jente1996 Skrevet 1. april 2012 #1 Skrevet 1. april 2012 Jeg er 16 år, og bor sammen med mammaen min. Hun drikker minst 1 glass rødvin hver eneste kveld, nesten alltid 2 glass. Har vi krangla drikker hun enda mer, da også gjerne et glass konjakk. For ikke så lenge siden, da vi hadde en ganske stor krangel drakk hun konjakk klokka 15.00 en tirsdag. Hun drikker seg ikke full, men blir mye frekkere med en gang hun har drukket litt, og sier frekke ting til meg. Hvis jeg sier at jeg synes hun drikker for mye blir hun kjempesint på meg. Hun pleide å være en snill og god mamma, men det er hun ikke lengre. Forholdet vårt har blitt så galt i det siste at vi snakker om at jeg kanskje skal flytte ut. Det er bare meg om mamma, så dette er ikke noe andre i familien ser. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Og har mamma et alkoholproblem, eller overdriver jeg?
Gjest annemor30 Skrevet 1. april 2012 #2 Skrevet 1. april 2012 Det er vel litt skummelt av meg å si at hun har et problem;) Men det høres ut som om hun slukker sorgene sine med rødvin,og det er kanskje lett at det da blir oftere sorgen og mere slukking. Kanskje dere hadde hatt godt av å snakke sammen med en nøytral person tilstedet;) Jeg skjønner at du ikke liker dette og er redd for mamma;)
Gjest Blondie65 Skrevet 1. april 2012 #3 Skrevet 1. april 2012 Jeg blir i godt humør av to glass rødvin. Jeg blir ikke sur og vrang. Det er åpenbart at disse glassene er bare toppen av et isfjell - mest sannsynlig drikker hun mye mer. Og får en personlighetsforandring som følge av det. Jeg ville flyttet ut.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #4 Skrevet 1. april 2012 Jeg er 16 år, og bor sammen med mammaen min. Hun drikker minst 1 glass rødvin hver eneste kveld, nesten alltid 2 glass. Har vi krangla drikker hun enda mer, da også gjerne et glass konjakk. For ikke så lenge siden, da vi hadde en ganske stor krangel drakk hun konjakk klokka 15.00 en tirsdag. Hun drikker seg ikke full, men blir mye frekkere med en gang hun har drukket litt, og sier frekke ting til meg. Hvis jeg sier at jeg synes hun drikker for mye blir hun kjempesint på meg. Hun pleide å være en snill og god mamma, men det er hun ikke lengre. Forholdet vårt har blitt så galt i det siste at vi snakker om at jeg kanskje skal flytte ut. Det er bare meg om mamma, så dette er ikke noe andre i familien ser. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Og har mamma et alkoholproblem, eller overdriver jeg? Det er mye som tyder på at mammaen din har et alkoholproblem, ja. Husk på at du opplever dette annerledes enn andre i familien. Det er deg hun er frekk mot. Uansett er det et problem at hennes omgang med alkohol plager deg og gjør deg usikker. Det er veldig rart at DERE snakker om at du skal flytte ut. I normale familier er det heller barnet som vil det selv hvis det er konflikter, mens foreldrene ønsker å løse konflikten. Håper du har noen voksne du kan snakke med. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Jeg er 16 år, og bor sammen med mammaen min. Hun drikker minst 1 glass rødvin hver eneste kveld, nesten alltid 2 glass. Har vi krangla drikker hun enda mer, da også gjerne et glass konjakk. For ikke så lenge siden, da vi hadde en ganske stor krangel drakk hun konjakk klokka 15.00 en tirsdag. Hun drikker seg ikke full, men blir mye frekkere med en gang hun har drukket litt, og sier frekke ting til meg. Hvis jeg sier at jeg synes hun drikker for mye blir hun kjempesint på meg. Hun pleide å være en snill og god mamma, men det er hun ikke lengre. Forholdet vårt har blitt så galt i det siste at vi snakker om at jeg kanskje skal flytte ut. Det er bare meg om mamma, så dette er ikke noe andre i familien ser. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Og har mamma et alkoholproblem, eller overdriver jeg? Om hun drikker da dere har kranglet....ja vet ikke hva jeg skal si egentlig. Om du leser på nett,så skrives det at et glass rødvin om dagen er bra for helsen. Heller det enn masse piller............... Desverre,så er det mange som øker dosen med alkohol...farlig veg. Prøv og legg merke til når hun drikker,hvor mange glass,hvilke situasjoner osv.Skriv de ned i løpet av en periode. Eks en mnd. Så kan du ringe noen som kan dette. Eks AA. Etter du har snakket med de,så kan du konfrontere din mor. Å bli sint når noen konfronterer deg med ditt alkoholforbruk, er ikke noe godt tegn. Jeg er lei meg i dag for at jeg ikke tok disse signalene på et tidligere tidspunkt for en bekjent
Gjest On Topic Skrevet 1. april 2012 #6 Skrevet 1. april 2012 Hørte noko bra igår. "Spørsmålet er ikke hvor mye DU tåler men hvor mye alkohol barnet ditt tåler." Du er under 18år og fremdeles under hennes varetekt. Syns du det er for mykje så er det for mykje, uavhengig av antall glass. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #7 Skrevet 1. april 2012 Jeg blir i godt humør av to glass rødvin. Jeg blir ikke sur og vrang. Det er åpenbart at disse glassene er bare toppen av et isfjell - mest sannsynlig drikker hun mye mer. Og får en personlighetsforandring som følge av det. Jeg ville flyttet ut. Hei kjære deg TS! Jeg har selv vokst opp med avhengige, og utfra det du forteller så har nok Blondie dessverre ikke helt feil - om man skal tolke de vanlige tegnene. Det er ikke sikkert hun har utviklet en seriøs avhengighet enda ifht mengde, men hun har definitivt et veldig usunt forhold til alkohol. Jeg ville kontaktet helsesøster om jeg var deg, for å sjekke muligheter for å flytte for deg selv. Jeg gjorde det når jeg var et par år eldre - og fikk da borteboerstipend selv om jeg ikke egentlig hadde rett på det(krever attest fra helsesøster/lege etc). Siden du er under 18 kan det hende barnevernet kan hjelpe til med en løsning for deg ifht å bo alene - så kontakt helsesøster så h*n kan hjelpe deg videre.
helsesjokolade Skrevet 1. april 2012 #8 Skrevet 1. april 2012 masse Lykke til jente1996 håper dere finner en løsning på det og at hun inser at det ikke bør gå ut over deg. Folk reagerer så forkjellig på alkohol.
Tullepia Skrevet 2. april 2012 #9 Skrevet 2. april 2012 Jeg er 16 år, og bor sammen med mammaen min. Hun drikker minst 1 glass rødvin hver eneste kveld, nesten alltid 2 glass. Har vi krangla drikker hun enda mer, da også gjerne et glass konjakk. For ikke så lenge siden, da vi hadde en ganske stor krangel drakk hun konjakk klokka 15.00 en tirsdag. Hun drikker seg ikke full, men blir mye frekkere med en gang hun har drukket litt, og sier frekke ting til meg. Hvis jeg sier at jeg synes hun drikker for mye blir hun kjempesint på meg. Hun pleide å være en snill og god mamma, men det er hun ikke lengre. Forholdet vårt har blitt så galt i det siste at vi snakker om at jeg kanskje skal flytte ut. Det er bare meg om mamma, så dette er ikke noe andre i familien ser. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Og har mamma et alkoholproblem, eller overdriver jeg? I seg selv er det ikke farlig å drikke ett glass rødvin om kvelden, det er ikke definisjonen på et alkoholproblem. Men hvis du opplever at moren din drikker alkohol for å takle hverdagen (et glass rødvin for å slappe av, en konjakk for å roe nervene etter å ha kranglet med deg osv), da er det fare på ferde og hun kan være på vei inn i alkoholisme. Alkohol gjør at vi mister evnen til å holde oss selv i tøyle. Etter bare ett glass vin skulle man fortsatt klare å besinne seg som om man var edru (med mindre man drikker det raskt på tom mage), så frekkheten moren din viser er nok mer psykisk betinget (alkoholen gir henne "lov" til det, selv om hun ikke er så full at hun har mistet denne kontrollen. Det blir en placebo-effekt). Moren din synes nok det er tungt å være alene, særlig når dere krangler. Kanskje er hun trist og ensom, og trøster seg med litt alkohol. Du bør snakke med moren din om dette når hun er edru og uthvilt en dag. Si det på en rolig og fin måte, at du blir redd når hun drikker og hva det gjør med deg og henne. Om du føler det blir verre og verre bør du ringe alarmtelefonen for barn og unge slik at du får profesjonelle råd om hva du kan gjøre: 116 111
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #10 Skrevet 2. april 2012 TS er bare 16 år og har ingen andre. Jeg synes ikke løsninger er at en 16-åring med lite nettverk og en syk mor flytter ut og blir enda mer alene! Men det er IKKE TS sitt ansvar at moren skal bli frisk, hun må kanskje ta det første steget-feks ta kontakt med helsestasjon(som allerede har blitt nevnt) eller familievernkontoret, fastlegen, presten e.l. Hvis mamma innser problemet og tar imot hjelp, så er det beste at TS bor hjemme. Men utvikler dette seg, må kanskje TS flytte til en tante, mormor el... Familier holder sammen i tykt og tynt og jeg synes ikke enda det er grunnlag for at en 16åring skal flytte for seg selv. Tenk om jeg skulle flyttet hjemmefra da pappa var deprimert og arbeidsløs og satt i en stol og glanet tre år... Sånn er livet altså. det er noen tøffe tak, men man løser ingenting ved å flytte vekk/ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå