Gå til innhold

Antibakterielt oppvaskmiddel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte jeg skulle være flink i dag så jeg har kjøpt noe antibakteriell ovppvaskmiddel og vasket oppvask før kjæresten min kom hjem. Hun har vært vekk en uke, så jeg ville rydde og vaske og gjør det hyggelig.

Så var jeg på butikken og siden det manglet oppvaskemiddel, kjøpte jeg et middel vi ikke har hatt før med stoffer som "hemmer bakterieveksten."

Tenkte det kunne være en bra ting, så jeg kjøpte det og vasket opp. Det ble blanke tallerker og fint og rent.

Men mon tro det ikke er så bra med antibakterielle ting? Jeg ble nemlig informert om det av damen. Hun var ikke så fornøyd med mitt innkjøp.

Jeg pleier å bruke klorin til andre ting som på badet. Så jeg skjønner ikke helt greia med at oppvaskmiddlet ikke er ok?

Det er veldig strengt i Norge, så jeg tror ikke de ville selge ting her som er mistenkelig for naturen? Jeg har sett det i butikken før, men jeg har pleid å kjøpe det originale midlet av samme merke, men jeg er så lei av hvordan det lukter.

Jeg syns jo at jeg kan bruke opp middelet når jeg først har kjøpt det. Men hvorfor er det egentlig ikke bra å bruke det? Hva er det det inneholder som ikke er bra? Det står nemlig ikke noe om dette på flasken, som jeg kan se.Bare at det hemmer bakterieveksten.

Damen skyller glasset nøye før hun vil drikke av det, men jeg skjønner ikke hvorfor det er så farlig? Jeg har jo skylt og tørket det før i dag.

Jeg skjønner at man skal ha litt bakterier, for immunforsvaret, men man tar vel ikke skade av ren oppvask?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bakterier blir resistente, da blir folk mer syke og antibiotika vil da nødvendigvis ikke virke. I korte trekk det jeg har hørt i allefall.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bakterier blir resistente, da blir folk mer syke og antibiotika vil da nødvendigvis ikke virke. I korte trekk det jeg har hørt i allefall.

Men dette er jo ikke antibiotika. Det er et oppvaskmiddel som selges i vanlige butikker.I Norge.

Andre alnd er mye mindre strenge enn Norge på hva som er tillatt, så får man kjøpt det her kan det neppe være skadelig.

Dessuten: Hva er forskjellen på dette midlet og når man bruker klorin?

AnonymBruker
Skrevet

Men dette er jo ikke antibiotika. Det er et oppvaskmiddel som selges i vanlige butikker.I Norge.

Andre alnd er mye mindre strenge enn Norge på hva som er tillatt, så får man kjøpt det her kan det neppe være skadelig.

Dessuten: Hva er forskjellen på dette midlet og når man bruker klorin?

Altså meg som er TS som skrev dette.

Dessuten skjønner jeg ikke poenget med å være skeptisk på å drikke av et glass om det har vært vasket i middelet og har blit skylt og tørket?

TS

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.

Jeg syns altså ikke det der var noen forklaring til hvorfor man ikke skal bruke et oppvaskmiddel. Når en bakterie blir resistent mot oppvaskmiddel, har det vel ingenting å gjøre med om antibiotika virker ved sykdommer.

Bakteriet blir ikke resistent mot antibiotika av at man vasker opp med midler som inneholder noe helt annet.

Hvis bakteriet ble resistent mot oppvaskmidlet var det eneste som skjedde at akkurat det midlet ikke virket bakteriehemmende lenger, og da var det akkurat som å bruke et hvert annet middel uten hemmende egenskaper.

Dessuten så driver folk nå å kjøper bakteriehemmende Vanish til å ha i klesvaskemaskinene sine så de kan vaske på lav temperatur og være "miljøvennlig". Nå går middel fra vasken rett ut i avløpet, og til naturen.

Så jeg går ikke på den med at antibiotika ikke virker når man har bakteriehemmende stoffer i oppvaskmiddel.

Det er for øvrigen det samme som er i deodoranten folk tar under armene hver dag, så jeg skønner ikke hysteriet.

TS

Skrevet

Noe av grunnen er vel at hvis man desinfiserer for mye så vil kroppen miste sin naturlige motstandsdyktighet mot bakterier fordi man rett og slett ikke er i kontakt med dem lengre. Jeg vet ikke om dette holder vann, men det er iallfall argumentene jeg har hørt. Jeg har ikke hørt at bakteriene skal bli resistente av antibakterielle vaskemidler.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forsåvidt en viss sammenheng mellom antibiotika og antibakterielle midler. Begge har som formål å drepe bakterier, og utstrakt bruk av disse kan medføre en oppblomstring av mer resistente bakterier.

Så man bør derfor ikke bruke antibakterielle vaskemidler eller antibiotika med mindre det er høyst nødvendig (altså ikke ved alminnelig oppvask eller klesvask).

• Liker 2
Skrevet

Hm.. har ikke giddet google det, men jeg vil tro det er skjevheten i virkemåte som gjør at disse bakteriehemmende midlene er litt tvilsomme. Dvs at de hemmer spesifikke bakterietyper mer enn en andre. Mens klorin vel er mer udiskriminerende, og tar rubb og rake.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var det voldsomt til utbrodende innlegg, om OPPVASKMIDDEL!

TS, det er ikke bra å bruke det til daglig. Utover det kan du ta deg en bolle.

Skrevet (endret)

Noe av grunnen er vel at hvis man desinfiserer for mye så vil kroppen miste sin naturlige motstandsdyktighet mot bakterier fordi man rett og slett ikke er i kontakt med dem lengre. Jeg vet ikke om dette holder vann, men det er iallfall argumentene jeg har hørt. Jeg har ikke hørt at bakteriene skal bli resistente av antibakterielle vaskemidler.

Bingo :)

Jeg brukte selv Zalo antibakteriell, frem til jeg leste om dette i avisen.

TS: Hyggelig gjort å rydde og vaske før hun kom hjem. Det har fint lite å si om du brukte antibakterielt oppvaskmiddel denne ene gangen, men i det lange løp er det lite gunstig. Jeg forstår skepsisen hennes, men håper hun i det minste satte pris på ryddingen ;)

Endret av Antlers

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...