AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #1 Skrevet 31. mars 2012 Dette reisefradraget, går det kun på antall kilometer eller går det på faktiske utgifter? Jeg har 30 km hver vei til jobben, dvs 60 km om dagen. Ganger jeg det med 1,5 kr/km og så 230 (antall arbeidsdaget et år) får jeg ca 20 000. Så trekker jeg fra 13900 som jeg må dekke selv og da kan jeg trekke fra ca 6000 på skatten. Stemmer det? Grunnen til at jeg spør er at mine faktiske utgifter når ikke opp til 13900 engang, for månedskort for toget koster bare 1100 i mnd, men dette skal så vidt jeg vet ikke ha noe å si. En annen ting jeg lurer på er om jeg kan føre på reisefradrag for 2010 også. Det var da jeg byttet jobb og dette med reisefradrag var nytt for meg så jeg tenkte ikke på det ved selvangivelsen i fjor. Hvis de pengene er tapt så er det greit nok, men hvis jeg kan føre for 2010 også hadde det vært fint. Hvordan gjør jeg i såfall det? Takknemlig for svar.
Sofie1 Skrevet 31. mars 2012 #2 Skrevet 31. mars 2012 Dette reisefradraget, går det kun på antall kilometer eller går det på faktiske utgifter? Jeg har 30 km hver vei til jobben, dvs 60 km om dagen. Ganger jeg det med 1,5 kr/km og så 230 (antall arbeidsdaget et år) får jeg ca 20 000. Så trekker jeg fra 13900 som jeg må dekke selv og da kan jeg trekke fra ca 6000 på skatten. Stemmer det? Grunnen til at jeg spør er at mine faktiske utgifter når ikke opp til 13900 engang, for månedskort for toget koster bare 1100 i mnd, men dette skal så vidt jeg vet ikke ha noe å si. En annen ting jeg lurer på er om jeg kan føre på reisefradrag for 2010 også. Det var da jeg byttet jobb og dette med reisefradrag var nytt for meg så jeg tenkte ikke på det ved selvangivelsen i fjor. Hvis de pengene er tapt så er det greit nok, men hvis jeg kan føre for 2010 også hadde det vært fint. Hvordan gjør jeg i såfall det? Takknemlig for svar. Hvorvidt du kan kreve fradrag for bruk av bil når du kan reise kollektivt er jeg ikke sikker på, men dette står omtalt i rettledningen til selvangivelsen. Jeg bor slik til i forhold til jobb at det ikke er mulig å benytte kollektiv transport så dette har jeg ikke satt meg inn i. Utregningen i forhold til km er riktig - 30 * 2* 1,50 * 230 = 20700 - 13950 = 6750 kr i fradrag. Men du må huske at dette reduserer grunnlaget for inntekstskatt og ikke en reduksjon av skattebeløpet. Tror nok ikke du kan kreve fradrag for 2o10 nå. Hadde du lest veiledninga og sett på likninga når du fikk den så ser jo jo der at man kan skrive fradrag på reiseutgifter.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #3 Skrevet 1. april 2012 Du kan velge å bruke kilometersats selv om du bruker månedskort på toget og det er billigere. Eneste kravet er at du regner ut etter korteste reisevei. Når det gjelder 2010 så er klagefristen utgått, og det er da tvilsomt at de tar opp likningen igjen for så små beløp.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #4 Skrevet 1. april 2012 Du kan velge å bruke kilometersats selv om du bruker månedskort på toget og det er billigere. Eneste kravet er at du regner ut etter korteste reisevei. Hvordan regner jeg ut det? Jeg har tatt utgangspunkt i Gule Sider og veibeskrivelse mellom min adresse og jobbens adresse. Noen annen måte vet jeg rett og slett ikke.
Sofie1 Skrevet 2. april 2012 #5 Skrevet 2. april 2012 Hvordan regner jeg ut det? Jeg har tatt utgangspunkt i Gule Sider og veibeskrivelse mellom min adresse og jobbens adresse. Noen annen måte vet jeg rett og slett ikke. Er vel greit det, eller Google maps - her finner du også veibeskrivelse. Og du har vel en viss ide om hvor langt det er i km.
Gjest pellepirat Skrevet 4. april 2012 #6 Skrevet 4. april 2012 Du har gjort helt riktig. Spiller ingen rolle om du kjører, tar tog, sykler osv. Fradraget blir det samme. 6750,- er er fradragsberettiget, men den reelle skatteletten som du "får igjen" er 28% av dette igjen, som er 1890,-.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå