Cupcake123 Skrevet 1. april 2012 #1 Skrevet 1. april 2012 Hei! Til dere som har søkt under 23/5 regelen, når har dere måtte sende inn dokumentasjon på praksisen? Skal det sendes inn sammen med vitnemålet? Føler meg helt grønn her. Og er det noen som vet om man kan få godkjent grunnkurs som er tatt som privatist (med beståtte karakterer) som en del av den praksisen? Noen som har erfaringer? :-)
Gjest Badabing Skrevet 1. april 2012 #2 Skrevet 1. april 2012 Jeg kom inn på 23/5-regelen. Jeg fikk noen omslagsark som jeg måtte sende inn med vitnemål og attester fra jobbene jeg hadde hatt. Måtte også fylle ut et skjema for hvor stor stillingsprosent jeg hadde hatt i de forskjellige jobbene. Jeg hadde tatt første og andre året på allmenn, og disse ble godkjent som hele år. Året som privatist ble nok ikke godkjent såvidt jeg husker, det var mer at jeg måtte ha de fagene for i det hele tatt kunne søke høyere utdanning under den regelen. Men slike ting er det kanskje best å sende mail/ringe om, så du får helt korrekte svar.
Cupcake123 Skrevet 1. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 1. april 2012 Okei, så de skal sendes sammen med vitnemål.. Takk for svar :-) På disse attestene du sendte inn, skrev du "bare" ned stillingsprosenten? Trenger ikke ta med noe slags form for arbeidskontrakt, timeantall eller noe? Eventuelt om de trenger mail eller telefonnummer til arbeidsgiver for å få bekreftet arbeidet?
Gjest Badabing Skrevet 1. april 2012 #4 Skrevet 1. april 2012 Jeg sendte med attestene mine, og så skrev jeg hvor stor stilling jeg hadde hatt. Tror jeg bare hadde en erklæring der det stod fra arbeidsgiver hvilken stillingsprosent jeg hadde. Jeg ante jo ikke hva jeg skulle sende inn på forhånd og tok sjansen, og jeg kom i alle fall inn. Regnet med at de tok kontakt om det var noe som var uklart, men så spørs det om man skal stole på det.. Nå begynner dette å bli noen år siden, men jeg mener jeg måtte skrive firmanavn, referanse og stillingsprosent i det skjemaet, men jeg tror ikke de noen gang ble kontaktet. Det er vel ganske alvorlig om man lyver på seg mer jobb enn man har hatt, så de regner vel med at de fleste er ærlige, og tar kanskje bare stikkprøver?
Trollbarn Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Kom inn på universitet på 23/5-regelen i fjor, og det var enkelt og tydelig forklart hva som skulle sendes inn. Du får brev etter at søknadsfristen går ut med beskjed om hvilken dokumentasjon som må ettersendes, hvilket er et skjema der du selv fyller inn opplysninger om skolegang, praksis o.l., vitnemål/kompetansebevis og attester som beviser at du har min. fem års praksis (viktig at attestene sier hvor stor stillingsprosent du har hatt, evnt. hvor mange timer du har jobbet - så pass på at arbeidsgiver opplyser om dette). Såvidt jeg husker var fristen for å sende inn skjemaet ganske kort tid etter at brevet var mottatt, mens resten kunne ettersendes seinere (egen frist). Også viktig at alle kopier av attester/vitnemål må ha "rett kopi-stempel", som bl.a. kan fås på offentlige bibliotek. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå