AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #1 Skrevet 1. april 2012 Eller er det slik at om man spiser usannsynlige mengder mat en dag, så vil absolutt alt tas inn? Jeg spiser opp til 500 kcal i underskudd hver dag, og har som regel én spisedag i uka hvor jeg går litt bananas. Bør jeg begrense spisedagen og om jeg vil ned i vekt, eller kan jeg sånn rent vektmessig spise så mye jeg orker denne ene dagen? 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #2 Skrevet 1. april 2012 Hva tror du selv? Kalorier inn lagres som fett om de ikke forbrennes.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #3 Skrevet 1. april 2012 Selvfølgelig vil kroppen "registrere" dette
Dragonfly84 Skrevet 1. april 2012 #4 Skrevet 1. april 2012 Jeg har også hørt det der, at etter en viss grense klarer ikke kroppen ta opp mer, så da vil resten av kaloriinntaket den dagen ikke bli tatt opp, fordi kroppen ikke klarer å håndtere så store mengder. Men jeg aner ikke om det er sant... Men jeg har 6 dager i underskudd og 1 dag i voldsomt overskudd i uka, og jeg går ned likevel, selv om ukesinntaket sikkert blir det samme som om jeg hadde spist det jeg trenger for å holde samme vekt hver dag. 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Hva tror du selv? Kalorier inn lagres som fett om de ikke forbrennes. Dette er vel alle klar over, spørsmålet mitt er derimot om det finnes noen øvre grense - noe som egentlig høres logisk ut? Resten av næringen vil vel da bli "skylt ut igjen". Jeg har også hørt det der, at etter en viss grense klarer ikke kroppen ta opp mer, så da vil resten av kaloriinntaket den dagen ikke bli tatt opp, fordi kroppen ikke klarer å håndtere så store mengder. Men jeg aner ikke om det er sant... Men jeg har 6 dager i underskudd og 1 dag i voldsomt overskudd i uka, og jeg går ned likevel, selv om ukesinntaket sikkert blir det samme som om jeg hadde spist det jeg trenger for å holde samme vekt hver dag. Får vente å se om det kommer noen med mer informasjon om temaet Godt at det virker for deg da, satser på at det vil virke for meg og. Synes denne metoden er bedre enn å spise jevnt, ettersom det da blir lettere å spise borte hos andre, samt at jeg da får en "gulrot" å jobbe mot gjennom hele uka. - TS
Supraspinatus Skrevet 1. april 2012 #6 Skrevet 1. april 2012 Jeg har også hørt det der, at etter en viss grense klarer ikke kroppen ta opp mer, så da vil resten av kaloriinntaket den dagen ikke bli tatt opp, fordi kroppen ikke klarer å håndtere så store mengder. Men jeg aner ikke om det er sant... Men jeg har 6 dager i underskudd og 1 dag i voldsomt overskudd i uka, og jeg går ned likevel, selv om ukesinntaket sikkert blir det samme som om jeg hadde spist det jeg trenger for å holde samme vekt hver dag. Sannheten er at etter en viss mengde så vil man bli dårlig og kaste opp. Når magesekken er full er den full. I utgangspunktet tas alt, som ikke kommer ut igjen like helt, opp.
Dragonfly84 Skrevet 1. april 2012 #7 Skrevet 1. april 2012 Sannheten er at etter en viss mengde så vil man bli dårlig og kaste opp. Når magesekken er full er den full. I utgangspunktet tas alt, som ikke kommer ut igjen like helt, opp. Hmm... Jeg har også lest sammenligningen med vann: Hvis man er dehydrert og bælmer vann, for så å la være å drikke, gjør det ikke samme nytta som hvis man fordeler vanninntaket jevnt utover dagen. Altså, kroppen kan ikke nyttegjøre seg alt vannet til senere bruk. Men det blir vel som å sammenligne epler og pærer. Jeg googla litt nå, og det er noen som har diskutert det samme her: http://caloriecount.about.com/forums/weight-loss/maximum-calorie-intake-body-handle En argumenterer med at maten ikke blir fordøyd ordentlig når det er så mye av den, at man ikke tar opp alt, og at det kommer ut igjen halvfordøyd. TS: Ja, uten en dag der jeg får gjøre som jeg vil og spise alt jeg har drømt om gjennom uka tror jeg at jeg hadde gitt opp for lengst! 2
Miehlos Skrevet 1. april 2012 #8 Skrevet 1. april 2012 Eller er det slik at om man spiser usannsynlige mengder mat en dag, så vil absolutt alt tas inn? Jeg spiser opp til 500 kcal i underskudd hver dag, og har som regel én spisedag i uka hvor jeg går litt bananas. Bør jeg begrense spisedagen og om jeg vil ned i vekt, eller kan jeg sånn rent vektmessig spise så mye jeg orker denne ene dagen? Kroppen er en effektiv maskin og absorberer alle kaloriene den får i seg. Selv om det hypotetisk er en grense for hvor mye den klarer å ta opp vil det ligge mye høyere enn 3000 kal (som er underskuddet ditt i løpet av uka (500 * 6 dager). Derfor bør du begrense deg på spisedagen. Stort mer enn 500 kal i overskudd bør du ikke få i deg på spisedagen (Det vil si maks 1000 kal mer enn du gjør de andre dagene)
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #9 Skrevet 1. april 2012 Jeg tror grensa for hvor mange kcal den klarer å ta til seg er mye høyere enn hva magesekken rommer... Men kroppen er flink til å tilpasse seg. Spis mer, og kroppen kan øke energi ut ved å skru opp prosesser i kroppen. Spis mindre, og kroppen kan senke energi ut ved å skru ned på mindre viktige prosesser. Det er ikke så lett som at 500 kcal i underskudd hver dag i en uke gir 1 kg ned. Nesten alle som har prøvd dette kan vel bekrefte at det ikke stemmer helt. Regnestykket er nemlig ikke så enkelt. Å påstå at man går opp i vekt fordi man spiser for mye blir som å si at ungdommer vokser fordi de spiser for mye. Høna og egget... Ungdommer spiser mye fordi de vokser. Samme med de som legger på seg. De spiser mye fordi de legger på seg. Feil mat gir en ond spiral. Proteiner og fett gjør oss ikke feite, men for mye karbohydrater gjør. For mye karbohydrater gir oss høyt blodsukker som igjen gir oss mye insulin. Insulin er vårt viktigste fettlagringshormon og låser fettet inne i fettcellene, men vil gjerne lagre mer. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #10 Skrevet 1. april 2012 Jeg tror grensa for hvor mange kcal den klarer å ta til seg er mye høyere enn hva magesekken rommer... Men kroppen er flink til å tilpasse seg. Spis mer, og kroppen kan øke energi ut ved å skru opp prosesser i kroppen. Spis mindre, og kroppen kan senke energi ut ved å skru ned på mindre viktige prosesser. Det er ikke så lett som at 500 kcal i underskudd hver dag i en uke gir 1 kg ned. Nesten alle som har prøvd dette kan vel bekrefte at det ikke stemmer helt. Regnestykket er nemlig ikke så enkelt. Å påstå at man går opp i vekt fordi man spiser for mye blir som å si at ungdommer vokser fordi de spiser for mye. Høna og egget... Ungdommer spiser mye fordi de vokser. Samme med de som legger på seg. De spiser mye fordi de legger på seg. Feil mat gir en ond spiral. Proteiner og fett gjør oss ikke feite, men for mye karbohydrater gjør. For mye karbohydrater gir oss høyt blodsukker som igjen gir oss mye insulin. Insulin er vårt viktigste fettlagringshormon og låser fettet inne i fettcellene, men vil gjerne lagre mer. Jeg spiser moderat lavkarbo og. Men iom. at jeg er slank fra før av tror jeg ikke lavkarbo med høyt kcal-nivå vil fungere så bra. Jeg må ikke gå ned i vekt, men jeg savner magen jeg hadde for noen år siden. Hvilke prosesser kan skrus ned om man spiser f.eks. 4-500 kcal underskudd hver dag? - TS
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #11 Skrevet 2. april 2012 Jeg spiser moderat lavkarbo og. Men iom. at jeg er slank fra før av tror jeg ikke lavkarbo med høyt kcal-nivå vil fungere så bra. Jeg må ikke gå ned i vekt, men jeg savner magen jeg hadde for noen år siden. Hvilke prosesser kan skrus ned om man spiser f.eks. 4-500 kcal underskudd hver dag? - TS På lavkarbo følger man som regel metthetssignalene og teller ikke kcal. På aktive dager spiser man mer enn inaktive dager. Dette klarer som regel kroppen å regulere selv når den får riktig brennstoff (fett og proteiner og lite karbohydrater). Jeg vet ikke hvor grensene går og når forskjellige prosesser skrus ned på, men for eksempel futile cycles kan skrus ned på. Det er den prosessen som gir oss vår stabile kroppstemperatur på ca 37 grader. Hvis kroppstemperaturen går ned noen tidelsgrader, så sparer kroppen energi på det. En annen ting er at den ved kaloriunderskudd kan finne på å tære på musklene. Det er smart med tanke på overlevelse hvis man faktisk sultet, men ikke så ønskelig for oss som egentlig ikke sulter og bare vil ha bort litt fett. Ved å tære på musklene blir kcal-behovet for kroppen mindre og i en faktisk sultsituasjon hadde vi overlevd lengre. 1
Supraspinatus Skrevet 2. april 2012 #12 Skrevet 2. april 2012 Jeg tror grensa for hvor mange kcal den klarer å ta til seg er mye høyere enn hva magesekken rommer... Men kroppen er flink til å tilpasse seg. Spis mer, og kroppen kan øke energi ut ved å skru opp prosesser i kroppen. Spis mindre, og kroppen kan senke energi ut ved å skru ned på mindre viktige prosesser. Det er ikke så lett som at 500 kcal i underskudd hver dag i en uke gir 1 kg ned. Nesten alle som har prøvd dette kan vel bekrefte at det ikke stemmer helt. Regnestykket er nemlig ikke så enkelt. Å påstå at man går opp i vekt fordi man spiser for mye blir som å si at ungdommer vokser fordi de spiser for mye. Høna og egget... Ungdommer spiser mye fordi de vokser. Samme med de som legger på seg. De spiser mye fordi de legger på seg. Feil mat gir en ond spiral. Proteiner og fett gjør oss ikke feite, men for mye karbohydrater gjør. For mye karbohydrater gir oss høyt blodsukker som igjen gir oss mye insulin. Insulin er vårt viktigste fettlagringshormon og låser fettet inne i fettcellene, men vil gjerne lagre mer. Grunnen til at det ikke stemmer, det du sier i øverste avsnitt, er at det ikke er noe eksakt vitenskap bakom hvor mye man egentlig bruker hver dag. Du vet aldri helt sikkert på kalorien hvor mye energi du kommer til å forbruke. Men å påstå at man kan spise så mye fett og proteiner med karbohydrat restriksjon uten at det påvirker vekten er jo rart det også. Dersom næringen ikke tas opp må den nødvendigvis komme ut igjen. Det du skriver om insulin er feil. Insulins oppgave er ikke å låse fett inn i cellene. Insulin åpner celleveggene slik at cellene kan ta opp lagret energi i form av glykogen eller triglyserider. En kjempeviktig oppgave. Overdrevne svingninger i blodsukkeret påvirker, som du sier, utskillelsen av insulin. Samtidig vil sultfølelsen påvirkes og man kan bli "lurt" til å spise mer og mer høyglykemisk. Inn i en ond spiral. Og ja, spiser man for mye går man opp i vekt. Ungdom eller gammel. Man kan ikke unnskylde seg med at "jeg er feit fordi jeg vokser". Overvekt er i nesten alle tilfeller grunnet et ikke-ideelt kosthold. Men det er ikke sikkert det gjør noe. Folk må få være late og overvektige hvis de vil. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #13 Skrevet 2. april 2012 Men å påstå at man kan spise så mye fett og proteiner med karbohydrat restriksjon uten at det påvirker vekten er jo rart det også. Dersom næringen ikke tas opp må den nødvendigvis komme ut igjen. Det du skriver om insulin er feil. Insulins oppgave er ikke å låse fett inn i cellene. Insulin åpner celleveggene slik at cellene kan ta opp lagret energi i form av glykogen eller triglyserider. En kjempeviktig oppgave. Overdrevne svingninger i blodsukkeret påvirker, som du sier, utskillelsen av insulin. Samtidig vil sultfølelsen påvirkes og man kan bli "lurt" til å spise mer og mer høyglykemisk. Inn i en ond spiral. Du har ikke hørt om futile cycles? Man kan sammenligne det med å flytte en haug med steiner for så å flytte det tilbake. Energi brukt, men "fånyttes". Varme er laget, men that's it. De som spiser streng lavkarbo (og er i ketose) har en økt kroppstemperatur på ca 0,5 grader. Å holde en hel kropp en halv grad varmere krever ganske mye ekstra energi. Mer futile cycles når man spiser fett og proteiner og lite karbohydrater. Denne siden her forklarer det bra. Selvfølgelig er insulin viktig, men det er ikke bra å ha forhøyede nivåer. Høyt insulin låser fettet inne i fettcellene (men dette er selvfølgelig ikke den eneste oppgaven). Kroppen settes inn i fettlagring og kroppen vil nødig gi slipp på energi fra fettlagrene men vil gjerne lagre energi i fettlagrene. Ved det som er normale nivåer for mennesket, så skjer ikke dette. Men de aller, aller fleste overvektige mennesker har ikke normal insulinrespons. Insulinresistente muskelceller, men ikke fettceller (det er muskelcellene som vanligvis først blir insulinresistente) gjør at mye av energien man spiser går inn i fettlagrene og man blir trøtt, sliten og sulten fordi så mye av det blir lagret at resten av kroppen skriker etter mer energi. Overvekt er i nesten alle tilfeller grunnet et ikke-ideelt kosthold. Men det er ikke sikkert det gjør noe. Folk må få være late og overvektige hvis de vil. Dette var litt selvmotsigende. Eller? Sånn jeg forstod det snakket du først om feil kosthold, og så stigmatiserer du overvektige som late. Er alle overvektige late da? Og tror du virkelig at hvis de rører mer på seg, så vil de bli slanke? 1
Vulpes Skrevet 2. april 2012 #14 Skrevet 2. april 2012 (endret) Feil tråd. Endret 2. april 2012 av Tonje!
Supraspinatus Skrevet 2. april 2012 #15 Skrevet 2. april 2012 Du har ikke hørt om futile cycles? Man kan sammenligne det med å flytte en haug med steiner for så å flytte det tilbake. Energi brukt, men "fånyttes". Varme er laget, men that's it. De som spiser streng lavkarbo (og er i ketose) har en økt kroppstemperatur på ca 0,5 grader. Å holde en hel kropp en halv grad varmere krever ganske mye ekstra energi. Mer futile cycles når man spiser fett og proteiner og lite karbohydrater. Denne siden her forklarer det bra. Selvfølgelig er insulin viktig, men det er ikke bra å ha forhøyede nivåer. Høyt insulin låser fettet inne i fettcellene (men dette er selvfølgelig ikke den eneste oppgaven). Kroppen settes inn i fettlagring og kroppen vil nødig gi slipp på energi fra fettlagrene men vil gjerne lagre energi i fettlagrene. Ved det som er normale nivåer for mennesket, så skjer ikke dette. Men de aller, aller fleste overvektige mennesker har ikke normal insulinrespons. Insulinresistente muskelceller, men ikke fettceller (det er muskelcellene som vanligvis først blir insulinresistente) gjør at mye av energien man spiser går inn i fettlagrene og man blir trøtt, sliten og sulten fordi så mye av det blir lagret at resten av kroppen skriker etter mer energi. Dette var litt selvmotsigende. Eller? Sånn jeg forstod det snakket du først om feil kosthold, og så stigmatiserer du overvektige som late. Er alle overvektige late da? Og tror du virkelig at hvis de rører mer på seg, så vil de bli slanke? Normale mennesker som ikke er insulinresistente eller har diabetes får ikke veldig høye insulinnivåer. For den saks skyld vil ikke blodsukkeret bli skyhøyt det heller siden kroppens insulinrespons virker. Om det stemmer det at de fleste overvektige er insulinresistente vet jeg ikke. Har ikke noe statistikk på dette. Dessuten tror jeg det vil variere utifra hvor man setter grensen som overvektig. Er det ved fettprosent, BMI, midjemål? Man vil kunne få raske svingninger dersom man spiser mye høyglykemisk. Og det kan lure en til å spise mer, og mer høyglykemisk. Og det er ingen tvil om at overdrevet inntak av karbohydrater vil lagres som fett. Jeg stigmatiserer ikke overvektige som late, nå legger du ord i munnen på meg. Jeg skrev at det skyldes et ikke-ideelt kosthold. Om dette skyldes uvitenhet, latskap, eget ønske eller hva som helst spiller egentlig ingen rolle. Hvis folk ønsker å være overvektig så skal ikke jeg komme å fortelle dem at de må skjerpe seg. Hvordan kan jeg si at det i de fleste tilfellene skyldes kosthold og ikke mangel på bevegelse? Jeg kan i grunnen ikke støtte det med noen tall siden jeg ikke har det. Det er basert på matematikk. For å trene bort like mye energi man spiser for mye av krever i mange tilfeller veldig intensiv trening, eller langvarig trening. Noe de fleste ikke har kapasitet til å restituere på daglig basis. Jeg er ikke i mot bevegelses som en del av livsstilen. Jeg snarere tvert i mot veldig for det. Men skal du oppnå noe med vekten må du gjøre endringer i kostholdet. Ellers vil det bli mye vanskeligere. Futile cycles har jeg lest noe om, men har ikke lest mye om forskning rundt det. Så jeg kan ikke kommentere så mye rundt det. Økt kroppstemperatur vil føre til økt energiforbruk. På samme måte som når man har feber. Har du noe vitenskapelige artikler skrevet i en kjent vitenskapelig publikasjon å lenke til? Hadde vært interessant å lære mer om dette. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #16 Skrevet 2. april 2012 På lavkarbo følger man som regel metthetssignalene og teller ikke kcal. På aktive dager spiser man mer enn inaktive dager. Dette klarer som regel kroppen å regulere selv når den får riktig brennstoff (fett og proteiner og lite karbohydrater). Jeg vet ikke hvor grensene går og når forskjellige prosesser skrus ned på, men for eksempel futile cycles kan skrus ned på. Det er den prosessen som gir oss vår stabile kroppstemperatur på ca 37 grader. Hvis kroppstemperaturen går ned noen tidelsgrader, så sparer kroppen energi på det. En annen ting er at den ved kaloriunderskudd kan finne på å tære på musklene. Det er smart med tanke på overlevelse hvis man faktisk sultet, men ikke så ønskelig for oss som egentlig ikke sulter og bare vil ha bort litt fett. Ved å tære på musklene blir kcal-behovet for kroppen mindre og i en faktisk sultsituasjon hadde vi overlevd lengre. Jeg vet at mange på lavkarbo sier det, men saken er at det er lettere for en overvektig å gå ned i vekt enn en normalvektig. Dermed tror jeg ikke lavkarbo alene vil være nok, eller det ideelle for meg. Om jeg spiser lavkarbo og ikke følger med på mengde kan jeg fort ende opp med å spise rundt 800 kcal mer enn det jeg gjennomsnittlig forbrenner hver dag - tror ikke det er helt heldig. Altså stoler jeg ikke blindt på sultfølelsen min, men velger heller å følge med på kcal-inntaket. Hvor mye kaloriunderskudd vil føre til tæring på muskelmassen da? - TS
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #17 Skrevet 10. april 2012 Jeg vet at mange på lavkarbo sier det, men saken er at det er lettere for en overvektig å gå ned i vekt enn en normalvektig. Dermed tror jeg ikke lavkarbo alene vil være nok, eller det ideelle for meg. Om jeg spiser lavkarbo og ikke følger med på mengde kan jeg fort ende opp med å spise rundt 800 kcal mer enn det jeg gjennomsnittlig forbrenner hver dag - tror ikke det er helt heldig. Altså stoler jeg ikke blindt på sultfølelsen min, men velger heller å følge med på kcal-inntaket. Hvor mye kaloriunderskudd vil føre til tæring på muskelmassen da? - TS Betyr dette at du er normalvektig? LCHF gjort riktig er vektnormaliserende, det vil si at undervektige vil gå opp i vekt, overvektige vil gå ned i vekt og normalvektige vil beholde vekta. Så er man normalvektig og vil bli modelltynn, så er vil ikke LCHF gjøre deg det. Og er man normalvektig så skal det mye til for å legge på seg fett ved å spise LCHF. Jeg har hørt om mange kvinner som går opp i vekt i begynnelsen av LCHF (men buksene har blitt løsere). Dette er kvinner som har spist lavkalori og har slanket bort muskler. På LCHF får kroppen nok mat og riktig mat og prioriterer å bygge opp musklene litt faktisk. Så selv om vekta har gått opp, så er det bare muskler og kroppen har forbrent fett. Jeg tror ikke det er noen fasit på hvor stort kaloriunderskudd som skal til før tæring av muskelmasse. En av grunnene er at det er forferdelig vanskelig å regne ut nøyaktig hva energiforbruket ditt er. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #18 Skrevet 10. april 2012 Futile cycles har jeg lest noe om, men har ikke lest mye om forskning rundt det. Så jeg kan ikke kommentere så mye rundt det. Økt kroppstemperatur vil føre til økt energiforbruk. På samme måte som når man har feber. Har du noe vitenskapelige artikler skrevet i en kjent vitenskapelig publikasjon å lenke til? Hadde vært interessant å lære mer om dette. Du får se om du finner noe hos google scholar ved å søke på "futile cycles". Du kan også søke etter "malate-aspartate shuttle" som er den vanligste fånyttes syklusen.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #19 Skrevet 10. april 2012 Betyr dette at du er normalvektig? LCHF gjort riktig er vektnormaliserende, det vil si at undervektige vil gå opp i vekt, overvektige vil gå ned i vekt og normalvektige vil beholde vekta. Så er man normalvektig og vil bli modelltynn, så er vil ikke LCHF gjøre deg det. Og er man normalvektig så skal det mye til for å legge på seg fett ved å spise LCHF. Jeg har hørt om mange kvinner som går opp i vekt i begynnelsen av LCHF (men buksene har blitt løsere). Dette er kvinner som har spist lavkalori og har slanket bort muskler. På LCHF får kroppen nok mat og riktig mat og prioriterer å bygge opp musklene litt faktisk. Så selv om vekta har gått opp, så er det bare muskler og kroppen har forbrent fett. Jeg tror ikke det er noen fasit på hvor stort kaloriunderskudd som skal til før tæring av muskelmasse. En av grunnene er at det er forferdelig vanskelig å regne ut nøyaktig hva energiforbruket ditt er. Jeg er ingen lavkarboekspert, men jeg følger en del lavkarboblogger og har lest en del inne på lavkarboforumet, så det er ikke helt nytt for meg. Og det er flere der inne som sier at de er nødt til å følge med på kcal-inntaket og, for å klare å gå ned i vekt. Det er ikke så enkelt som at så lenge man spiser lavkarbo, kan man spise så mye kroppen vil. Noen har nok for mye sultfølelse eller er alt for opptatt av mat, og jeg vil tro at forbrenningen er forskjellig fra person til person. Kan hende at man kan spise mer uhemmet på ketolysedietten, men det er ikke en diett jeg tror det er sunt å gå på i lengden, og det er dessuten i mine øyne en litt for ekstrem vei å gå for meg som er normalvektig ja. Jeg har ingen planer om å bli modelltynn, men innenfor begrepet "normalvektig" er det jo slingringsmonn, og jeg vil lenger ned på normalvektig-skalaen enn jeg er nå Handler ikke om å ville sulte seg eller å bli usunt tynn, men heller om å få tilbake kroppen jeg alltid har hatt, og føler meg finest i. Er ikke mye som skal til, sannsynligvis bare noen få kg. - TS
nymfo88 Skrevet 10. april 2012 #20 Skrevet 10. april 2012 Tror det er begrenset hvor mye protein kroppen din kan ta opp hvertfall. Leveren din vil skille ut overflødig protein og det havner i urinen. Det var vel derfor naturfaglæreren min hånet brukere av proteinpulver til enhver tid fordi han visste at mesteparten av pengene bokstavelig talt havner i dass
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå