Gå til innhold

For oss ikke proffe pc-brukere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snappet opp,spurt og fått svar på enkelte ting ang pc her inne.

Kjekt med folk som kan pc.

Jeg er ute etter smarte tips i hverdagen. Vet ikke eksakt hva jeg er ute etter,bare enkle tips.

Som en amatør,så er alle tips nyttige.

Håper noen kan legge ut nyttige tips

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Ctrl + c = kopier

ctrl + v = lim inn

ctrl + a = merk alt

Hold inne alt, og trykk tab (over capslock) = bytte mellom vinduer, f.eks internett og word.

For å scrolle, kan du bruke piltaster eller trykke space.

Vet ikke om det var slike tips du var ute etter, men men :)

AnonymBruker
Skrevet

Ctrl + c = kopier

ctrl + v = lim inn

ctrl + a = merk alt

Hold inne alt, og trykk tab (over capslock) = bytte mellom vinduer, f.eks internett og word.

For å scrolle, kan du bruke piltaster eller trykke space.

Vet ikke om det var slike tips du var ute etter, men men :)

Tusen takk,akkurat slike tips jeg er ute etter. Tror det er mange som meg der ute....

Gjest Hannee
Skrevet

Finnes det en ctrl et aller annet for klipp ut?

Gjest Hannee
Skrevet

Åh, tusen takk! :) Det har jeg lurt på ei stund.

Skrevet

Ctrl + Venstre piltast = Gå tilbake

Ctrl + Høyre piltast = Gå framover

Ctrl + Z = angre

Ctrl + Y = re-angre :gjeiper:

Skrevet

Ctrl + rulle musehjulet oppover = større skriftstørrelse.

Ctrl + rulle musehjulet nedover = mindre skriftstørrelse.

AnonymBruker
Skrevet

Ctrl + rulle musehjulet oppover = større skriftstørrelse.

Ctrl + rulle musehjulet nedover = mindre skriftstørrelse.

CTRL og + eller - gjør det samme. :)

AnonymBruker
Skrevet

F11 i et nettleservindu tar bort adresse og verktøylinjer, trykk en gang til så blir det normalt. Kjekt når man skal se store bilder, og kjekt å vite om man får panikk fordi alt blir borte.

Har reddet noen paniske mennesker som får noia fordi de har kommet borti og ikke vet hvordan ting skal reddes.

Skrevet

Kom på en til. Om du f.eks fyller ut skjemaer, kan du trykke på tab for å hoppe til neste felt, fremfor å måtte flytte musepekeren og klikke i feltet hver gang :)

Gjest Tirkes
Skrevet

ALT + Print Screen = Du tar kun print screen av det aktive vinduet. Fint om man feks skal melde inn en teknisk feil til KG, da slipper man å redigere bort verktøylinja neders, om du ikke vil at folk skal se hvilke programmer du har aktive osv. Da kan du også gjøre vinduet du vil ta PRT SCR av litt mindre, uten å måtte bruke redigeringsprogrammer.

Skrevet

Kommandoene for kopiering, som andre nevner over her er veldig kjekke. Ett tilleggstips, for å merke all teksten man vil kopiere, er CTRL + A. Funker også fortreffelig for å merke samtlige filer i en katalog, hvis man vil flytte/kopiere filer.

Alt + D, da hopper du opp til adresselinja i nettleseren, "www.vg.no", and off you go!

Win + D, minimerer alle vinduer og viser skrivebordet.

Alt + Tab, veksler mellom alle vinduene man har oppe.

Ctrl + Tab, veksler mellom alle tabene man har åpnet i firefox (mye mulig det funker i andre nettlesere også)

Bare Tab er nyttig for å flytte markøren mellom knappene i en kommandoboks. f.eks "vil du slette denne filen - ett trykk på tab, og markøren flytter seg til "ja" - trykk så på space. - Borteborte! (Lurt å bruke "proffsletting" om man er heelt sikker, hold nede Shift, og klikk så "Del", da fyller du ikke opp papirkurven unødig)

Ctrl + T åpner en ny tab i firefox

Ctrl + N åpner ett nytt vindu i firefox

Ctrl + W, lukker det dokumentet, eller fila, eller taben i firefox du har oppe, men lar selve programmet være.

En rar vane jeg har, sannsynligvis utviklet etter å ha mistet mye tekst fra tekstvinduet man får opp her på kg, er å kjøre følgende "kommandotog": Ctrl + A (Merk all teksten i tekstboksen), Ctrl + X (klipp ut teksten), og Ctrl + V (lim inn teksten akkurat der den var).

Hvorfor iallverden gjør jeg dette? Jo:

Gjennom å klippe ut teksten istedet for å bare kopiere den, vet jeg at kommandoen fungerte (jeg har det jo litt i fingrene, men av og til trykker jeg i farten på "Fn" istedet for Ctrl, men det merker jeg jo ingenting til om jeg bruker kopier kommandoen), når jeg etterpå limer inn teksten igjen, kan jeg klikke på forhåndsvisning. Hvis da kg har ett av nykkene sine, vet jeg at jeg har en backup i minnet på pcen, så jeg mister ingenting. Imellomtiden, mens KG får stablet seg på beina, kan jeg kopiere teksten over i ett tomt notepadvindu (jeg HATER å skrive ting på nytt). :Hehe:

Win-win. :jepp:

Gjest NotSo
Skrevet (endret)

Ctrl + Shift + T - åpner lukkede faner i nettleseren (en om gangen)

Ctrl + L - hopper til adresse linja i nettleseren

Win + L - låser maskinen

Win + Tab - en mer fancy versjon av Alt + Tab

Win + M - minimerer alle vinduene du har oppe

Win + Shift + M - maksimerer alle vinduene som du hadde oppe før du brukte kommandoen over

Shift + Del - slett filen permanent(havner ikke i papirkuven)

Home - hopp øverst på siden eller først i setningen du skriver

End - hopp nederst på siden eller til siste ord i setningen du skriver

Ctrl + Backspace - for å slette et helt ord

Shift + Piltaster - for å markere i et dokument

Ctrl + Shift + Høyre/venstre piltast - for å markere ordet til venstre/høyre for musepekeren

Ctril + F - for å søke etter tekst på en nettside i nettleseren

Endret av NotSo
  • Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Dette hjelper ikke meg! Jeg har nettbrett! Hva skal jeg gjøre for at chatten skal komme opp på facebook? Den er ikke der!

AnonymBruker
Skrevet

Dette hjelper ikke meg! Jeg har nettbrett! Hva skal jeg gjøre for at chatten skal komme opp på facebook? Den er ikke der!

Facebookchaten funker ikke i alle mobile nettlesere, så du trenger en app.

Gjest avocadoen
Skrevet

Facebookchaten funker ikke i alle mobile nettlesere, så du trenger en app.

Jeg har sånn app, men den er litt teit. Finnes det ikke en nettleser med facebook-chat "innebygd" for android? Eller må jeg finne opp en selv?

AnonymBruker
Skrevet

Den offisielle fb-chaten for iPad kommer med chat, så jeg ville tro at det gjaldt for android også. :klo:

Skrevet

Hvordan gled denne tråden egentlig over i spørsmål om facebookchat? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

En svært nyttig tråd. Takk til alle som bidrar

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...