Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan en sensor oppdage at bacheloroppgaven er for lik en annen oppgave? Eller at det jeg har skrevet fra nettet ikke er godt nok formulert på min måte?

Har de et slags system hvor de scanner inn setninger og dersom de er nokså like, vil det komme opp som et treff? Mener jeg har hørt noe om det tidligere.

Jeg jukser på ingen måte med min oppgave, men jeg er redd for at deler av informasjonen jeg har hentet på nettet ikke er godt nok skrevet om. :S Dessuten har jeg glemt ut noen nettsider hvor jeg har funnet info, så er redd for at de lett kan finne det ut.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel forskjellig fra lærested til lærested hva de bruker, og det er sikkert litt forskjellig hvor strenge de er på rutiner for sjekking også. Min skole går feks. veldig åpent ut at de bruker Ephorus til alt, men da jeg jobbet som læringsassistent fikk jeg beskjed om å "bare" sjekke oppgaver hvor språket varierte internt/det dukket opp andre mistenkelige tegn på plagiat og juks. Men dette var jo "bare" oppgaver på basisnivå som ikke ble gitt karakter, og for alt jeg vet kan det godt hende de var strengere på andre ting.

Men ja, Ephorus sjekket både etter dokumenter som lå på nett og andre oppgaver som tidligere var levert inn på mitt og andre læresteder.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette sjekker de. Men så lenge det er omskrevet og du har henvist til kilden så skal det går greit.

De delene du ikke husker kildene kan du rett og slett ikke ha med, med mindre det kan anses som allmenn kunnskap.

Feil i kildehåndtering kan bli sett på som juks og du risikerer å bli utestengt fra utdanningsinstitusjonene i 1-2 semestre.

Skrevet

Hos oss brukes Ephorus for alt, og i tillegg sjekker man selv om noe ser mistenkelig ut, har selv oppdaget et par stykker på den måten. Har man lest nok oppgaver ser man fort endringene i skrivestil og kjenner igjen argumentene fra kilder som ikke er gitt. I tillegg blir det alltid ganske ufordelaktig og mistenkelig med ubegrunnet informasjon og argumenter som ikke støttes av kildene. Det i seg selv kan trekke ned karakteren.

Om du har referansene på plass er det sannsynligvis ok, men vit at Ephorus plukker opp veldig mye. Vi sjekker alle skriftlige oppgaver, men har jobbet mest med mastere, men vil tro at bacheloroppgavene sjekkes ganske nøye.

Og neste gang - om du ikke husker hvor du fant noe, da bruker du det ikke! Så enkelt er det faktisk. Surt, ja. Og har skjedd med de aller fleste og man kan bruke timesvis og dagesvis å bla gjennom artikler og notater for å finne hvor man leste noe. Men det er akkurat dette etikk handler om :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å google oppgavene mine, det funker greit.

Gjest Purelove
Skrevet

første året mitt på høgskolen, blir ofte redd for å ikke omformulere ordene helt.. det er jo bare å bytte på?? man kan ikke forvandle dem heller... jaja får se hvordan det går til eksamen:)

Skrevet

Hvis du leser et avsnitt og gjenforteller det du har lest framfor å omformulere hver setning, så tror jeg du ikke vil ha noen problemer :)

Skrevet

Hvis du leser et avsnitt og gjenforteller det du har lest framfor å omformulere hver setning, så tror jeg du ikke vil ha noen problemer :)

Dette er viktig.Du skal vise at du har forstått det du skriver, derfor må du gjenfortelle med egne ord.

Skrevet

Dette er viktig.Du skal vise at du har forstått det du skriver, derfor må du gjenfortelle med egne ord.

Absolutt. Spesielt når du skriver på norsk og oversetter fra engelsk. Det er ikke godt nok å oversette setningen :)

AnonymBruker
Skrevet

Synonymordboka i Word er ganske fin :)

Skrevet

Å skrive noe med egne ord handler ikke om å finne noen synonymer. Dette er faktisk ganske lett gjennomskuelig. Det vi pleier å si til våre studenter er at om man ikke kan si det med egne ord, da har man sannsynligvis ikke forstått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...