Gå til innhold

Vektnedgang og frukt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

som 'alle andre' skal jeg ned noen kilo til sommeren.. Er utgangspunktet liten så for meg handler det mest om å 'shape/stramme opp', samt bli litt mer definert :jepp:

Har i senere tid fått inntrykk av at fruktfenomenet ('spis så mye du vil') ikke er annet enn en myte. Det er for mye sukker og carb i frukt i sammenlikning med grønnsaker feks.

For min del har jeg kuttet ned til 1 (max 2) om dagen. Forsøker heller å fokusere på å få i meg grønnsaker med mer vitaminer og næringsstoffer..

Nå vil det jo være forskkjell på 'skadevirknigene' av for mye frukt - litt ettersom hilken form man er i/veier selvsagt..

Uansett, hva tenker dere?

:skravle:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Frukt er ikke kalorifritt, ergo kan man ikke spise ubegrensede mengder. Nøyaktig hvor mye frukt hver enkelt kan spise uten å legge på seg, avhenger av vedkommedes kosthold forøvrig og hvor mye energi vedkommede forbruker.

Enkelt og greit.

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

Det er kalorier i frukt, og mer enn i grønnsaker. Men det er likevel ikke fryktelig mye, og det er fortsatt veldig sunt med tanke på næringsstoffer som kroppen trenger. Så man kan fint spise noen frukt om dagen selv om man vil ned i vekt. Siden det handler om kalorier inn mot kalorier ut, så kan man egentlig spise så mye frukt man orker så lenge man ikke går over det kalorinivået man vil holde. (men ingenting er bra i for store mengder heller). Jeg spiser gjerne 2-3 frukt om dagen, og jeg slanker meg. Og det funker.

Gjest Nanne70
Skrevet

Enig med Solsmil over her, det er kaloriinntaket totalt som teller, så det er ikke "farlig" å spise frukt selv om du vil ned i vekt :) Enkelte opplever kanskje at fruktsukkeret stimulerer appetitten, men dette tror jeg er veldig individuelt.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man ikke overdriver fruktspisingen så går det fint :) Jeg har begynt å spise mer bær, kjøper frosne skogsbær, varmer det opp i kjelen med litt sukrin i, kjempe godt!

AnonymBruker
Skrevet

Karbohydrater er ikke karbohydrater. Frukt inneholder mye fruktose (fruktsukker) som er sukker av verste sort. Fruktose går rett til leveren og stimulerer til fettlagring.

De som tror at kalorier er det eneste som betyr noe har tydeligvis ikke satt seg mye inn i biokjemi... Alt etter hvilket næringsemne man gir kroppen, så må forskjellige prosesser settes i gang for å bryte ned dette næringsemnet (karbohydrater, proteiner, fett, alkohol). Forskjellige prosesser krever forskjellig mengde energi. Og resultatene av disse prosessene påvirker andre prosesser i kroppen.

Jeg sier at TS har helt rett i at max to frukter om dagen er en fin vei å gå. Frukt er naturens godteri. Vi hadde ikke tilgang på frukt hele året. Bare om høsten da vi skulle legge litt på oss før den harde vinteren. ;) Hva gjør bjørnen? Spiser kilo på kilo med bær og frukt for å legge på seg før den skal i hi.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Karbohydrater er ikke karbohydrater. Frukt inneholder mye fruktose (fruktsukker) som er sukker av verste sort. Fruktose går rett til leveren og stimulerer til fettlagring.

De som tror at kalorier er det eneste som betyr noe har tydeligvis ikke satt seg mye inn i biokjemi... Alt etter hvilket næringsemne man gir kroppen, så må forskjellige prosesser settes i gang for å bryte ned dette næringsemnet (karbohydrater, proteiner, fett, alkohol). Forskjellige prosesser krever forskjellig mengde energi. Og resultatene av disse prosessene påvirker andre prosesser i kroppen.

Jeg sier at TS har helt rett i at max to frukter om dagen er en fin vei å gå. Frukt er naturens godteri. Vi hadde ikke tilgang på frukt hele året. Bare om høsten da vi skulle legge litt på oss før den harde vinteren. ;) Hva gjør bjørnen? Spiser kilo på kilo med bær og frukt for å legge på seg før den skal i hi.

Dette stemmer på en prikk !

Har prøvd å forklare dette til min svigermor som alltid klager over at hun har sånn søtsug.

Ikke så rart når hun har med et tonn frukt på jobb hver dag...

"Sukker er sukker " har jeg sagt til henne mange, mange ganger.Men det sitter nok hardt i at masse frukt er sunt i hennes verden.

Dette var en veldig fin forklaring du hadde her !

TAKK :)

edit: leifer

Endret av La Guapa
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvor mye kalorier er det i de forkjellige fruktene?

Skrevet

Hei,

som 'alle andre' skal jeg ned noen kilo til sommeren.. Er utgangspunktet liten så for meg handler det mest om å 'shape/stramme opp', samt bli litt mer definert :jepp:

Har i senere tid fått inntrykk av at fruktfenomenet ('spis så mye du vil') ikke er annet enn en myte. Det er for mye sukker og carb i frukt i sammenlikning med grønnsaker feks.

For min del har jeg kuttet ned til 1 (max 2) om dagen. Forsøker heller å fokusere på å få i meg grønnsaker med mer vitaminer og næringsstoffer..

Nå vil det jo være forskkjell på 'skadevirknigene' av for mye frukt - litt ettersom hilken form man er i/veier selvsagt..

Uansett, hva tenker dere?

:skravle:

Du skal være rimelig ekstrem hvis du skal slanke deg ved å unngå fruktsukker. Det er selvsagt bedre å spise grønnsaker med samme mengde vitaminer og mineraler, så gjør gjerne det. Men et hysteri over frukt er jeg ikke med på. Det er godteri, usunn mat og mangel på aktivitet som gjør folk overvektige, ikke om du spiser en eller fem frukt til dagen.

Skal du stramme og shape kroppen må du fokusere på hard styrketrening og en viss mengde kardio, i tillegg til et sunt og velbalansert kosthold. De fem fruktene har lite å si for resultatet for en vanlig mosjonist (det er nok mer aktuelt for en toppidrettsutøver).

Men som sagt: spis gjerne grønnsaker om du liker det bedre!

Gjest *Maja*
Skrevet

Bedre med fruksukker en hvitt raffinert sukker. Jeg spiser i snitt 4-5 anansbokser om dagen. Har ikke påvirket annet enn at jeg sjeldent er sugen på godis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...