AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #1 Skrevet 1. april 2012 Hvor går egentlig grensen mellom overtro og hallusinasjoner? Sånn medisinsk sett? Tenker ikke på religion, men på "vitenskaper" som ikke har vitenskapelige og allment aksepterte beviser på at de stemmer, f.eks. spøkelser, healing, synske, horoskop etc. Når går overtro(forbinder overtro mer med harelabber og sorte katter da men), eller psuedo vitenskap som jeg har litt lyst å kalle det, over i hallusinasjoner? Ble plutselig nysgjerrig...
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #2 Skrevet 1. april 2012 Hvor går egentlig grensen mellom overtro og hallusinasjoner? Sånn medisinsk sett? Tenker ikke på religion, men på "vitenskaper" som ikke har vitenskapelige og allment aksepterte beviser på at de stemmer, f.eks. spøkelser, healing, synske, horoskop etc. Når går overtro(forbinder overtro mer med harelabber og sorte katter da men), eller psuedo vitenskap som jeg har litt lyst å kalle det, over i hallusinasjoner? Ble plutselig nysgjerrig... Medisinsk sett? Det har jeg ingen grunnlag for å uttale meg om. Kanskje finnes det en lege/psykolog her inne som kan si noe om det? http://no.wikipedia.org/wiki/Hallusinasjon
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #3 Skrevet 1. april 2012 Overtro= noe som befolkningen generelt anser at er/kan være tilfelle.Noe som forklarer et uforklarlig fenomen. Hallusinasjoner= Plagsomme forstyrrelser som ingen andre enn individet selv erkjenner som virkleige, og som begrenser livskvaliteten til dem som opplever disse. Hallusinasjoner forsvinner med rett medikasjon. Overtro er en del av kultur og folklore.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #4 Skrevet 1. april 2012 Dessuten har somregel hallusinasjoner en nevrologisk årsak, og det har ikke overtro.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Men synes det blir litt galt å si at "Overtro= noe som befolkningen generelt anser at er/kan være tilfelle. Noe som forklarer et uforklarlig fenomen." Det betyr jo at alle anser at det er eller kan være tilfelle, men utelukker gruppen som ikke tror på det i det hele tatt, i alle fall inntil det motsatte er bevist? At hallusinasjoner har en årsak er greit, men det finner man som regel ikke ut med mindre man får en medisinsk undersøkelse, og det er det vel de færreste som er overtroisk som gjør:P Begynte å tenke fordi jeg kjenner noen som tror på spøkelser og mener h*n kan se dem også nå og da. Med mindre h*n får en medisinsk undersøkelse kan man jo ikke vite om det bare er overtro eller om det er hallusinasjoner...? Eller? TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå