AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #1 Skrevet 31. mars 2012 Jeg sitter og skal hjelpe mannen min med å ordne en leseliste til privatisteksamen i norsk muntlig. I eksempelet vi har funnet står det at det skal velges fem dialektprøver. Jeg har prøvd å google, men klarer ikke finne noen andre enn "Nordavinden og Sola". Hva gjør vi? Er det noen som har gjort dette før, eller evt. vet om flere dialektprøver?
Tullepia Skrevet 31. mars 2012 #2 Skrevet 31. mars 2012 Ta en tur til biblioteket. Der har de helt sikkert mulighet til å skaffe dere det dere trenger!
¤Pernille¤ Skrevet 31. mars 2012 #4 Skrevet 31. mars 2012 (endret) *Feilpost* Endret 31. mars 2012 av ¤Pernille¤
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #5 Skrevet 31. mars 2012 Mener ikke de fem ulike dialekter, da? Jeg lurte på det også, de formulerer det slik: "Velg fem prøver. Hele landet bør være representert." Ta en tur til biblioteket. Der har de helt sikkert mulighet til å skaffe dere det dere trenger! At jeg ikke tenkte på det! Nå er det jo for sent, nå har de stengt... Og lista må sendes i dag... Uff, mannen som ikke kommer på å ordne ting som dette før siste liten, han jobber så mye at han ikke har tid heller...
Tullepia Skrevet 31. mars 2012 #6 Skrevet 31. mars 2012 Jeg lurte på det også, de formulerer det slik: "Velg fem prøver. Hele landet bør være representert." At jeg ikke tenkte på det! Nå er det jo for sent, nå har de stengt... Og lista må sendes i dag... Uff, mannen som ikke kommer på å ordne ting som dette før siste liten, han jobber så mye at han ikke har tid heller... Her er linken med "nordavinden og sola". Du plukker fem dialekter fra listen. Før dem på og send inn. http://www.ling.hf.ntnu.no/nos/?list
¤Pernille¤ Skrevet 31. mars 2012 #7 Skrevet 31. mars 2012 (endret) Her er linken med "nordavinden og sola". Du plukker fem dialekter fra listen. Før dem på og send inn. http://www.ling.hf.ntnu.no/nos/?list Du er helt sikker? Tusen takk! (Jeg gir opp å være anonym, Haha! Trykker jo bare feil...) Endret 31. mars 2012 av ¤Pernille¤
Tullepia Skrevet 31. mars 2012 #8 Skrevet 31. mars 2012 Jeg fatter ærlig talt ikke hvordan det ellers er å forstå. Det er bedre å føre på dette og sende inn til fristen. Så kan du ringe i ettertid og høre om det er riktig. De lar deg sikkert få endre den om det skulle være feil. Om du ikke sender inn kan det bli verre å få ham meldt opp.
¤Pernille¤ Skrevet 31. mars 2012 #9 Skrevet 31. mars 2012 Jeg fatter ærlig talt ikke hvordan det ellers er å forstå. Det er bedre å føre på dette og sende inn til fristen. Så kan du ringe i ettertid og høre om det er riktig. De lar deg sikkert få endre den om det skulle være feil. Om du ikke sender inn kan det bli verre å få ham meldt opp. Takk skal du ha!
Mamma1 Skrevet 31. mars 2012 #10 Skrevet 31. mars 2012 Joda, nordavinden og sola er standard. Man bruker selvfølgelig samme tekststykket, lest med forskjellige dialekter.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #11 Skrevet 31. mars 2012 For å være på den sikre sida bør dere velge en østlandsdialekt fra flatbygdene og en fra fjellbygdene, en vestlandsdialekt, en trønderdialekt og en nordnorsk dialekt. Og selvfølgelig kunne si noe smart om dem på eksamen da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå