Gjest Nanne70 Skrevet 1. april 2012 #1 Skrevet 1. april 2012 Jeg har slitt med jojo-slanking i en årrekke nå, og selv om jeg har klart å legge om kosthold og livsstil periodevis, så har jeg alltid til syvende og sist falt tilbake til gamle vaner. Jeg vet ikke helt hva det skyldes, men antakelig at jeg blir lei på matfokuset, hva man kan og ikke kan spise, og at jeg mister motivasjonen til å trene. Jeg vet ganske mye om kosthold og prøver å holde meg sånn noenlunde oppdatert, men problemet er vel å omsette teorien i praksis. Lavkarbo er noe jeg har vurdert, men ut i fra det jeg har kunnet lese meg til, så er ikke dette et kosthold eller en livsstil jeg kan trives med på sikt. Og jeg vet forøvrig godt at det ikke er snakk om å stappe i seg mengder med fett kjøtt, rømme, smør osv., så dette er ikke ment som noen kritikk mot lavkarbo-livsstilen. Jeg er som sagt bare relativt sikker på at det ikke passer for meg. I noen uker nå har jeg prøvd meg på den såkalte "The Carb Lovers Diet", og det ser ut til å fungere veldig bra. Søtsuget er nesten helt borte, jeg går ned i vekt, spiser mat jeg liker og føler meg mett og god. Og jeg har fått mer energi og overskudd enn jeg har hatt på temmelig lenge. Det er veldig mange som deler sine gode erfaringer med lavkarbo her på KG, så nå lurer jeg på - er det noen andre som har erfaring med The Carb Lovers Diet eller tilsvarende kosthold, og vil si noe om det?
Redbull Skrevet 1. april 2012 #2 Skrevet 1. april 2012 Hva er The Carb Lovers Diet? Kun karbohydrater?
Gjest Nanne70 Skrevet 1. april 2012 #3 Skrevet 1. april 2012 Hva er The Carb Lovers Diet? Kun karbohydrater? Nei, det er faktisk ikke det, navnet er nok litt misvisende, men det tror jeg kanskje en markedsføringsstrategi for å lansere det som en "motvekt" til lavkarbo. I motsetning til et lavkarbokosthold, så kan man imidlertid på "Carb Lovers Diet" spise både brød, poteter, pasta, ulike grove kornprodukter og en god del frukt, men også her er det viktig å holde seg unna det meste av raske karbohydrater. Samtidig så anbefales det også å bruke naturlige søtningsmidler som honning og ren lønnesirup, i den grad det i det hele tatt skal brukes søtningsmidler. Noe av det som det settes fokus på i dette kostholdet, er imidlertid sammensetningen av måltidene og at man spiser nok av den typen karbohydrater som kalles for resistent stivelse, som vel egentlig er selve hovedpoenget. Resistent stivelse er en type karbohydrater som oppfører seg som kostfiber, dvs. at det passerer gjennom tarmen i stedet for å bli tatt opp i blodomløpet, og påvirker dermed ikke fettlagring på en negativ måte, samtidig som det gir god metthetsfølelse. Matvarer som er rik på resistent stivelse er bl.a. halvmodne bananer og endel annen lite moden frukt, havregryn, potet og søtpotet, og det meste av bønner og linser samt fullkornsprodukter som f.eks. fullkornspasta og skikkelig grovt brød. Ellers bygger kostholdet på hovedsaklig magre meieriprodukter, magert kjøtt, (fet) fisk, masse grønnsaker, bær, nøtter, frø og sunne oljer. Altså det jeg vil kalle for et normalt, sunt og variert kosthold. Det som gjør at dette kostholdet passer for meg, er nettopp det at jeg får spise ting som bl.a. brød, pasta, havregrøt, bananer og annen frukt, som er mat jeg er veldig glad i. Jeg kan selvsagt ikke spise ubegrenset, men så er det jo heller ikke det som er poenget. Jeg tror at en viktig forutsetning for å lykkes med en omlegging av kostholdet, er at man kan spise ting man liker og ha et kosthold som man kan trives med på lang sikt.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #4 Skrevet 1. april 2012 Høres jo ut som Fedon (som regnes som lavkarbo, i light-versjon) eller et hvilket som helst annet normalt, sunt, kosthold... Finner det forøvrig temmelig ironisk at de fokuserer på karbohydrater som ikke tas opp av kroppen, for deretter å markedsføre seg som en motvekt til lavkarbo. 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Høres jo ut som Fedon (som regnes som lavkarbo, i light-versjon) eller et hvilket som helst annet normalt, sunt, kosthold... Finner det forøvrig temmelig ironisk at de fokuserer på karbohydrater som ikke tas opp av kroppen, for deretter å markedsføre seg som en motvekt til lavkarbo. Så nå regnes omtrent alt som er et sunt kosthold som lav-karbo, om enn i lightversjon? Er det rart folk blir provosert over lavkarbo folk spør jeg bare Ellers er det jo klart en forskjell på de som skal ha særdeles lite karbohydrater i kostholdet, og de som vil ha en spesiell type karbohydrater som du kan spise "ubegrenset" av. Ser ikke helt hva som er problemet med det. Og jeg vil tro markedsføringen er til de som ikke vil gå på lavkarbo fordi de ønsker karbohydrater i kosten, men ikke avfeier lavkarbo som tull. Vanskelig å skjønne
Gjest Nanne70 Skrevet 1. april 2012 #6 Skrevet 1. april 2012 Høres jo ut som Fedon (som regnes som lavkarbo, i light-versjon) eller et hvilket som helst annet normalt, sunt, kosthold... Finner det forøvrig temmelig ironisk at de fokuserer på karbohydrater som ikke tas opp av kroppen, for deretter å markedsføre seg som en motvekt til lavkarbo. Ja, som du ser så skriver jeg også at dette er det jeg vil kalle et normalt, sunt kosthold Jeg bryr meg i grunnen ikke så mye om markedsføring eller navn, men jeg vil tro at dette kostholdet "tillater" endel mer karbohydrater enn t.o.m. Fedon.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #7 Skrevet 1. april 2012 Så nå regnes omtrent alt som er et sunt kosthold som lav-karbo, om enn i lightversjon? Er det rart folk blir provosert over lavkarbo folk spør jeg bare Ellers er det jo klart en forskjell på de som skal ha særdeles lite karbohydrater i kostholdet, og de som vil ha en spesiell type karbohydrater som du kan spise "ubegrenset" av. Ser ikke helt hva som er problemet med det. Og jeg vil tro markedsføringen er til de som ikke vil gå på lavkarbo fordi de ønsker karbohydrater i kosten, men ikke avfeier lavkarbo som tull. Vanskelig å skjønne Lavkarbo regnes generelt som kosthold som ligger under 100 g karbohydrater pr dag (noen operer med 70 i stedet). At folk lar seg provosere av sin egen kunnskapsløshet får være deres eget problem. Det heter lavkarbo fordi de fleste av kostholdsretningene dette begrepet omfatter legger seg på et lavt karbohydratinntak. Med andre ord: Det heter ikke nullkarbo. Og ja, lavkarbo er som du selv indirekte sier, sunt. Karbohydrater som etter sigende ikke tas opp i kroppen og som man derfor kan spise ubegrenset av blir jo altså da ikke tatt opp i kroppen, og kan derfor heller ikke tas med i regnestykket. Det endelige resultatet da kan altså fort bli at man havner innunder lavkarbogrensa. 1
Gjest Nanne70 Skrevet 2. april 2012 #8 Skrevet 2. april 2012 Karbohydrater som etter sigende ikke tas opp i kroppen og som man derfor kan spise ubegrenset av blir jo altså da ikke tatt opp i kroppen, og kan derfor heller ikke tas med i regnestykket. Det endelige resultatet da kan altså fort bli at man havner innunder lavkarbogrensa. Jeg har nok vært litt unøyaktig - man kan ikke spise ubegrenset mengde av karbohydrater (eller noe annet for den saks skyld) i dette kostholdet heller. Ingen matvarer består 100% av resistent stivelse, men enkelte matvarer inneholder en relativt stor prosentandel av denne typen karbohydrater, sånn at de bør utgjøre en viss del av kostholdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå