AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #1 Skrevet 31. mars 2012 Er det rett av mor når hun skal slanke seg med vegetardiett, å tvinge barna med på den? Mor har bestemt seg for å spise bare vegetarkost, å husets 14 åring liker det ikke. Jeg mener da at barn i 14 års alderen skal ikke tvinges på slik diett om det ikke er klarert med en lege. Familien spiser bare salat, dagens middag skal være kyllingsalat uten kylling med brekkbønner som erstatting for kyllingen. De spiser bare salat og noe kjøtt. 14 åringen måtte spise hos en venn igår bare for å få seg litt kjøtt. Hvis ungen vil ha noe annet, så må ungen kjøpe og lage det selv. Hva synes dere mødre om det?
Gjest Hikken Skrevet 31. mars 2012 #2 Skrevet 31. mars 2012 Synes det er idiotisk. Om mor velger å slanke seg enten ved hjelp av lavkarbo, grete roede eller vegetarmat så dytter man ikke diettet sin over på ungene. 14åringen er gammel nok til å bestemme hva h*n vil spise selv. 8
Gjest Vettel Skrevet 31. mars 2012 #3 Skrevet 31. mars 2012 Slankemat er ikke barnemat. Og det der er da ikke vegetarmat, som kan være sunt og godt og næringsrik, men tradisjonell "slankemat". De spiste jo "noe kjøtt" så forstår ikke helt hvor TS får det fra at det er vegetarmat den familien spiser. Vegetarmat er det ikke noe feil på, men salat med brekkbønner, og ikke noe annet, inneholder alltfor lite av alle næringsstoffer for barn som vokser. Og andre for den saks skyld. 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #4 Skrevet 31. mars 2012 Syns ingen skal tvinges over på veggisdiett. Men til Hikken, barn kan godt spise Grete Roede, for det er normal mat med mindre sukker, bare at den som går på dietten veier maten. Det er nettopp derfor de funker så bra. Alle kan spise det samme.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #5 Skrevet 31. mars 2012 TS her Jeg mente at familien IKKE spiser kjøtt. Ungen måtte til en venn for å få litt kylling.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2012 #6 Skrevet 31. mars 2012 Er det rett av mor når hun skal slanke seg med vegetardiett, å tvinge barna med på den? Nei, og var jeg deg ville jeg sagt til henne at jeg er bekymret for hennes unger til det punkt at barnevernet kanskje burde vite om at hun slankeforer ungene sine fordi hun selv vil være tynn.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2012 #7 Skrevet 31. mars 2012 TS her Jeg mente at familien IKKE spiser kjøtt. Ungen måtte til en venn for å få litt kylling. Mor har en spiseforstyrrelse og det går ut over barna.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2012 #8 Skrevet 31. mars 2012 Slankemat er ikke barnemat. Vegetarmat er det ikke noe feil på, men salat med brekkbønner, og ikke noe annet, inneholder alltfor lite av alle næringsstoffer for barn som vokser. Og andre for den saks skyld. Det er faktisk skadelig for barnas hjerner. Noe å tenke på for mødre om gir unger lavkarbo... 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #9 Skrevet 31. mars 2012 Jeg syns det er skikkelig egoistisk av moren. Rett og slett tragisk. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #10 Skrevet 31. mars 2012 TS ïgjen Jeg fikk nærmest sjokk når jeg hørte om det. Jeg har også hatt en mor som har gått på lavkarbo i min barndom, men jeg fikk alltid annen vanlig mat. Hun fikk beskjed fra legen om at barn ikke skulle leve på lavkarbo.
SmallTalk Skrevet 31. mars 2012 #11 Skrevet 31. mars 2012 For å være helt ærlig så høres denne moren spik, spenna gær'n ut! For barn i vekst så inneholder kjøtt, kylling og fisk helt essensielle vitaminer, mineraler og fett som er dønn nødvendig for at kroppens utvikling skal gå som normalt. Dersom man skal servere barna et vegetarisk kosthold, så må man kunne det man gjør, hvis ikke så risikerer man at barnet får mangel på blant annet jern og vitamin B12. Jeg ser ingenting galt i å bestrebe at hele familien har et så sunt kosthold som mulig, med mest mulig rene råvarer og grove karbohydrater, men når barna skal følge en eller annen idiotisk diett som moren har satt seg i hodet at hun skal bruke som slankekur, da har det gått for langt. 3
Belle de Jour Skrevet 31. mars 2012 #12 Skrevet 31. mars 2012 Ca like latterlig som å skulle tvinge ungene på andre ymse dietter. For det første fordi det høres ut som at denne moren har satt seg ekstremt lite inn i grunnleggende næringsbehov (man kan fint bli mett uten kjøtt, men da må man finne på noe bedre enn å erstatte kyllingen med brekkbønner). For det andre synes jeg ikke noe om at foreldre skal overføre slankekurer/hurtige løsninger til barna sine, de burde heller læres opp til å ha et generelt bra kosthold i hverdagen (nå regner jeg med at dette kostholdet er midlertidig). For det tredje fordi det visselig ikke er barna som skal slankes, og synes det er helt bak mål å innføre dette for hele familien. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #13 Skrevet 31. mars 2012 Slankemat skal ingen unger ha. Et variert vegetar-/lavkarbokosthold osv er noe helt annet! Men en 14-åring skal få bestemme selv til en viss grad. Jeg syns man kan spise mindre kjøtt generelt, så noe vegetarisk bør hun lære å leve med, men om hun vil ha kylling i salaten så skal hun kunne få det. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #14 Skrevet 31. mars 2012 TS her Jeg har bodd i fosterhjem hos denne familien, å jeg husker fortsatt hvordan moren straffet meg. Hun kunne kaste meg ut på trappa midt på vinteren kun iført t skjorte og sokker, så låste hun døren bak meg. Når jeg bodde der så klaget moren alltid over dårlig råd til mat, men penger til klær det hadde hun. Jeg husker f.eks flere ganger at fostermor ikke hadde penger, annet enn på Statoil kredittkortet så da ble det hamburger på Statoil. Jeg fikk vite at de hadde begynt på vegetarkost via biobarnet hennes.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #16 Skrevet 31. mars 2012 Du kan jo ringe barnevernet og fortelle dette, og så kan du også si at du kjenner noen som har vært fosterbarn der som har fortalt deg alvorlige historier. Og så kan du fortelle de uten å si at det er deg det gjelder. 2
Sofie_22 Skrevet 31. mars 2012 #17 Skrevet 31. mars 2012 Det der kaller jeg ingen god vegetardiett, men heller en diett som ikke vil gi kroppen, og da speislet barn og ungdom det kroppen trenger av næringsstoffer. Hvis ikke denne moren skjønner at man ikke kan tvinge barna sine til å leve på salat (får de ikke noen form for brødmat eller meieriprodukter?!?) og faktisk tro at det er bra skjønner jeg virkelig ikke at noen kan tro. Har du selv tatt opp dette med moren?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #18 Skrevet 31. mars 2012 TS her Ja de har vel melk, det må de jo ha for ungdommen er veldig glad i det. Å så må de vel ha noen form for brød.
Sofie_22 Skrevet 31. mars 2012 #19 Skrevet 31. mars 2012 (endret) TS her Ja de har vel melk, det må de jo ha for ungdommen er veldig glad i det. Å så må de vel ha noen form for brød. Sa de spiser som før, men har kun kuttet ut kjøtt? Hvis de erstatter kjøtt med andre fullverdige proteinkilder, så ser jeg ingenting galt i det. Det og derimot nekte barna kjøtt blir feil! Endret 31. mars 2012 av Sofie_22
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #20 Skrevet 31. mars 2012 Det er forskjell på å være vegetarianer enn å leve på en (vegetarisk) diett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå