Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi er på vår andre kur med pergotime. Jeg skulle ha hatt mensen torsdag for 4 dager siden, men den kommer ikke.

Jeg har tatt blodprøver for å se om jeg får eggløsning, men det har jeg ikke hatt, så gravid er jeg ikke.

Men det jeg lurer på om noen har erfaring med at mensen ikke kommer når man skal begynne på andre kuren.

Lurer litt på om jeg bare skal begynne på den nå eller om jeg må vente til mensen kommer????

Håper på noen gode råd :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør begynne når du har mens.

Dette burde gynekologen informert deg om. Når du har eggløsning har ikke dosen vært tilstrekkelig, så du skal IKKE gå på samme dose en gang til, det resulterer bare i enda en bortkastet kur.

Det gynekologen nå skal gjøre er å skrive ut en Primolut-N kur til deg slik at du får en kunstig bortfallsbløding. Deretter skal han skrive ut en større dose Pergotime slik at du forhåpentligvis oppnår eggløsning.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan også få Provera for å få en blødning først.

AnonymBruker
Skrevet

Håper at det er greit at jeg spør her...

Jeg har vært uten menstruasjon i 2 år ca.

Årsaken til at jeg mistet den er nok en kombinasjon av vektnedgang og sykdom+ en del psykiske påkjenninger i livet mitt.

Gynekologen sier at også at jeg har pcos, men at vekten min er normal og at jeg ikke må legge på meg!

(Er ca 1.62 høy og 52kg)

Har nå gått på 4 doble pergokurer, men ingen menstruasjon...

Går også på metformin..

Er det noen som har noen lignende erfaringer å komme med?

Føler meg helt rådvill og vet ikke hva jeg skal gjøre`?

Vil så gjerne få tilbake menstruasjonen, da vi har et sterkt ønske om en liten i familien vår..

Skrevet

Håper at det er greit at jeg spør her...

Jeg har vært uten menstruasjon i 2 år ca.

Årsaken til at jeg mistet den er nok en kombinasjon av vektnedgang og sykdom+ en del psykiske påkjenninger i livet mitt.

Gynekologen sier at også at jeg har pcos, men at vekten min er normal og at jeg ikke må legge på meg!

(Er ca 1.62 høy og 52kg)

Har nå gått på 4 doble pergokurer, men ingen menstruasjon...

Går også på metformin..

Er det noen som har noen lignende erfaringer å komme med?

Føler meg helt rådvill og vet ikke hva jeg skal gjøre`?

Vil så gjerne få tilbake menstruasjonen, da vi har et sterkt ønske om en liten i familien vår..

Jeg hadde bedt legen om henvisning til gynekolog, for en second opinion og en skikkelig utredning. Det høres ut som om du kan ha en sammensatt diagnose, og da er det ikke noe en fastlege bør sysle med.

Hvis man ikke får eggløsning på første doble kur, skal man ikke gå på en ny kur. Så det at du har gått på fire doble kurer er helt utrolig. Det som skjer når gynekologen har undersøkt og tatt prøver er sannsynligvis at dere prøver trippel kur, oppnås ikke eggløsning ved dette (ingen mens=ingen eggløsning) kan man forsøke sterkere midler, men vanligvis blir det da henvisning til prøverør.

Hvis du får tak i riktig hjelp vil du sannsynligvis få den hjelpen du behøver, kom deg i alle fall unna den personen som har skrevet ut fire doble kurer på rad til deg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bedt legen om henvisning til gynekolog, for en second opinion og en skikkelig utredning. Det høres ut som om du kan ha en sammensatt diagnose, og da er det ikke noe en fastlege bør sysle med.

Hvis man ikke får eggløsning på første doble kur, skal man ikke gå på en ny kur. Så det at du har gått på fire doble kurer er helt utrolig. Det som skjer når gynekologen har undersøkt og tatt prøver er sannsynligvis at dere prøver trippel kur, oppnås ikke eggløsning ved dette (ingen mens=ingen eggløsning) kan man forsøke sterkere midler, men vanligvis blir det da henvisning til prøverør.

Hvis du får tak i riktig hjelp vil du sannsynligvis få den hjelpen du behøver, kom deg i alle fall unna den personen som har skrevet ut fire doble kurer på rad til deg.

Takk for svar...

Saken er den at det er en gynekolog som har både sett, tatt ultralyd og undersøkt meg...

Han sier også at jeg har mindre cyster nå enn første gang jeg var hos han..

Jeg har ME og har hatt spisefostyrrelser og han mener at cystene kommer pga sykdommen, men at jeg nå er på bedringens vei med sykdommen i tillegg til at jeg må slappe mer av så kommer dette til å gå bra på den naturlige måten.... ?

Men jeg trodde jeg hellertrengte tbl for å få mensen tilbake i steden for pergo??

Skrevet

Men jeg trodde jeg hellertrengte tbl for å få mensen tilbake i steden for pergo??

Det finnes ingen piller som kan gi mensen tilbake. Kroppen har ikke mens fordi den ikke klarer å få eggløsning, årsakene til det kan være mange, og det er mulig de korrigerer seg selv over tid. Når man ikke har mens forsøkes Primolut-N (eller tilsvarende preparat) for å få en kunstig bortfallsblødning. Hos enkelte kan dette kickstarte systemet igjen, men når du ikke har hatt blødning overhodet på 2 år kan det virke som om problemene er så alvorlige at dette sannsynligvis ikke vil virke. Du skulle likevel gått på en slik kur før hver pergorunde, da man skal starte på pergo på blødningsdag 3-5 for maks resultat.

Og som jeg skrev - du skal uansett ikke gå på fire kurer uten at eggløsning er påvist. Så selv om du har gått til gynekolog hadde jeg vurdert å bytte.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen piller som kan gi mensen tilbake. Kroppen har ikke mens fordi den ikke klarer å få eggløsning, årsakene til det kan være mange, og det er mulig de korrigerer seg selv over tid. Når man ikke har mens forsøkes Primolut-N (eller tilsvarende preparat) for å få en kunstig bortfallsblødning. Hos enkelte kan dette kickstarte systemet igjen, men når du ikke har hatt blødning overhodet på 2 år kan det virke som om problemene er så alvorlige at dette sannsynligvis ikke vil virke. Du skulle likevel gått på en slik kur før hver pergorunde, da man skal starte på pergo på blødningsdag 3-5 for maks resultat.

Og som jeg skrev - du skal uansett ikke gå på fire kurer uten at eggløsning er påvist. Så selv om du har gått til gynekolog hadde jeg vurdert å bytte.

Takker for svar..

Når jeg spurte om dette, fikk jeg til svar at om jeg fikk utskrevet for eksempel Pimolut kom dette til å sprenge eggstokkene mine..

Så løsningen var å stresse ned, og prøve pergotime...

Skrevet

Takker for svar..

Når jeg spurte om dette, fikk jeg til svar at om jeg fikk utskrevet for eksempel Pimolut kom dette til å sprenge eggstokkene mine..

Så løsningen var å stresse ned, og prøve pergotime...

Jeg trur løsningen er å bytte gynekolog....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trur løsningen er å bytte gynekolog....

Han skal jo være en erfaren og anerkjent gynekolog...

Hva ville en annen gynekolog gjort annerledes??

AnonymBruker
Skrevet

Gitt deg en ordentlig forklaring på hvordan det her skal fungere, og skikkelig oppfølging!

Skrevet

Du gjør jo som du vil, men jeg regner jo med at når du spør her inne ønsker du andres råd og erfaringer, i stedet for å kverulere rundt de svarene du får.

Det en annen gynekolog hadde gjort annerledes var:

- Ikke satt deg på 4 pergotimekurer uten virkning.

- Gitt deg primolut-n slik at du kunne startet hormonstimulering på rikitg sted i syklus.

- Fulgt opp med blodprøver og innvendig ultralyd under kuren.

- Forklart deg alt dette, slik at du slapp å stille spørsmål her inne.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har alle dere som har gått på pergo uten menstruasjon fått noen andre tabeletter i tillegg til pergo for å først få en blødning?

Skrevet

Har alle dere som har gått på pergo uten menstruasjon fått noen andre tabeletter i tillegg til pergo for å først få en blødning?

Ja, gikk på Primolut N.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...