematisk å være litt lenger oppe, verken for mor eller barn. Signerer på denne. Her er 5-åringen oppe til 21-21.30 i helger og sammme i påsken og andre ferier. Vi bor i nord og i sommerferien er barna ute lenge. Da er det lyst hele døgnet og de storkoser seg. Nå har vi akkurat stilt klokken og det er lysere lengre. Igår var barna i gata her ute til 20 og NØT lyset etter mørketiden og en lang vinter. I kveld skal gata møtes til båling hos oss. Det begynner kl. 19 og vil vare utover kvelden. Forøvrig har vi ikke hatt noen problemer med å snu rutinene etter ferier. Det går seg som regel til av seg sel:)
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #19 Skrevet 2. april 2012 Her kan 5 åringen legge seg en halvtime senere, altså kl 19.30. Han kunne ha klart å være oppe lengre, men han sover ikke lengre på morgenen og da blir det alt for lite søvn. I sommerferien så får han være oppe lengre, men da er det flere dager og da klarer han å få snudd litt på døgnet så han får sovet lengre på morgenen. Da er det snakk om 1-2 timer lengre.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #20 Skrevet 2. april 2012 her må de legge seg 21.30-22.00 på hverdager (12,13år) i ferier 22.30-23.00 ingen klager her:) Da har du snille barn som ikke klager. Da jeg var 12-13, var jeg gjerne med vennene mine til 01.00-01.30. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå