Syden Skrevet 1. april 2012 #1 Skrevet 1. april 2012 (endret) Hunden min er slik at den skal være der jeg er, hele tiden nesten, elsker og være med meg.. men vis en unge sovner på sofaen elns, så skal hun absolutt ligge oppå ungen.. er det noe grunn for det, er hun da slik at hun skal ligge og "beskytte" ungen? eller kan det være noe annet? (legger med at hun IKKE blir aggressiv om vi skulle være borti henne når hun ligger oppå ungen.) sikkert ett rart spørsmål, men jeg sitter og tenker på alt, så da kan det være fint og høre andres meninger Endret 1. april 2012 av Syden
la Flaca Skrevet 1. april 2012 #2 Skrevet 1. april 2012 Det er nok et beskytterinstinkt ja. Jeg har også en sånn, som følger meg som en skygge. Men han liker definitivt ikke å miste barna mine av syne. De er 6 og 7, og så store at jeg går små tisseturer mens de er alene hjemme. De turene er hunden veldig ivrig på å komme seg fortest mulig tilbake. Om natta sniker han seg opp i gangen og ligger utenfor soveromsdøra deres hvis han får sjansen. Forhåpentligvis holder det seg på et akseptabelt nivå, da er det bare positivt. Men jeg kommer også til å passe på at det ikke eskalerer. Her om dagen stoppet for eksempel en trailer utenfor huset vårt, og en mann gikk ut noen meter fra datteren min. Da reagerte hunden med å hoppe over gjerdet, bjeffe høyt og advarende to ganger og stilte seg mellom mannen og jentungen. Det var ikke bra. Hunden skal ikke føle at den har ansvar for ungenes sikkerhet, selv om mange helst vil påta seg den rollen. 1
Syden Skrevet 1. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 1. april 2012 Det er nok et beskytterinstinkt ja. Jeg har også en sånn, som følger meg som en skygge. Men han liker definitivt ikke å miste barna mine av syne. De er 6 og 7, og så store at jeg går små tisseturer mens de er alene hjemme. De turene er hunden veldig ivrig på å komme seg fortest mulig tilbake. Om natta sniker han seg opp i gangen og ligger utenfor soveromsdøra deres hvis han får sjansen. Forhåpentligvis holder det seg på et akseptabelt nivå, da er det bare positivt. Men jeg kommer også til å passe på at det ikke eskalerer. Her om dagen stoppet for eksempel en trailer utenfor huset vårt, og en mann gikk ut noen meter fra datteren min. Da reagerte hunden med å hoppe over gjerdet, bjeffe høyt og advarende to ganger og stilte seg mellom mannen og jentungen. Det var ikke bra. Hunden skal ikke føle at den har ansvar for ungenes sikkerhet, selv om mange helst vil påta seg den rollen. Hmm, okei, d har da bare vært positivt her ennda, ingen negativ reaksjoner fra hunden når det skjer noe rundt henne, men det er det med at hun absolutt skal være med ungen når han sover/sitter og ser tv osv, ser ut som om hunden ligger og passer på ungen, ganske arti egentlig, hehe
Gjest Survival Skrevet 1. april 2012 #4 Skrevet 1. april 2012 Hva slags rase er det? Det kan ha noe å si. Mange hunderaser har det i instinktet sitt at de skal beskytte og vokte over eierne og andre i familien. Særlig Rottweiler. Det kan også være at hunden er passelig avhengig av dere, og vil være nær dere hele tiden.
Alvina Skrevet 2. april 2012 #5 Skrevet 2. april 2012 Jeg har lest at hunder ofte legger seg ved siden av en den betrakter som lavere på rangstigen, men om det stemmer vet jeg ikke. Har dessverre ingen link, men kanskje andre også har lest eller hørt om det samme. Hvis det stemmer er det kanskje noe man bør gripe fatt i siden barn alltid skal ha høyere rang enn hunden?
Fisk 77 Skrevet 2. april 2012 #6 Skrevet 2. april 2012 Alt som gjelder rangstige kan du glemme. Hunder vet at de er hunder og myten om at de prøver å klatre på rangstigen i familien er godt og grundig avkreftet. Hvis det eksisterer noen form for rangordning er det kun blant hunder som lever sammen eller kjenner hverandre veldig godt og tilbringer mye tid sammen. Hunder er sosiale sovere, så det kan være så enkelt som det. Så lenge hunden ikke viser avstandsøkende signaler, som f eks knurring vil jeg si at hunden din bare er glad i dere og ønsker nærkontakt. Men litt alenetrening kan aldri skade. Det finner du masse om på feks Canis.. Det er viktig at hunder lærer å mestre det å være avskilt fra familien sin uten å bli bekymret. 3
vinterspeil Skrevet 2. april 2012 #7 Skrevet 2. april 2012 Alt som gjelder rangstige kan du glemme. Hunder vet at de er hunder og myten om at de prøver å klatre på rangstigen i familien er godt og grundig avkreftet. Hvis det eksisterer noen form for rangordning er det kun blant hunder som lever sammen eller kjenner hverandre veldig godt og tilbringer mye tid sammen. Hunder er sosiale sovere, så det kan være så enkelt som det. Så lenge hunden ikke viser avstandsøkende signaler, som f eks knurring vil jeg si at hunden din bare er glad i dere og ønsker nærkontakt. Men litt alenetrening kan aldri skade. Det finner du masse om på feks Canis.. Det er viktig at hunder lærer å mestre det å være avskilt fra familien sin uten å bli bekymret. Det er sikkert noe godt å finne på sidene til Canis, men jeg anbefaler ingen - særlig ikke ferske hundeeiere å gå inn der. Forumet er så ensidig og det er særdeles mange unge forståsegpåer som gjerne vil ta rotta på alle som mener noe annet. Har vært på mange hundesider jeg liker, men Canis fremstår som et forum med en samling ensporede, selvgode mennesker uten snev av evne eller vilje til å se flere sider av en sak. Innlegget jeg siterer har litt av det samme i seg: "kan du glemme, hunder ER, ..." Det er en gjennomgående holdning om at her er det noe JEG kan. DU kan ikke fortelle meg noe. Til TS, så lenge det ikke er noen problemer med hunden din så synes jeg den høres mest søt ut. Jeg har også en hund som fotfølger meg, og noen ganger blir det litt slitsomt. Da gir jeg han bare beskjed om å legge seg på plassen sin og bli der. Synes barna dine det er koselig at hunden ligger oppå dem? Om ikke er det vel bare å be den legge seg en annen plass? Hos oss legger hunden seg gjerne sammen med den som ligger på sofaen fordi det blir en kosestund.
Syden Skrevet 2. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2012 Hva slags rase er det? Det kan ha noe å si. Mange hunderaser har det i instinktet sitt at de skal beskytte og vokte over eierne og andre i familien. Særlig Rottweiler. Det kan også være at hunden er passelig avhengig av dere, og vil være nær dere hele tiden. Det er en Jack Russell Terrier
Syden Skrevet 2. april 2012 Forfatter #9 Skrevet 2. april 2012 Det er sikkert noe godt å finne på sidene til Canis, men jeg anbefaler ingen - særlig ikke ferske hundeeiere å gå inn der. Forumet er så ensidig og det er særdeles mange unge forståsegpåer som gjerne vil ta rotta på alle som mener noe annet. Har vært på mange hundesider jeg liker, men Canis fremstår som et forum med en samling ensporede, selvgode mennesker uten snev av evne eller vilje til å se flere sider av en sak. Innlegget jeg siterer har litt av det samme i seg: "kan du glemme, hunder ER, ..." Det er en gjennomgående holdning om at her er det noe JEG kan. DU kan ikke fortelle meg noe. Til TS, så lenge det ikke er noen problemer med hunden din så synes jeg den høres mest søt ut. Jeg har også en hund som fotfølger meg, og noen ganger blir det litt slitsomt. Da gir jeg han bare beskjed om å legge seg på plassen sin og bli der. Synes barna dine det er koselig at hunden ligger oppå dem? Om ikke er det vel bare å be den legge seg en annen plass? Hos oss legger hunden seg gjerne sammen med den som ligger på sofaen fordi det blir en kosestund. Ungene har ikke noe imot det, de vil gjerne ha hunden/katten ved siden av seg
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #10 Skrevet 2. april 2012 Jeg har JRT og de følger meg hovedsaklig fordi de håper å få noe godis, men også for at de lurer på om det skjer noe, eller fordi de bare vil være i nærheten av meg. Ser ikke noe problem med det annet enn at det er litt slitsomt innimellom, men da bare ber jeg dem bli. De liker også å ligge tett inntil folk, det er varmt og godt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå