Gjest made4u Skrevet 1. april 2012 #1 Skrevet 1. april 2012 Jeg skal være forlover i et bryllup nå om noen dager, en av mine beste kamerater skal gifte seg. I bryllupsgave har dem ønsket seg penger til reise/opplevelse, noe som forenkler det hele for min del da jeg ikke er den flinkeste til å finne gaver. Tenkte å gi dem en sjekk, men er usikker på hvilket beløp jeg skal sette på den? Hvor mye er vanlig å gi ved slike anledninger? Er 1500 kroner for lite?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #2 Skrevet 1. april 2012 Jeg syns 1500 er mye, men så er vi vant med at venner gir gave for ca 500 kr pr par. Til søsken gir vi for 1000. Men regne rmed at du får andre summer enn det jeg skisserer, for her inne på KG er det veldig vanlig å gi store beløp i gave. Noen vil komme med at det er vanlig å gi kuvertpris, så da må dere forhøre dere med brudeparet hva det koster pr person, noe som ikke er vanlig i dagens samfunn. Jeg mener man gir etter eget ønske, og det lommeboken tåler 1
Amens Skrevet 1. april 2012 #3 Skrevet 1. april 2012 1500,- synes jeg er litt drøyt. Synes man skal gi etter lommeboken og hos de fleste så er 1000,- mer enn nok. Å gi kuvertpris synes jeg er litt teit for det er vanskelig å si på forhånd hva den er... 1
SoftKitty Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Jeg hadde nettopp en tråd om det samme og da svarte folk 500-1500. Jeg og kjærsten gir nok for ca. 1000 når han skal være forlover, men vi er jo 2 da..
Gjest made4u Skrevet 2. april 2012 #6 Skrevet 2. april 2012 En tusenlapp er mindre enn hva man spandere på en kamerat om man tar han med på en helaften på byen der man selv betaler det hele, eller mindre enn man selv blir påspandert dersom det er omvendt. Ikke for lenge siden han som skal gifte seg spanderte en fest på meg, tross jeg tjener greit og vesentlig mer enn han og i så måte har til salt i grøten og sukker og kanel oppå, i alle fall svidde han av +4000 kroner på vårt kalas, tross det bare var oss to på byen. 500 eller 1000 virker så stusselig til en slik begivenhet som et bryllup, dog var min første tanke faktisk å gi en tusenlapp samt å be han finne en dato der han kunne reise bort fra kone og barn for en helg og så skulle jeg spandere en weekendtur på han, der jeg og han reiste på guttetur til en av de store byene i Europa en helg. Tror han har godt av å komme seg bort på en guttetur, som bonde er han jo nesten alltid hjemme med de forpliktelser han har der, han har også vært sammen med henne i åtte år og har hele veien etter mitt syn prioritert gården og henne samt barna i litt for stor grad - er tydelig at han kunne trenge et pusterom fra det, og da spesielt fra gårdsdriften (han har snakket om slikt i mange år, uten at det er blitt noe av). Men er kanskje litt frekt å gi en gave med en opplevelsestur for han alene når det er en bryllupsgave til dem begge to.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #7 Skrevet 2. april 2012 [quote name='made4u' timestamp='1333351433' post='10732070' Men er kanskje litt frekt å gi en gave med en opplevelsestur for han alene når det er en bryllupsgave til dem begge to. 7
SoftKitty Skrevet 2. april 2012 #8 Skrevet 2. april 2012 (endret) Hvis jeg skulle gifte meg og vi fikk en gave som var en weekentur kun til mannen min så hadde jeg blitt litt arg faktisk.. det er en gave til paret, ikke til kompisen din:P Du kan jo evnt. ta utdrikningslaget som en weekendtur istedet. Hvis dere pleier å bruke 4000 på å gå på byen må jeg si dere er i en litt annen klasse enn meg økonomisk så da har jeg ingen råd ang. gave... man må jo gi litt etter hva man har også tenker jeg kanskje..? Endret 2. april 2012 av SoftKitty 2
CathFoto Skrevet 2. april 2012 #9 Skrevet 2. april 2012 jeg tror jeg hadde død av latter vis mannen fikk en opplevelsestur med en kamerat alene de to i bryllupsgave(som var til oss). da hadde jeg trodde vedkommende hadde mista alt hva som kalles sosiale antenner hahaha Synes det hørtes ut som en dyr gave, men jeg hadde ikke blitt fornærmet. Synes det var en god idé jeg, kommer sikkert til å få nok gaver uansett.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. april 2012 #10 Skrevet 2. april 2012 En bryllupsgave er til paret. Jeg synes 1.500 er helt greit for en som har råd til det. Guttetur kan du vel spandere en annen gang - gi i bursdagsgave f.eks?
Gjest Tirkes Skrevet 2. april 2012 #11 Skrevet 2. april 2012 Jeg (hør meg nå. Jeg mener da VI, selvsagt) fikk 1000 kr fra min bror + en nyttegjenstand til en verdi av ca 7-800kr. Dette er en bror som sitter "godt" i det. Fra min lillebror som sitter litt mer student i tingene, så fikk vi en ting fra ønskelisten vår til en pris på 5-600kr. Jeg er like hoppende glad for begge deler og tenker ikke et sekund på at lillebror har brukt mindre på gaven enn storebror. Storebror er i et forhold og i fulljobb, lillebror singel og student. Sånn sett brukte lillebror mer. Så gi etter lommeboka. Det finnes ikke noe gavebarometer som sier hva man SKAL bruke. Du gir etter ønske og evne.
MissStiles Skrevet 3. april 2012 #12 Skrevet 3. april 2012 1000kr synes jeg er mer enn nok. Det blir fort en del penger med både utdrikningslag og bryllupsgave.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #13 Skrevet 4. april 2012 Var jeg forlover i dag, som jeg har god økonomi osv, så ville jeg ikke gitt noe mindre iallfall, enn beløpet du skisserer. Da jeg var forlover for over 15 år siden, og hadde dårlig råd, ville 1500 i gave ruinert meg. Utfra det du forteller senere i tråden, sitter du rimelig greit i det økonomisk, og da syns jeg ikke 1500 er for mye iallfall 1
Lille Rosa Skrevet 8. april 2012 #14 Skrevet 8. april 2012 (endret) Jeg syns 1500,- er en hyggelig sum - sålenge det passer din/deres økonomi! Vi ga for det samme beløpet når jeg var forlover. Endret 8. april 2012 av Lille Rosa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå