Gå til innhold

Badeferie i Italia

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært stormende forelsket siden jeg var 12 :rodmer:

Så bra, gleder meg mer og mer nå :)

Hva er dine favorittsteder i Italia da, hva gjelder sol og bad? Da tenker jeg generelt, det kan jo hende at jeg burde vurdere flere steder også, i tillegg til Sardinia og Sicilia.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra, gleder meg mer og mer nå :)

Hva er dine favorittsteder i Italia da, hva gjelder sol og bad? Da tenker jeg generelt, det kan jo hende at jeg burde vurdere flere steder også, i tillegg til Sardinia og Sicilia.

For sol og bad har jeg kun vært på Sicilia, som anbefales på det aller varmeste! Bodde i Mondello begge gangene. Kjempefin badeby en halvtimes tid fra Palermo.

Har vært på storbyferie i Roma og Venezia, men ville ikke dratt dit for strandliv ;) Skal til Cinque Terre og Gardasjøen i sommer, men siden jeg ikke har vært der før føler jeg at jeg ikke anbefale det riktig enda :)

Skrevet

Tusen takk for flotte svar! Hvor leier dere leilighet gjennom? Det er absolutt et alternativ å tenke på :) Synes Star Tour hadde et litt begrenset utvalg av hoteller, så da..

Vi leier mesteparten her (alltid på Sardinia og i Toscana): www.ilbenu.com. Det er en norsk kvinne som driver firmaet, hun bor i Italia og har utrolig bra service og du kan spørre om absolutt alt! Jeg tror hun har vært på alle stedene der de har boliger, det virker ihvertfall sånn.

Vi har våre "faste" leiligheter som vi alltid kommer tilbake til :-) Så håper at ikke alt for mange leser dette, vil gjerne ha noen av disse leilighetene for meg selv ;-)

Til AB: Is Arutas ser jo heeeeelt fantastisk ut! Takk for tips. Er det et sted du kan anbefale å bo hele uka? Fortsatt litt usikker på hvor på Sardinia vil burde bo, det er jo så mange ulike steder å velge i, ser det ut til. Vi ønsker at det er litt utvalg av butikker og restauranter, en koselig strandpromenade og fine strender. Samtidig kan man jo reise ut til de vakreste strendene på dagsturer etc. (?) dersom stedet disse ligger er veldig rolige ellers.

Noen flere tips angående dette?

Is Arutas kjenner jeg ikke, men det er masse andre strender på Sardinia som er like fine! Når vi bor i Castelsardo, drar vi til Stintino et par ganger i uka, på stranden La Pelosa. Veldig vakkert! Men det er mange, mange vakre strender langs hele kysten.

Skrevet

For sol og bad har jeg kun vært på Sicilia, som anbefales på det aller varmeste! Bodde i Mondello begge gangene. Kjempefin badeby en halvtimes tid fra Palermo.

Har vært på storbyferie i Roma og Venezia, men ville ikke dratt dit for strandliv ;) Skal til Cinque Terre og Gardasjøen i sommer, men siden jeg ikke har vært der før føler jeg at jeg ikke anbefale det riktig enda :)

Cinque Terre er fantastisk, men vær obs på at de ble hardt rammet av uvær høsten 2011, og at ikke alt er bygget opp igjen. Gjelder blant annet Vernazza, som kanskje er den vakreste av de 5 byene. Jeg er der nå, og det gjenstår fremdeles endel arbeid før byen er like vakker som den var før oktober 2011.

Skrevet

Cinque Terre er fantastisk, men vær obs på at de ble hardt rammet av uvær høsten 2011, og at ikke alt er bygget opp igjen. Gjelder blant annet Vernazza, som kanskje er den vakreste av de 5 byene. Jeg er der nå, og det gjenstår fremdeles endel arbeid før byen er like vakker som den var før oktober 2011.

Ok, det har jeg ikke hørt om... Så trist!

Vi skal bo i Portovenere, men skal selvfølgelig besøke alle de fem landsbyene.

Bor du der eller er du på ferie?

Skrevet

Ok, det har jeg ikke hørt om... Så trist!

Vi skal bo i Portovenere, men skal selvfølgelig besøke alle de fem landsbyene.

Bor du der eller er du på ferie?

Jeg er på påskeferie her nå. De har fått ryddet veldig mye, men det gjenstår fremdeles endel.

Det var på nyhetene både på NRK og TV2 når det skjedde.

Her er noen linker, så kan du se hvor ille det var: http://www.youreporter.it/video_Alluvione_Liguria_25_ottobre_2011_-_Vernazza

Under selve hovedvideoen er det flere. Store deler av byen ble ødelagt. Alle butikker og restautanter i hovedgaten ble oversvømt av flere meter med gjørme. Også i Monterosso: https://www.google.it/search?q=monterosso+ottobre+2011&hl=it&noj=1&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=fYCBT6jMAamB4gS8kdnEBw&ved=0CCwQsAQ&biw=1024&bih=546

Det har imidlertid vært en nesten kontinuerlig "dugnad" siden dette skjedde. Frivillige har kommet fra hele Italia - og også fra andre land - for å hjelpe til med oppryddingen. Jeg var på 4 dagers dugnad i Monterosso begynnelsen av desember 2011. Da var jeg blant annet med på å rydde yndlingsrestauranten vår. Den var helt ødelagt, men vi var der senest torsdag kveld og spiste et nydelig måltid :-)

Skrevet

Jeg er på påskeferie her nå. De har fått ryddet veldig mye, men det gjenstår fremdeles endel.

Det var på nyhetene både på NRK og TV2 når det skjedde.

Her er noen linker, så kan du se hvor ille det var: http://www.youreporter.it/video_Alluvione_Liguria_25_ottobre_2011_-_Vernazza

Under selve hovedvideoen er det flere. Store deler av byen ble ødelagt. Alle butikker og restautanter i hovedgaten ble oversvømt av flere meter med gjørme. Også i Monterosso: https://www.google.it/search?q=monterosso+ottobre+2011&hl=it&noj=1&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=fYCBT6jMAamB4gS8kdnEBw&ved=0CCwQsAQ&biw=1024&bih=546

Det har imidlertid vært en nesten kontinuerlig "dugnad" siden dette skjedde. Frivillige har kommet fra hele Italia - og også fra andre land - for å hjelpe til med oppryddingen. Jeg var på 4 dagers dugnad i Monterosso begynnelsen av desember 2011. Da var jeg blant annet med på å rydde yndlingsrestauranten vår. Den var helt ødelagt, men vi var der senest torsdag kveld og spiste et nydelig måltid :-)

Så forferdelig å se slike steder bli så ødelagt! Fantastisk fint av deg å hjelpe til. Og godt å høre at det kommer seg :)

Det virker som du har vært der en del? Hvis du har gode tips om hva vi MÅ se, gjøre og spise, så tar jeg gladelig imot :) Vi skal være der en uke i slutten av juni. Jeg har googlet masse, og kikket litt i en guidebok om Nord-Italia. Men jeg synes det er vanskelig å finne detaljert info om Portovenere (Porto Venere??) og Cinque Terre.

Beklager for kupping av tråd... :)

AnonymBruker
Skrevet

Is Arutas kjenner jeg ikke, men det er masse andre strender på Sardinia som er like fine! Når vi bor i Castelsardo, drar vi til Stintino et par ganger i uka, på stranden La Pelosa. Veldig vakkert! Men det er mange, mange vakre strender langs hele kysten.

Strendene på Sinishalvøya der hvor Is Aturas ligger er veldig spesielle, det er ikke sand der men bitte små avslepne kvartssteiner i forskjellige farger. Ja, det er mange fine strender på Sardinia, men Is Arutas er noe helt spesielt.

AnonymBruker
Skrevet

Strendene på Sinishalvøya der hvor Is Aturas ligger er veldig spesielle, det er ikke sand der men bitte små avslepne kvartssteiner i forskjellige farger. Ja, det er mange fine strender på Sardinia, men Is Arutas er noe helt spesielt.

Skjønner, det virker som et sted jeg vil besøke :)

Men: ville du ha bodd i det området da, eller bare vært der på dagstur? Vi ønsker å bo et sted der det er endel å gjøre med restauranter, butikker og litt liv på kveldene, i tillegg til flotte strender da selvfølgelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...