Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Aria.
Skrevet

Noen her som har prøvd det?

Man kan få progesteronkrem på resept. Det skal visstnok hjelpe mot akne, og har en rekke andre fordeler. Visstnok heller ingen bivirkninger.

Man må til lege for å ta en hormontest, noen her som har gjort det? Hvis resultatet viser at hormonene er i ubalanse, eks. at kroppen produserer for mye østrogen, kan man må denne kremen på resept.

Tror dette er ganske nytt. Hørte om det ved en tilfeldighet, noen her som vet mer?

Eller noen som vet hvor man går for å få tatt en slik hormontest? Hudlege?

Videoannonse
Annonse
Gjest Aria.
Skrevet

:sukk: Ingen her som har hørt om det en gang?

Noen som kan anbefale en god hudlege i Oslo da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at reseptbelagt progesteronkrem ikke skal brukes av kvinner? Uavhengig av om du har hormoner i balanse eller ikke. Har lest noe om det et sted en gang.. Men du får jo noen sånne naturlige milde progesteronkremer i helsekost ogsånt for kvinner i overgangsalderen, du kan jo evnt prøve en sånn først?

Skrevet (endret)

Hormontest kan du ta hos fastlegen din hvis du vil.

Men du må skal være forsiktig med å tulle med hormonene. Tar man hormoner når man ikke trenger det, kan det skape mer ubalanse i kroppen.

Altså, hør med legen din :)

Edit: fant en side der det står om mulige virkninger og bivirkninger HER. Men det er dinside.no så jeg ville ikke tatt alt som står der 100% seriøst.

Endret av Mr.Omg
Gjest Aria.
Skrevet

Skulle ønske det fantes mer info om dette :sukk: Har lest en del på engelsk og det står mye positivt. Men mye er rettet mot kvinner i overgangsalderen.

Jeg kjenner flere med alvorlige akne problemer, men ingen vet om dette. Merkelig at leger gir roccutane (eller hva det nå heter) som har så mange alvorlige bivirkinger.

Nei, det er nok sant at man ikke skal tulle med hormonene. Men hvis det er sånn at det er hormonene som i utgangspunktet gjør at man får kviser pga. mangel av et annet hormon er jo dette en god løsning.

Jeg skal ihvertfall ta en hormontest og se.

Skrevet

Skulle ønske det fantes mer info om dette :sukk: Har lest en del på engelsk og det står mye positivt. Men mye er rettet mot kvinner i overgangsalderen.

Jeg kjenner flere med alvorlige akne problemer, men ingen vet om dette. Merkelig at leger gir roccutane (eller hva det nå heter) som har så mange alvorlige bivirkinger.

Nei, det er nok sant at man ikke skal tulle med hormonene. Men hvis det er sånn at det er hormonene som i utgangspunktet gjør at man får kviser pga. mangel av et annet hormon er jo dette en god løsning.

Jeg skal ihvertfall ta en hormontest og se.

Jeg har PCO og kviser av den grunn. Skal til endokrinolog om et par uker og skal i forkant ta mange blodprøver. Blir spennende å se hva det viser. Er nå faktisk halvveis i en Isotretinoinkur, og håpet er at det tar knekken på noen av problemene med huden min. Men som du sier, hvis hormoner er hovedårsaken må jo det også tas med i betraktningen når en skal ha en ev langtidabehandling. takk for tips om progesteron, det skal jeg ta med til timen. :)

• 4 uker senere...
Gjest Aria.
Skrevet

Jeg har PCO og kviser av den grunn. Skal til endokrinolog om et par uker og skal i forkant ta mange blodprøver. Blir spennende å se hva det viser. Er nå faktisk halvveis i en Isotretinoinkur, og håpet er at det tar knekken på noen av problemene med huden min. Men som du sier, hvis hormoner er hovedårsaken må jo det også tas med i betraktningen når en skal ha en ev langtidabehandling. takk for tips om progesteron, det skal jeg ta med til timen. :)

Hva sa endokrinologen? :)

Skrevet

Hva sa endokrinologen? :)

Hei! Meget koselig dame jeg var hos. Har tatt store mengder blodprøver som jeg venter på svar på. Noen tar flere uker. Men jeg har begynt på metformin som skal stabilisere insulin, og som sekundæreffekt skal det hjelpe på kviser. Alt er jo hormonellt betinget, også insulinnivået og hvordan kroppen håndterer svingninger i blodsukker. Jeg tok også en glukosebelastning men regner ikke med at den er unormal.

Er spent på alle prøvesvar, og om hun i det hele tatt finner noe annet enn det jeg allerede vet ifht pcos. Det er mulig der ikke er så masse man kan gjøre, men da har jeg ihvertall tatt prøvene. Viser testosteronnivået seg å være veldig høyt tenker jeg at vi får regulere det ned :)

Gjest Aria.
Skrevet

Hei! Meget koselig dame jeg var hos. Har tatt store mengder blodprøver som jeg venter på svar på. Noen tar flere uker. Men jeg har begynt på metformin som skal stabilisere insulin, og som sekundæreffekt skal det hjelpe på kviser. Alt er jo hormonellt betinget, også insulinnivået og hvordan kroppen håndterer svingninger i blodsukker. Jeg tok også en glukosebelastning men regner ikke med at den er unormal.

Er spent på alle prøvesvar, og om hun i det hele tatt finner noe annet enn det jeg allerede vet ifht pcos. Det er mulig der ikke er så masse man kan gjøre, men da har jeg ihvertall tatt prøvene. Viser testosteronnivået seg å være veldig høyt tenker jeg at vi får regulere det ned :)

Så bra, håper du finner en evig løsning på dine hud problemer :) Jeg har selv ikke tenkt over at insulin spiller en stor rolle også. Sa hun noe om progesteron da?

Skrevet

Så bra, håper du finner en evig løsning på dine hud problemer :) Jeg har selv ikke tenkt over at insulin spiller en stor rolle også. Sa hun noe om progesteron da?

Nei, ikke annet enn at det også tas prøve på. Så får vi se hvordan nivået er.

Skrevet

Hei Nora

Jeg vil anbefale deg å prøve et medisinsk kremprogram lokalt før du benytter deg av en systemisk behandling, slik som et hormontilskudd: http://www.ckl.no/kosmetisk-behandling/kviser.html

Å behandle hele kroppen kan i verste fall gi varig hormonubalanse, noe som ofte fører med seg ubehagelige bivirkninger.

http://www.ckl.no/kosmetisk-behandling/erle-haviken-fjeldsaa.html

Hvis det blir påvist hormonubalanse som kan justeres med tilskudd vil ikke det i seg selv innebære noen fare.

AnonymBruker
Skrevet

Du må for all del IKKE starte på noen hormonkur alene uten rådgivning fra lege. Også preparater fra helsekosten kan gjøre skade.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...