Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal få en valp om noen uker, og er litt bekymret for at hunden skal utvikle separasjonsangst. Jeg har ikke hatt hund før, og kjenner derfor ikke til dette noe mer enn hva som står i bøker og på nettet. Hver hund er jo unik og vil reagere forskjellig. Jeg skal tilrette best mulig for at hunden skal få trent seg opp til å være alene de første fem ukene. Jeg starter i ny jobb i slutten av mai, og vil da være borte 8 timer pr dag, og har ikke mulighet til å reise hjem i lunsjen. Har dessverre heller ingen som kan stikke innom for å lufte den. Det som imidlertid jeg håper på er at min innekatt skal være godt selskap for hunden, og kan gjøre at ensomheten ikke blir like belastende for den. Erfarne hundemennesker - høres dette overkommelig ut? Er så redd for å få en engstelig og ensom hundevofs :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Du starter veldig forsiktig. 10 sekunder, 30 sekunder, et minutt, 5 minutter, 20 minutter, 45 minutter, 60 minutter, 120minutter også går det som regel fint med en hel arbeidsdag.

Mange går hardt på, men det er tryggest å starte forsiktig og øke etterhvert, da det er lett å gå på en smell hvis man starter med en time. Det er lettere å unngå å utvikle seperasjons-angst, enn å fikse seperasjonsangst!

Det er veldig viktig å ikke lage noe styr ut av det. At du drar er det mest normale i hele verden. Ikke noen dulling og dalling før du drar, og prøv å vent minst et minutt før du hilser på valpen igjen. Dvs at du kler av deg, setter på plass skoene, rydder på plass handlevarene mens du ignorerer hunden. Før du så hilser

Også er det kjempeviktig å aldri gå inn når hunden hyler/piper/bjeffer. Da må du vente til den har vært stille i 10 sekunder uansett hvor lang tid det tar. Hvis ikke lærer den at hvis den hyler, så kommer mor/far tilbake.

(Og begynner den å hyle, så har man gått for fort frem. Da må man tilbake noen skritt :) )

Vent med å starte hjemme-alene-treningen før du har hatt valpen i hvertfall en uke. Såklart, du har den jo ikke med deg når du er på do, men ikke dra på butikken uten å ha den med i bilen og ta den med når du henter posten. Den første uken trenger valpen ro og den trenger å bli kjent med deg, pusen og hjemmet deres. Den skal ikke sosialiseres noe særlig den første uken heller. Ikke ha noe særlig besøk heller den første uken, selv om det er kjempefristende å få alle venner og bekjente til å se valpen.

Gratulerer med valp! :)

• Liker 1
Skrevet

Signerer og pluss til Bobler!

Gjest Saxobeat
Skrevet (endret)

Det er viktig at du får valpen til å føle seg trygg i hjemmet før du gradvis begynner å trene den opp til å være der alene.

Endret av Saxobeat
Skrevet

Takk for flott svar! Vil dere si det er et pluss å ha katt fra før, med tanke på selskap for hunden, eller har det ingenting å si for hjemme-alene-treningen?

Gjest Bobler
Skrevet

Takk for flott svar! Vil dere si det er et pluss å ha katt fra før, med tanke på selskap for hunden, eller har det ingenting å si for hjemme-alene-treningen?

Det har lite eller ingenting å si. Det er ikke det at hunden er ensom som kan bli et problem, men at du ikke er til stede. Du må få hunden til å bli trygg uten deg til stede. Katten er bare et pluss.

Skrevet (endret)

Jeg vil IKKE anbefale den gammeldagse metoden med å ikke gå inn til en valp som hyler/bjeffer. Små valper er fremdeles avhengige av moren da de ofte blir tatt for tidlig (8 uker) og ikke har lært å være uavhengig enda.

En hunde lærer ikke å bjeffe hvis man går inn til en hund som bjeffer på grunn av angst/redsel. Denne type bjeffing er forøvrig ganske gjennkjennelig. Gjør valpen dette så har du begynt for tidlig med å gå fra den/trene alenehjemme trening. Da får en heller vente til valpen er tryggere. Det er rett og slett dårlig gjort å la en hund som er redd bli stående å bjeffe.

Jeg presiserer at det nå er angstbjeffing jeg snakker om.

Endret av Portvinpiken
Gjest Bobler
Skrevet

Jeg vil IKKE anbefale den gammeldagse metoden med å ikke gå inn til en valp som hyler/bjeffer. Små valper er fremdeles avhengige av moren da de ofte blir tatt for tidlig (8 uker) og ikke har lært å være uavhengig enda.

En hunde lærer ikke å bjeffe hvis man går inn til en hund som bjeffer på grunn av angst/redsel. Denne type bjeffing er forøvrig ganske gjennkjennelig. Gjør valpen dette så har du begynt for tidlig med å gå fra den/trene alenehjemme trening. Da får en heller vente til valpen er tryggere. Det er rett og slett dårlig gjort å la en hund som er redd bli stående å bjeffe.

Jeg presiserer at det nå er angstbjeffing jeg snakker om.

Er det snakk om angstbjeffing har man gått for tidlig frem, og må gå tilbake noen hakk. Går du inn til en hund som bjeffer, lærer den at mor kommer når den bjeffer. Uansett om det er snakk om oppmerksomhets-bjeffing, eller angstbjeffing. Man skal som sagt ikke starte alene-hjemme treningen før valpen er minst 9 uker, gjerne eldre men det hadde ikke TS mulighet til. Den skal være trygg nok til å kunne starte treningen.

Det er heller ingen gammeldags metode. Samtlige hundetrenere jeg vet om anbefaler ikke å gå inn til en bjeffende hund.

Gjest Survival
Skrevet

Slik jeg forstår det så får du valpen nå og skal drive med hjemme-alene-trening slik at valpen kan være alene hjemme i 8 timer hele dagen i slutten av mai, stemmer det? I så fall syns jeg det blir ganske feil. Jeg mener personlig at det er alt for tidlig for en valp å være alene hjemme i 8 timer om dagen, uten mulighet for dotur, selv om at du har dreven konsekvent hjemme-alene-trening i 1-2 måneder. Det tar tid for en valp å bli kjent med dere, med huset og hjemmet, og det å være alene hjemme. For ikke å snakke om at en valp på den alderen trenger å bli luftet og få gå på do flere ganger i løpet av de 8 timene. Det er i hvert fall MIN oppfatning. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...