AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #1 Skrevet 31. mars 2012 Hei. I fjor vår forlovet vi oss og begynte med én gang å planlegge bryllupet. Vi satte raskt en dato for at det skulle være størst sannsynlighet for at flest mulig kunne dele denne dagen med oss. Vi har brukt mye tid og mye penger på at dette skal bli en perfekt dag som vi vil huske for alltid. Søsteren til forloveden min har vært forlovet lenge. De har allerede valgt å få barn og da har verken tid eller penger strukket til for å gifte seg i tillegg. Nå har de tydeligvis finansieringen i orden og jeg fikk vite at de planlegger bryllup allerede samme måned eller måneden etter vårt bryllup. Jeg har så lyst å glede meg over at de endelig kan gifte seg, men på samme tid sitter jeg med klump i magen da jeg føler de kunne ventet et par måneder til. Både med tanke på at oppmerksomheten blir mer delt nå når bryllupene mest sannsynlig blir med kun 3-4 ukers mellomrom (noe som kanskje ikke gjør dagen vår så spesiell lenger) og fordi de tilreisende kanskje ikke har råd til å komme ned så hyppig. Er redd det kan ende opp med at deler av familien hans må bestemme seg for ett bryllup de vil gå i... Vil så gjerne dele dagen vår med begge familiene... Jeg tenker at hadde det vært de som hadde planlagt bryllup i over ett år, så hadde jeg ventet til året etter med å gifte meg... Hva synes dere? Hvor lenge bør en vente?
Amens Skrevet 31. mars 2012 #2 Skrevet 31. mars 2012 Søsteren min forlovet seg før meg, men hun heller ikke hatt økonomi til å ha det store bryllupet hun drømmer om. Så ble jeg forlovet og vi satte og ganske fort en dato. Da ble min søster småsur på meg fordi det betød at hun ikke kunne gifte seg før til neste år (hun vil og gifte seg på sommeren). Jeg har egentlig ikke fortalt henne at jeg sette stor pris på at hun velger å drøye (selv om jeg misstenker at det handler litt om økonomi). Jeg synes det er litt dumt at de velger samme tid som dere. Og det er det mange grunner til. Mange får jo litt støtte fra familien og de fleste har jo ikke råd til to bryllup på samme tid. Det andre som er litt dumt er jo at alle kommer til å sammenligne bryllupene så veldig mye enn mer enn om man de bare hadde drøyet det ett par måneder. Nei jeg er glad jeg blir familien eneste brud i sommer^_^ Du får ha lykke til med planlegging, jeg misstenker at ditt bryllup blir 10 ganger bedre enn hennes uansett;)
Gjest Doh Skrevet 31. mars 2012 #3 Skrevet 31. mars 2012 Skjønner at det er kjedelig hadde ikke likt å gifte meg så å si samtidig med noen andre i familien. Vi hadde åtte mnd mellom, og det synes jeg gjorde at bryllupene ikke ble sammenliknet med hverandre og vi fikk ha bryllupsdagen vår i fred. Noen uker synes jeg er altfor kort. To mnd synes jeg hadde vært bedre. Skal dere på bryllupsreise? Er jo kjedelig om den må utsetter fordi dere skal i et annet bryllup....
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #4 Skrevet 31. mars 2012 Søsteren min forlovet seg før meg, men hun heller ikke hatt økonomi til å ha det store bryllupet hun drømmer om. Så ble jeg forlovet og vi satte og ganske fort en dato. Da ble min søster småsur på meg fordi det betød at hun ikke kunne gifte seg før til neste år (hun vil og gifte seg på sommeren). Jeg har egentlig ikke fortalt henne at jeg sette stor pris på at hun velger å drøye (selv om jeg misstenker at det handler litt om økonomi). Jeg synes det er litt dumt at de velger samme tid som dere. Og det er det mange grunner til. Mange får jo litt støtte fra familien og de fleste har jo ikke råd til to bryllup på samme tid. Det andre som er litt dumt er jo at alle kommer til å sammenligne bryllupene så veldig mye enn mer enn om man de bare hadde drøyet det ett par måneder. Nei jeg er glad jeg blir familien eneste brud i sommer^_^ Du får ha lykke til med planlegging, jeg misstenker at ditt bryllup blir 10 ganger bedre enn hennes uansett;) Godt å høre at det ikke bare er jeg som tenker sånn. Jeg frykter også at det blir en del sammenligning... Får håpe de tar til fornuft... Håper du har rett i at vårt blir 10 ganger bedre. Hehehe
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #5 Skrevet 31. mars 2012 Skjønner at det er kjedelig hadde ikke likt å gifte meg så å si samtidig med noen andre i familien. Vi hadde åtte mnd mellom, og det synes jeg gjorde at bryllupene ikke ble sammenliknet med hverandre og vi fikk ha bryllupsdagen vår i fred. Noen uker synes jeg er altfor kort. To mnd synes jeg hadde vært bedre. Skal dere på bryllupsreise? Er jo kjedelig om den må utsetter fordi dere skal i et annet bryllup.... Enig at det hadde vært bedre med 2 mnd etterpå hvis det er så viktig for dem å ha bryllupet i år. Vi hadde tenkt oss på bryllupsreise, ja. Vi har planlagt å ha fri 3 uker etter bryllupet. Reisen er ikke bestilt enda, men hadde tenkt å gjøre det nå snart. Men må vel vente da, tilfelle vi må i enda et bryllup...
Gjest Annaires Skrevet 31. mars 2012 #6 Skrevet 31. mars 2012 (endret) Dere har da hver deres dag uansett. Hvilken oppmerksomhet utenom akkurat denne dagen mener du dere må dele? Ser virkelig ikke problemet. Søsteren min kunne fint giftet seg helgen etter meg, å jeg hadde da gledet meg like mye som om det hadde vært et år mellom. Endret 31. mars 2012 av Annaires 13
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #7 Skrevet 31. mars 2012 Jeg har forståelse for den siden av problemet som handler om at deler av familien kanskje føler seg nødt til å velge hviket av bryllupene de skal reise i. Det er leit dersom reisen blir for dyr for folk å ta to ganger i løpet av samme sommer. Når det gjelder frykten for at bryllupet deres plutselig ikke blir så spesielt lenger, må jeg nok skuffe deg med at de aller fleste bryllup fremstår som nokså like (med mindre det er en selv som gifter seg). For mange er sommeren en eneste lang rekke av bryllup, som alle er variasjoner over et tema. Slik vil det være uansett om det er søsteren din eller en venninne som gifter seg. 15
Gjest Doh Skrevet 31. mars 2012 #8 Skrevet 31. mars 2012 Enig at det hadde vært bedre med 2 mnd etterpå hvis det er så viktig for dem å ha bryllupet i år. Vi hadde tenkt oss på bryllupsreise, ja. Vi har planlagt å ha fri 3 uker etter bryllupet. Reisen er ikke bestilt enda, men hadde tenkt å gjøre det nå snart. Men må vel vente da, tilfelle vi må i enda et bryllup... Vet du hva? Jeg hadde bestilt bryllupsreise med mindre svigerinnen din sier fra når de skal ha bryllup på forhånd. Dere kan ikke sitte og vente på at de bestemmer seg, og jeg synes dere må ta litt hensyn til dere selv. Si fra at dere skal bestille reise for de og de dagene/ukene og at om de skal ha bryllupet den helgen må de si fra NÅ. Om ikke bestiller dere. Da har de fått sjansen til å si fra samtidig som dere slipper å sitte på gjerdet. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #9 Skrevet 31. mars 2012 Vet du hva? Jeg hadde bestilt bryllupsreise med mindre svigerinnen din sier fra når de skal ha bryllup på forhånd. Dere kan ikke sitte og vente på at de bestemmer seg, og jeg synes dere må ta litt hensyn til dere selv. Si fra at dere skal bestille reise for de og de dagene/ukene og at om de skal ha bryllupet den helgen må de si fra NÅ. Om ikke bestiller dere. Da har de fått sjansen til å si fra samtidig som dere slipper å sitte på gjerdet. Agreed! 1
Dyregod Skrevet 31. mars 2012 #10 Skrevet 31. mars 2012 Har det litt på samme måte bare at det egentlig er motsatt. Min kjære hadde planlagt frieri over et halvt år i forveien, og i mellomtiden forlovet lillebroren hans seg med sin dame som hadde vært sammen kortere tid enn oss. De skal gifte seg i juni. Vi forlovet oss og bestemte å gifte oss i august i år. Vi har pratet om dette lenge og foreldrene våre venta nesten pådet;-) Det er viktig for oss å gifte oss før vi får barn, derfor var det ingen tvil om at vi skulle gifte oss denne sommeren. Jeg syntes det var kjipt at de kom oss i forkjøpet, men syns ikke vi skulle venta til neste år med å gifte oss bare pga at de var først. Høres sikkert litt idiotisk ut, men vi hadde jo egentlig planlagt det før de ble forlovet:) Men for å ha det sagt så skal vi gifte oss i slutten av august bare fordi det er en stund etter de skal:)
Gjest Tirkes Skrevet 31. mars 2012 #11 Skrevet 31. mars 2012 Jeg synes ikke det er så ille. Du får jo være brud først, og om jeg hadde vært i familie med din forlovede og hans søster så hadde jeg prio begge bryllup og ikke forskjellsbehandlet. Det som hadde vært litt fælt var om de hadde valgt en måned før dere, den hadde jeg føltes var sår... Men ikke etterpå. Ettersom det er søsteren til din forlovede, så synes jeg forøvrig han bør prioritere sin søsters bryllup over bryllupsreise, i løpet av en måned så rekker dere endel tur sammen. Så jeg ville pusha litt på ham for å fiske etter dato mens han er ærlig om hvorfor han spør. Lykke til! 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #12 Skrevet 1. april 2012 Har det litt på samme måte bare at det egentlig er motsatt. Min kjære hadde planlagt frieri over et halvt år i forveien, og i mellomtiden forlovet lillebroren hans seg med sin dame som hadde vært sammen kortere tid enn oss. De skal gifte seg i juni. Vi forlovet oss og bestemte å gifte oss i august i år. Vi har pratet om dette lenge og foreldrene våre venta nesten pådet;-) Det er viktig for oss å gifte oss før vi får barn, derfor var det ingen tvil om at vi skulle gifte oss denne sommeren. Jeg syntes det var kjipt at de kom oss i forkjøpet, men syns ikke vi skulle venta til neste år med å gifte oss bare pga at de var først. Høres sikkert litt idiotisk ut, men vi hadde jo egentlig planlagt det før de ble forlovet:) Men for å ha det sagt så skal vi gifte oss i slutten av august bare fordi det er en stund etter de skal:) Så fint at dere tenkte litt på at det skulle være litt tid mellom bryllupene Det satte de nok pris på. Det er det jeg håper de skal tenke i mitt tilfelle og. Det hadde ikke vært så sårt hadde det ikke vært for at de faktisk vurderer å gifte seg rundt slutten av ferien og bryllupsreisen vår eller rett etter... De må ikke gifte seg før barn da de har barn fra før av... Derfor jeg ikke forstår hvorfor de har så hastverk. Håper de venter et par måneder...
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #13 Skrevet 1. april 2012 Vet du hva? Jeg hadde bestilt bryllupsreise med mindre svigerinnen din sier fra når de skal ha bryllup på forhånd. Dere kan ikke sitte og vente på at de bestemmer seg, og jeg synes dere må ta litt hensyn til dere selv. Si fra at dere skal bestille reise for de og de dagene/ukene og at om de skal ha bryllupet den helgen må de si fra NÅ. Om ikke bestiller dere. Da har de fått sjansen til å si fra samtidig som dere slipper å sitte på gjerdet. Ja, kanskje jeg bare skal gjøre det. Jeg gratulerte henne da jeg fant ut at de hadde bestemt seg for å gifte seg i år. Da skrev jeg i samme slengen at jeg håpet at de ikke valgte å gifte seg akkurat når vi er på bryllupsreise... Så de vet hvertfall om at vi har planer om ferie rett etter vårt bryllup. Får snakke med de igjen og si at vi må vite for å planlegge ferien. Burde ikke være for mye forlangt det!
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #14 Skrevet 1. april 2012 Jeg synes ikke det er så ille. Du får jo være brud først, og om jeg hadde vært i familie med din forlovede og hans søster så hadde jeg prio begge bryllup og ikke forskjellsbehandlet. Det som hadde vært litt fælt var om de hadde valgt en måned før dere, den hadde jeg føltes var sår... Men ikke etterpå. Ettersom det er søsteren til din forlovede, så synes jeg forøvrig han bør prioritere sin søsters bryllup over bryllupsreise, i løpet av en måned så rekker dere endel tur sammen. Så jeg ville pusha litt på ham for å fiske etter dato mens han er ærlig om hvorfor han spør. Lykke til! Takk! Du har nok rett i at det hadde vært verre dersom de hadde valgt før vårt. Dessverre vet jeg at ikke alle i familien hans har råd til å reise to ganger på samme lønning og med så kort varsel til å spare... Det har de allerede sagt til noen andre i familien. Selvfølgelig vil både jeg og han prioritere bryllupet deres, men synes de kan vise såpass respekt at de velger en dato som ikke er akkurat de 3 ukene etter vårt bryllup som vi allerede har bedt om på arbeidsplassene våre.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #15 Skrevet 1. april 2012 Hei. I fjor vår forlovet vi oss og begynte med én gang å planlegge bryllupet. Vi satte raskt en dato for at det skulle være størst sannsynlighet for at flest mulig kunne dele denne dagen med oss. Vi har brukt mye tid og mye penger på at dette skal bli en perfekt dag som vi vil huske for alltid. Søsteren til forloveden min har vært forlovet lenge. De har allerede valgt å få barn og da har verken tid eller penger strukket til for å gifte seg i tillegg. Nå har de tydeligvis finansieringen i orden og jeg fikk vite at de planlegger bryllup allerede samme måned eller måneden etter vårt bryllup. Jeg har så lyst å glede meg over at de endelig kan gifte seg, men på samme tid sitter jeg med klump i magen da jeg føler de kunne ventet et par måneder til. Både med tanke på at oppmerksomheten blir mer delt nå når bryllupene mest sannsynlig blir med kun 3-4 ukers mellomrom (noe som kanskje ikke gjør dagen vår så spesiell lenger) og fordi de tilreisende kanskje ikke har råd til å komme ned så hyppig. Er redd det kan ende opp med at deler av familien hans må bestemme seg for ett bryllup de vil gå i... Vil så gjerne dele dagen vår med begge familiene... Jeg tenker at hadde det vært de som hadde planlagt bryllup i over ett år, så hadde jeg ventet til året etter med å gifte meg... Hva synes dere? Hvor lenge bør en vente? Om det blir langt og dyrt for nær familie å reise,så er det dårlig planlegging om det blir få uker mellom hvert bryllup. Jeg bor langt unna,og om det er bryllup,så vil flybill komme på 5000 kr for to. Det blir mye om det skal bli to reiser. Så skal man ha gave,kansje overnatting,noe klær osv. Er det i tilleg lagt oppunder ferie,så blir budsjettet ødelagt i lang tid. Snakk med de andre 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #16 Skrevet 1. april 2012 Jeg synes nå folk må få gifte seg når de vil, uavhengig av hva andre har planlagt. Det er ingen som synes at den første som står brud er viktigere enn nestemann, og et bryllup er et bryllup enten det er ett år eller en uke imellom. Hvis dere har sendt ut inivitasjoner først, prioriterer nok familien deres bryllup også hvis de ikke har råd til å dra i begge - om de andre skulle finne på å gifte seg like før eller like etter. 4
Gjest "gjest" Skrevet 1. april 2012 #17 Skrevet 1. april 2012 Hun andre kunne hatt høstbryllup. Oktober må da være like fin måned å gifte seg i som juli.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #18 Skrevet 2. april 2012 Regn med at felles gjester kommer til å måtte fordele seg på bryllupene, ihvertfall de som er tilreisende. Det er dyrt å være bryllupsgjest og slett ikke alle har økonomi eller mulighet til å bruke to helger på bryllup med så kort tidsavstand. Hadde jeg vært deg, hadde jeg rett og slett vist meg som en raus person og flyttet bryllupsdatoen til motsatt side av året, for de felles gjestene sin skyld. Og det finnes knapt noe man husker så godt som de få vinterbryllupene man blir invitert i.
Gjest "gjest" Skrevet 2. april 2012 #19 Skrevet 2. april 2012 for de felles gjestene sin skyld. Og det finnes knapt noe man husker så godt som de få vinterbryllupene man blir invitert i. Sant.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #20 Skrevet 2. april 2012 For å være ærlig syns jeg størstedelen av dette er et konstruert problem. Selv om man selv er midt inne i bryllupsbobla og alt dreier seg om seg selv og sitt eget bryllup betyr det ikke at andre setter sitt eget liv og prioriteringer på vent. De fleste vil av åpenbare grunner gifte seg om sommeren. Det er urimelig å forvente at søstre/svigerinner/søskenbarn/nære venninner skal utsette bryllupet sitt et helt år fordi du er redd for at de skal ta glansen fra deg. Jeg kan til en viss grad ha forståelse for frykten for at ikke alle har råd til å dra i to bryllup på rappen - men de nærmeste og viktigste vil temmelig sikkert prioritere begge. Jeg skjønner ellers ikke dette konkurranseaspektet. Er ikke dette nær familie? Hvorfor ikke glede seg på hverandres vegne, samtidig som man gleder seg over sin egen dag? Og for å ta klisjeer over alle klisjeer: Er det rart det er krig i verden? ;-P 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå