Gå til innhold

Være hjemme med barnet til det er 2,5 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så i tvil om jeg skal sende henne i barnehagen nå når hun er 1,5 år,eller være hjemme med henne til hun er 2,5 med litt dårligere økonomi men nok til at vi klarer oss greit.

Hva ville du valgt om du hadde valget?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

For egen del hadde jeg aldri valgt å gå hjemme. Jeg hadde rett og slett gått på veggen! Men hvis du ønsker det og får det til økonomisk, så hvorfor ikke bare gjøre det?

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Hatt ungen hjemme til den var 2,5år. Uten tvil'

• Liker 2
Gjest pysepusen
Skrevet

Så lenge du har mulighet til å gå hjemme, og at barnet kan treffe barn på sin alder noen ganger i uken hadde jeg blitt hjemme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hvis det er noe du kan klare økonomisk så ville jeg blitt hjemme. Men da er det veldig viktig at barnet blir stimulert både fysisk og psykisk. Være sammen med andre barn, åpen barnehage, musikkgrupper, aktiviteter og turer. Et barn på 2 år krever mye mer enn 1.5 når det gjelder aktiviteter og stimulering.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet er 2 år så lærer de mye viktig i barnehagen,så nei jeg ville ikke ha gått hjemme med barnet så lenge.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville søkt 50% plass fra 1,5 år jeg. Da får barnet noen dager i barnehage, samtidig som det får mye tid med mamma og pappa. Jeg tror en 1,5-2-åring har veldig god nytte av barnehage, med tanke på sosialisering, læring og aktivitet som mamma ikke kan gi på samme måte. Men det er fortsatt lite, og trenger mamma og pappa. Og det er veldig godt for mammaen å ha muligheten til å levere i barnehage om formen er dårlig eller det er noe viktig som må gjøres. :)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Vi har hatt begge barna deltid fra 1,5 selv om en av oss stort sett har vært hjemme (de to var så tette, at jeg var sykemeldt med andre svangerskap da pappapermen var ferdig). Og de har hatt stor glede av det.

Nå jobber jeg fremdeles deltid selv om de begynner å bli "store". Synes kombinasjonen av aktiviteter ute og "god tilgang på meg" er bra enten de er 2 eller 6 år :)

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min var hjemme med meg til han var 2,5. Men han gikk i park fra han var 1,5 - tre timer i vinterhalvåret og fire timer i sommerhalvåret. Park var helt supert - de var ute hele tiden og lekte og hadde med seg matpakke som de spiste sammen. Tror det var rundt 15 barn der. Han elsked det. Da han var 2,5 begyne jeg å jobbe, så da ble det barnehage på ham. Skulle gjerne hatt ham lengre i parken.

Skrevet

Jeg ville nok valgt halv plass i barnehage.

Skrevet

Jeg ville (og valgte selv)å være hjemme! Men det er viktig at barnet får treffe jevnaldrende, så dersom du ikke kjenner noen andre som er hjemme med barn, bør du undersøke muligheten for park, eventuelt åpen barnehage. (Et tilbud mange barnehager har, hvor man kan komme et antall timer i uka sammen med barna sine. Her er en pedagog til stede som legger til rette for aktiviteter tilpasset barnas alder, men du må som sagt også være der.)

Jeg har hørt mange si at de angrer på at de ikke brukte mer tid med ungene sine da de var små, men har enda til gode å høre noen angre på at de var for mye sammen med dem ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Halv plass er ikke et alternativ i forhold til jobb,barnet må enten full tid i barnehage(8timer pr dag)eller ikke barnehage i det hele tatt før om 1 år.

Går selvfølgelig i åpen barnehage og sosialiserer med andre barn flere ganger i uken.

Skrevet

Jeg hadde ikke vært itvil. Jeg hadde valgt å være hjemme. Det har jeg valgt med mine 3 barn også, og den gleden det har gitt - kan ikke erstattes av noe. Tiden med små barn går så utrolig fort, plutselig er tiden forbi - og du kan aldri skru den tilbake. Har hørt så mange si de angrer bittert fordi de ikke var mer sammen med barna sine da de var små.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt ann på barnet. Min sønn var hjemme med meg til han var 2, men han hadde absolutt hatt glede av barnehage fra han var 1.5 Det siste halve året merket jeg at han kjedet seg og "savnet" omgang med andre barn. Glemmer aldri engang vi var ute og lekte, også fikk han øye på en barnehage som var ute på tur og fikk det lengselsfulle blikket stakkars.

Skrevet

Jeg hadde valgt, og velger, å være hjemme. Eldstemann begynte i barnepark da han var 2 år, så jeg synes han får den perfekte blanding av noen timers utendørs lek med andre barn, men mye tid hjemme og rolige fine dager.

• Liker 1
Skrevet

Ts her.

Halv plass er ikke et alternativ i forhold til jobb,barnet må enten full tid i barnehage(8timer pr dag)eller ikke barnehage i det hele tatt før om 1 år.

Går selvfølgelig i åpen barnehage og sosialiserer med andre barn flere ganger i uken.

Da hadde jeg helt klart valgt å være hjemme.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde valgt å være hjemme så lenge økonomien tillater det. Jeg var hjemme med mine til de var (nesten) 3,5 og 2,5. Vi gikk i åpen bhg 1-2 dager i uka, også var jeg dagmamma til et barn på samme alder. For meg var det viktig å få den tida sammen med dem mens de var små. Overgang til barnehage gikk superfint for dem begge to.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville personlig valgt å jobbe. Jeg liker å jobbe og jeg tror barn flest har det bra i barnehagen (selv om jeg ikke tror barnet har et direkte behov for barnehage de første par årene). Syns det er fint at folk vil være hjemme med barna sine, men tror ikke jeg hadde blitt hyggelig å ha med å gjøre om jeg skulle vært hjemmeværende i flere år, selv om jeg nå trives i permisjon. Mannen min ønsker heller ikke å være hjemme over lang tid, så det blir ingen hjemmeværende husmødre/fedre hos oss over tid.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

I forhold til jobb så har du rett på å redusere din stilling midlertidig i en periode for å gå tilbake til 100% stilling etter den avtalte perioden. Så det er et alternativ du har jo. :)

Skrevet

I forhold til jobb så har du rett på å redusere din stilling midlertidig i en periode for å gå tilbake til 100% stilling etter den avtalte perioden. Så det er et alternativ du har jo. :)

Ja, man har rett til redusert stilling, men bare hvis det ikke medfører betydelig ulempe for arbeidsgiver. Det kan jo være tilfelle for ts.

Selv valgte jeg å gå tilbake til jobb og sende barna i barnehage. Jeg hadde gått på veggene hvis jeg hadde måttet være hjemme noe lenger, og det hadde jo ikke barna vært tjent med heller. Dessuten er jeg svært fornøyd med barnehagen, bl. a. fordi avdelingene er aldersdelte, så min ettåring var bare sammen med andre ettåringer på avdelingen. (men traff eldre barn på uteområdet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...