Gå til innhold

Trenger man mer vann under trening når man er overvektig?

Anbefalte innlegg

Gjest Rosaleen
Skrevet

Jeg driver og jobber med vektnedgang.

Har ekstremt dårlig kondis. Presser meg selv hver gang på ellipsemaskinen.

I dag klarte jeg 13 minutter i strekk. Da kjente jeg at jeg var svimmel, helt dehydrert og anpusten.

Med en gang jeg satt meg ned og slukte 5 dl vann, gikk det over.

Trenger man mer vann når man er utrent? Jeg kan ikke forestille meg at det er vanlig å bli så fort dehydrert. Jeg hadde drukket nok vann tidligere på dagen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikk når du er tørst. Hvorfor mener du at du var dehydrert?

AnonymBruker
Skrevet

Man blir ikke dehydrert på 13 minutter.

• Liker 1
Gjest Rosaleen
Skrevet

Man blir ikke dehydrert på 13 minutter.

Jeg ble det.

Ble svimmel og ekstremt tørst. Med en gang jeg fikk i meg vann ble det bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Gå heller saktere, sånn du holder ut i en halvtimes tid.

AnonymBruker
Skrevet

Det med at du ble svimmel er ikke pga du var dehydrert, men fordi du ikke er vant til høy puls. Da kan man bli svimmel, og tar man enda mer i så blir man kvalm og spyr.

Det kan du rette opp i med mer oppvarming. Så gå for eksempel i lavere hastighet i ti minutter, deretter øker du og går litt fortere i ti minutter og så øker du igjen. Ha flaske med vann tilgjengelig slik at du kan drikke når du er tørst.

• Liker 4
Skrevet

Du mener altså at du var dehydrert fordi du var tørst og svimmel?

Gjest Rosaleen
Skrevet

Du mener altså at du var dehydrert fordi du var tørst og svimmel?

Hvis ikke du har et fornuftig svar å komme med, kan du vel like gjerne slutte å kverulere.

Jeg følte meg dehydrert, ferdig. Med en gang jeg drakk igjen ble det bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke du har et fornuftig svar å komme med, kan du vel like gjerne slutte å kverulere.

Jeg følte meg dehydrert, ferdig. Med en gang jeg drakk igjen ble det bedre.

Det var bare tilfeldig. Se svar #6

Skrevet

Det kan kansje også ha noe å gjøre med oksygenopptak. Siden kroppen ikke er vant med å trene.

Skrevet

Jeg tror det er viktig å skille mellom tørst og dehydrert

• Liker 1
Skrevet

Husk å være godt hydrert før du begynner treningen :) ikke sluk 0,5 l vann rett før, men sipp litt vann fra en flaske en times tid før og fram mot treningen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig og slet med samme følelsen de første gangene av treningen. Nå passer jeg på drikke litt før treningen, gjerne en drøy time før. Jeg drikke også under treningen. Jeg merker at når jeg presser meg selv ganske mye, og ligger på 85-90 % av makspuls, så blir jeg veldig tørst, og til tider svimmel. Men det løser seg med det samme jeg får i meg litt vann og roer ned tempoet.

AnonymBruker
Skrevet

Symptomer ved dehydrering:

Redusert mengde urin.

Stående hudfolder. Om huden trekkes sammen på maven eller på underarmen, blir hudfolden stående ved dehydrering.

Tørre slimhinner i munnen.

Et matt preg over øynene.

Hodepine. Hodepinen ved bakrus er dehydrering med ubehaget ved at hjernehinnene har for lite CSF (cerebrospinalvæske) som virker som smøring mellom hjernehinnene.

Du er bare utrent ts. Ta det roligere, ha drikkeflasken klar hele tiden og gjerne følg et løpeprogram selv om du er på ellipsen.

Skrevet

Vann er kjempeviktig når og det kroppen trenger når den er tørst.

Drikker sikkert 3-4liter vann pr dag, mens andre går å tar seg en røyk

så tar jeg meg ett glass vann ekstra.

Tips ha altid vann temperert og lett tilgjengelig gjerne i en 1,5 liters flaske foran deg, eller ha en mugge med temperet vann på bordet.

Mye lettere å drikke temperert vann en iskaldt vann. :skratte:

Gjest Daenerys
Skrevet

I stedet for å presse deg hardt 13 min i strekk, ta f.eks 5 min med hardt jobbing, og 2-3 min rolig. Dette er intervaller, og hjelper deg å kunne holde ut lengre.

Drikker du nok hele dagen?

Skrevet (endret)
Vann er kjempeviktig når og det kroppen trenger når den er tørst.

Drikker sikkert 3-4liter vann pr dag, mens andre går å tar seg en røyk

så tar jeg meg ett glass vann ekstra.

Tips ha altid vann temperert og lett tilgjengelig gjerne i en 1,5 liters flaske foran deg, eller ha en mugge med temperet vann på bordet.

Mye lettere å drikke temperert vann en iskaldt vann. :skratte:

Dette er å overdrive. Man skal drikke når man er tørst (det er derfor vi blir tørste). Drikker for mye du bare for å drikke så kan det faktisk være skadelig.

Hvis du må tvinge i deg vann, så vet du at du går altfor langt.

Endret av hulaboer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...