Gå til innhold

Hvor mye salt i brøddeig?

lell

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bruker ikke sukker i brød, da jeg mener det er viktig å begrense mengden sukker i maten til du minimum. Min mor bruker ca 2 ss sirup honning som hun blander ut væsken. Jeg ville brukt sirup honning framfor sukker dersom du skal ha noe søtt i deigen.

Når det gjelder salt er jeg også ganske forsiktig. Hvis jeg ikke husker feil står det ca 0,5-1 ts salt i oppskriften jeg har. Jeg pleier å ta 2-3 "skruinger" på saltkverna. Tror det tilsvarer omtrent 1 krm (kryddermål).

1 ts er 5 ml.

1 krm er 1 ml.

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma baker de sunneste brød, men bruker alltid litt sukker. Hun mener det er viktig for hevingen eller noe sånt. Men hva vet vel jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma baker de sunneste brød, men bruker alltid litt sukker. Hun mener det er viktig for hevingen eller noe sånt. Men hva vet vel jeg?

Sukker hjelper på heveprosessen, det stemmer. Men deigen hever selv om det ikke er sukker i den, den hever bare ikke like godt og det kan ta litt lenger tid. Mengden grovt mel har også noe å si. Er det veldig grovt hever ikke deigen så godt, men er f.eks. halvparten hvetemel og halvparten grovt og man bruker melk synes jeg det går veldig greit. Sirup Honning inneholder masse sukker, men også litt næringsstoffer. Bruker du melk er det også litt sukker i den :)

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 1 ts (slump) til tre brød. Også har jeg alltid bittelitt honning som jeg blander sammen med gjær, det gir luftigere brød. Bruker kun vann til brødbaking, men det er en del sukker i melk så dersom man bruker melk får man jo effekten herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar. Ca 1 ts salt tenker jeg.

Hva med SUKRIN?? Har lest at det er en sukkererstatning som lavkarbo folk bruker, men er litt usikker på hva det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ca 1 ts salt til tre brød (i form), kanskje litt mer enn det. Til samme deigmengde bruker jeg to små teskjeer sukker nettopp for å lette hevingen litt. Bruker gjær tilsvarende 50 g fersk gjær, bare at jeg holder meg til tørrgjær - altså en pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker 3 barneskjeer havsalt (men det må være salt av god kvalitet). Og da er det for 3 store brød. Dei største brødformene som er på markedet.

Kroppen trenger jo litt salt.

Aldri brukt sukker derimot i brøddeigen. Synes ikke det er nødvendig. Jeg setter speltbrøddeigen (med hirse og masse frø oppi) på kvelden, over natta på baderomsgulvet med plastfolie på, på langheving. Med gjærmengde som er lik en liten ert.

Blir kjempe godt brød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker er ikke nødvendig for hevingen. Det gjør bare at den går litt raskere. Men, man bør jo egentlig bruke mindre gjær og heller heve lenger. Blir bedre smak da synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Jeg bruker ikke sukker i brød, da jeg mener det er viktig å begrense mengden sukker i maten til du minimum. Min mor bruker ca 2 ss sirup som hun blander ut væsken. Jeg ville brukt sirup framfor sukker dersom du skal ha noe søtt i deigen.

Når det gjelder salt er jeg også ganske forsiktig. Hvis jeg ikke husker feil står det ca 0,5-1 ts salt i oppskriften jeg har. Jeg pleier å ta 2-3 "skruinger" på saltkverna. Tror det tilsvarer omtrent 1 krm (kryddermål).

1 ts er 5 ml.

1 krm er 1 ml.

Sikker på at du ikke mener maltekstrakt? :)

Uansett, det er ikke nødvendig å tilsette noen av delene, spør du meg :) Stivelsen i melet brytes ned til mindre komplekse karbohydrater (sukker), uansett. Det er dette som gir gjæren "mat". Resultatet er luft.

Angående salt, så tar jeg bittelitt mer enn 2 ts salt pr kg deig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke mener maltekstrakt? :)

Uansett, det er ikke nødvendig å tilsette noen av delene, spør du meg :) Stivelsen i melet brytes ned til mindre komplekse karbohydrater (sukker), uansett. Det er dette som gir gjæren "mat". Resultatet er luft.

Angående salt, så tar jeg bittelitt mer enn 2 ts salt pr kg deig.

Aner ikke hvorfor jeg skrev sirup. Tenkte på honning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...