Gå til innhold

Spørre nær slekt om de vil bidra til gave til 20. bryllupsdag til foreldrene mine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Foreldrene mine har 20 års bryllupsdag om noen måneder. De har aldri feiret den selv, jeg var 13 år før jeg visste hvilken dag det var :fnise: Jeg har lyst til å gjøre noe spesielt for dem denne dagen, og gi dem en skikkelig gave i tillegg til å invitere noen nære slektninger på middag (alt som en overraskelse). Broren min og jeg skal spleise på et reisegavekort, og siden reiser er så dyre vurderer jeg å spørre de jeg inviterer hit om de vil være med på gaven. Greia er bare at dette er så snille og nære slektninger, og jeg vil ikke presse dem heller. Likevel har slike spleisegaver vært vanlige i slekta, som oftest gavekort, men da for jubileumsfeiringer - ikke for bryllupsdagsmarkeringer. Tror det er bare én av de 4 jeg har tenkt å invitere som vet at de har bryllupsdag akkurat da, og det har ikke vært vanlig å markere dette i slekta vår heller ...

Vi barna skal gi dem 3000 tenkte jeg, om det skulle bety noe for saken. I tillegg skal jeg stille som reiseplanlegger for dem og lage et utkast til en reise :)

Hva tror dere? Vil dette være greit å spørre om, eller bør jeg holde meg til gaven fra meg og broren min?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Foreldrene mine har 20 års bryllupsdag om noen måneder. De har aldri feiret den selv, jeg var 13 år før jeg visste hvilken dag det var :fnise: Jeg har lyst til å gjøre noe spesielt for dem denne dagen, og gi dem en skikkelig gave i tillegg til å invitere noen nære slektninger på middag (alt som en overraskelse). Broren min og jeg skal spleise på et reisegavekort, og siden reiser er så dyre vurderer jeg å spørre de jeg inviterer hit om de vil være med på gaven. Greia er bare at dette er så snille og nære slektninger, og jeg vil ikke presse dem heller. Likevel har slike spleisegaver vært vanlige i slekta, som oftest gavekort, men da for jubileumsfeiringer - ikke for bryllupsdagsmarkeringer. Tror det er bare én av de 4 jeg har tenkt å invitere som vet at de har bryllupsdag akkurat da, og det har ikke vært vanlig å markere dette i slekta vår heller ...

Vi barna skal gi dem 3000 tenkte jeg, om det skulle bety noe for saken. I tillegg skal jeg stille som reiseplanlegger for dem og lage et utkast til en reise :)

Hva tror dere? Vil dette være greit å spørre om, eller bør jeg holde meg til gaven fra meg og broren min?

Spleiselag? Det er vel mest naturlig om det var sølvbryllupsdag,som man feirer etter 25 år. 20 årsdag er vel som en annen b.dag.

Jeg har ikke villet spurt slekninger om bistand til en slik dag. Kansje vurdert det på 25 årsdagen. Da er det mange som legger opp til storfeiring.

Skal du markere dagen for de,så er det vel litt småfrekt å gå på tiggerrunde

• Liker 1
Skrevet

Ettersom det ikke er en vanlig dag for omverdenen å feire, og bryllupsdager ikke feires innen familien, vil bare festen og oppmerksomheten være en gave i seg selv. Om sønner og døtre markerer ved en gave at de setter pris på ekteskapet som danner rammen om ens eget liv, det er helt greit - og blir helt sikkert verdsatt. Men dette er for familiens indre kjerne. Da er onkler, tanter og foreldreforeldre kun å anse som gjester, som deltar på hyllesten, men jeg føler det bør stoppe ved det.

En slik sammenkomst er en velkommen anledning til å ta for seg gjestene, og lufte mulighetene for et fastere opplegg til sølvbryllupsfeiringen.

Skjønner det er hyggelig å arrangere noe slikt. Men en skal kjenne sin begrensning i tillegg til sin besøkelsestid. :jepp:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

TS her :)

Takk for svar. Har egentlig ikke peiling på sånne bryllupsdager, men for meg er i alle fall 20 år verdt å feire med mer enn bare en kake med familien, slik vi pleier. Visste ikke at det var 25 år som var den store feiringen, og skjønner nå at det blir feil å be nære slektninger om å evt bidra med gave. Grunnen til gaven er forresten fordi jeg ønsker at vi barna skal gi noe skikkelig til dem siden vi sjelden gir store ting på bursdager, og de fortjener en skikkelig ferie. Har egentlig ikke spesielle planer om å toppe denne dagen med en større sølvbryllupsdagsfeiring, men jeg vet at mamma og pappa ikke vil forvente noe like stort senere uansett.

Kamikatze: med "bryllupsdager feires ikke innad i familien" mener du vel slekta, slik jeg skrev? Hos oss betyr "familien" selve kjernefamilien skjønner du, men det er jo et ganske flytende begrep for mange.

Så da får det bli en gave fra meg og broren min og en skikkelig 3-retters middag med gjester på bryllupsdagen :) Gleder meg, det blir spennende å arrangere dette som en overraskelse for dem!

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, vent til de har sølvbryllup da vel Det er da ingen som inviterer til feiring av 20-års bryllupsdag. Folk kommer bare til å tro at det er en misforståelse.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, vent til de har sølvbryllup da vel Det er da ingen som inviterer til feiring av 20-års bryllupsdag. Folk kommer bare til å tro at det er en misforståelse.

Typisk at alle sånne krasse kommentarer skal være AB..... Les da tråden før du svarer! Jeg vet ingenting om sølvbryllup osv, dessuten tar ikke den nære slekta sånne ting så høytidelig. Og nå skal jeg jo droppe gavegreia uansett. Jeg driter i hva folk syns om at jeg inviterer nære slektninger hit på 20 års bryllupsdag, i vår familie kan det være hvilken som helst helg at de kommer på besøk... Det var jo gavegreia som var spørsmålet i tråden.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Oj, nå fikk man lyst til å hjelpe deg ts :)

Det er helt riktig det som blir sagt i tråden, man feirer 25 år - sølvbryllup, har aldri hørt om noen som har feiret 20 år, og når du skal be slekt om penger til foreldrene dine, så bør du vel kanskje vente til sølvbryllupsdagen, ettersom du jo sier dere aldri før har feiret dette.

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke be de bidra, men for all del; feir dagen. Vi feire foreldrene våre sin 20 års bryllupsdag, men vi ba ikke noen. Vi ga de en ferie.

Skrevet
TS her :)

[...]

Kamikatze: med "bryllupsdager feires ikke innad i familien" mener du vel slekta, slik jeg skrev? Hos oss betyr "familien" selve kjernefamilien skjønner du, men det er jo et ganske flytende begrep for mange.

Ja, jeg tenkte her på storfamilien, med besteforeldre, onkler og andre i direkte linje til "brudeparet".

Hvorfor vente? Hvem kan misforstå hva?

En kan aldri vite hvor lenge en har friske og raske foreldre, så at deres bryllupsdag feires kan ikke bli galt? Dette er jo uansett kun for de nærmeste og de som er positivt berørt av dette ekteskapet. Å hylle sine nærmeste, og vise at en setter pris på dem kan aldri bli feil.

At en oftest har tradisjon for å feire sølv-, gull- og diamantbryllup, utelukker selvsagt ikke at en også kan markere porselensbryllupsdagen? Selv om det kanskje ikke er like vanlig å feire med et stort slekt- og vennelag.

• Liker 3
Skrevet

Enig. Feir det som feires kan.

Vi skal hele tiden vente.. Vente på hva? Bedre vær? Helse? Mer penger? Flere venner?

Nei livet er her og nå det, så feir foreldrene dine du :)

Enig med de andre her angående gave.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for flere svar :)

Den nære slekta jeg har tenkt å be er bare 4 stykker, burde kanskje ha skrevet det i det første innlegget. Det er 2 par tanter og onkler for meg, søsknene til pappa som ikke bor så langt unna. Skulle gjerne bedt bestemor og bestefar (mammas side) også, men de bor 12 timers kjøring unna og har ikke vært her siden broren min sin konfimasjon. Uansett blir det ikke noe stort selskap dette her, regner med dere skjønner det ;)

Ja, synes det blir dumt å bare sitte å vente på 25 årsdagen, uansett er dette det første "runde" bryllupsdagsåret jeg har sjansen til å markere ekstra for dem siden jeg bare er 18 år nå. Pappa er ganske gammel også, han er 62, og selv om han sikkert lever i mange år enda skal jeg jo ikke utsette feiringa bare fordi noen kg-ere mener det :gjeiper: Selvfølgelig setter jeg pris på input når jeg poster her, men det er jo uansett jeg som tar det endelige valget :) Og ja, jeg dropper å be de om å bidra med gave :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er atten, vil jeg påstå at jeg lar meg imponere over at du går i gang med å forberede feiringen av dine foreldre. Jeg ser sjelden at godene flyter den veien, for å si det sånn. Kred for det! :dagens-rose:

• Liker 4
Skrevet (endret)

Lykke til med feiringen! Tipper de blir kjempeglad! Samme det om det er 20 år eller 25 år :) Spleiseforespørsler ville jeg nok ventet med til 25-års bryllupsdagen, ja. Det er uansett greitt med gavekort. Da kan de jo fylle på med resten selv, eller velge en billigere tur. (ops. "litt" gammel tråd)

Endret av Jade
Skrevet

Det er jo kjempehyggelig at du ønsker å markere bryllupsdagen til foreldrene dine, til tross for at 20- års bryllupsdag "bare" er 20- års bryllupsdag, og ikke sølvbryllup, gullbryllup osv.. :)

Men det med gaven ville jeg kanskje spart meg for, koselig om du og evt. søsken kjøper gave til foreldrene dine, men jeg vil ikke tro en bryllupsdag egner seg som spleiselag. De i familien/slekta di som kommer kan jo evnt. ta med egne gaver.

Dersom du spør om de vil spleise, så føler de kanskje at de "må"..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...