erdetteledig Skrevet 31. mars 2012 #1 Skrevet 31. mars 2012 Hei jeg skal begynne på noe som heter pergotime. Er det da garantert at jeg får eggløsning? Og er det noen av dere som har opplevd bivirkninger med disse?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #2 Skrevet 31. mars 2012 Nei, du er ikke garantert eggløsning. Noen får det av en enkelkur, andre må ty til dobbel eller trippelkur. Andre får ikke eggløsning uansett. Svimmelhet, hodepine, pms humør var mine bivirkninger.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #3 Skrevet 31. mars 2012 Første gang jeg gikk på pergo merket jeg ingenting til bivirkningene, andre gang fikk jeg humørsvingninger og hetetokter. Du skal vel sjekke om du har EL ved blodprøve e.l.?
Athene Skrevet 31. mars 2012 #4 Skrevet 31. mars 2012 Hvem er det som har skrevet ut Pergo til deg? Denne personen skulle også opplyst deg om det du spør om her. Og gitt deg instruks for hvordan du skal finne ut om du har hatt eggløsning (normalt blodprøve på syklusdag 21-23). Man forsøker enkel, deretter dobbel så trippel pergo, før man må på sterkere midler. Enkelte for eggløsning på enkel, andre får aldri eggløsning ved stimulering. Jeg hadde en del bivirkninger de første to rundene med Pergo, hetetokter, hodepine, kvalme, søvnproblemer, men så ga det seg når kroppen var vant med hormonene.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Hei, Jeg er på første runde med pergokur. Jeg fikk dobbel med en gang. Vet ikke om det har funket enda, men tror det vanligste er at det funker etter 3 runde med kuren. Men jeg fikk en del bivirkninger: hormonsvigninger, hodepine, magesmerter, hetetokter, tretthet, nedstemthet og ganske heftige synsforstyrrelser. Men til tross for alle disse bivirkningene, plaget det meg ikke sånn at jeg gruer meg til runde nummer to. Gleder meg og satser på det beste:) Det synes jeg du burde gjøre og! Lykke til!
Athene Skrevet 1. april 2012 #6 Skrevet 1. april 2012 Vet ikke om det har funket enda, men tror det vanligste er at det funker etter 3 runde med kuren. Mulig jeg missforstår deg, men det er ikke slik det virker. Pergotime gir en eggløsning, som er fremprovosert av hormonstimuleringen i Pergo. (enkelte kan også få en "bonus" eggløsning syklusen etter). Det er slik sett ingen kur. Pergotime virker når du har riktig dosering. Virker det ikke med enkel dose første gang, gjør det heller ikke det andre gang.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #7 Skrevet 1. april 2012 Hei. Jeg går på pergotime nå, er på andre kuren, fikk ikke eggløsning på første kur. Bivirkninger kan nok samboeren min skrive under på at jeg får.. Hehe, men man er jo sammen om dette. Så vi holder ut selv om jeg blir litt små hissig. Jeg tror kanskje det er lurt å ta de på kvelden :-) Lykke til :-)
Sola^ Skrevet 1. april 2012 #8 Skrevet 1. april 2012 Har hovedsakleg fått hetetokter som bivirkninger. Fekk 3 x dobbeltkur. Blir det ikkje klaff på dei så får me henvisning til prøverør.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #9 Skrevet 10. april 2012 Jeg har gått på første pergo-kur nå. Fikk dobbel. Uheldigvis- ble jeg overstimulert. Det er liten sjanse for bivirkningen overstimulering på disse pillene, men fremdeles mulig. Ble innlagt på sykehuset i 4 dager, men måtte heldigvis ikke tappes! Ble tatt av disse pillene, men lurer på om jeg skal prøve akupunktur! Det er jo også en mulighet om bivirkningene blir for heavy! Lykke til!!
Sovefugl Skrevet 10. april 2012 #10 Skrevet 10. april 2012 Som andre skriver her, er det ikke garantert at man får eggløsning. Det sjekker man vanligvis med en blodprøve på dag 21/22/23. Jeg har fått tre doble kurer med beskjed om å ta det annenhver måned. Jeg sjekket eggløsning i syklus 2, dvs den syklusen jeg ikke tok pergo i og har fått svar på at jeg hadde eggløsning da. Hurra. Nå er jeg i syklus 4 og krysser alt som krysses kan! lykke til!
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #11 Skrevet 11. april 2012 Må man ha regelmessig menstruasjon for å begynne på Pergo? Eller kan man begynne på de, selv om man har mistet menstruasjonen i håp om å få den tilbake?
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #12 Skrevet 11. april 2012 Jeg fikk pergo grunnet PCOS (ogderav uregelmessig mens og manglende EL). Måtte begynne på en bestemt syklusdag med medisinen. Mener det var syklusdag 4 jeg skulle begynne på,men dette varierer litt fra person til person/lege til lege. Den eneste bivirkningen jeg fikk var sterke stikkinger i eggstokken på dag 10 ca. Jeg ble gravid av en enkelt kur. Testetfor EL ved hjemmetest. I og med at min PCOS regnes for å være mild (har en spontan graviditet bak meg), så tok gynekologen ingen blodprøve for å bekrefte EL. Hadde jeg ikke blitt gravid på 3 runder (en enkelog to doble), så hadde vi gått videre med sjekk av mannen og meg. I og med at mannen var den somgjorde meg gravid spontant første gang, så valgte gynekologen å ikke teste hans sæd på forhånd, noe hun normalt ville gjort først.
Athene Skrevet 11. april 2012 #13 Skrevet 11. april 2012 Må man ha regelmessig menstruasjon for å begynne på Pergo? Eller kan man begynne på de, selv om man har mistet menstruasjonen i håp om å få den tilbake? Når man har regelmessig mens har man som regel eggløsning, og trenger ikke Pergo. Men man skal begynne på en gitt blødningsdag, normalt dag 3-5. For de som ikke har blødning av seg selv bruker man ett annet hormonpreparat for å få til en bortfallsblødning slik at man kan begynne. Pergo gir deg ikke mensen tilbake, det virker kun den syklusen du tar det, og for enkelte også syklusen etterpå.
Sola^ Skrevet 11. april 2012 #14 Skrevet 11. april 2012 Når man har regelmessig mens har man som regel eggløsning, og trenger ikke Pergo. Men man skal begynne på en gitt blødningsdag, normalt dag 3-5. For de som ikke har blødning av seg selv bruker man ett annet hormonpreparat for å få til en bortfallsblødning slik at man kan begynne. Pergo gir deg ikke mensen tilbake, det virker kun den syklusen du tar det, og for enkelte også syklusen etterpå. Kvifor gis Pergo til personer med regelmessig mens da? Eg har tatt 3 kurer, og ingenting tilseier at me skulle ha problemer med å blir gravid (anna enn at me ikkje har blitt gravid). Regelmessig mens og normale svømmere.
Athene Skrevet 11. april 2012 #15 Skrevet 11. april 2012 Kvifor gis Pergo til personer med regelmessig mens da? Eg har tatt 3 kurer, og ingenting tilseier at me skulle ha problemer med å blir gravid (anna enn at me ikkje har blitt gravid). Regelmessig mens og normale svømmere. Fordi enkelte gynekologer prøver det ut i den tru at det kan forbedre eggkvaliteten litt, men samtidig er sannsynligvis eggkvaliteten helt fin fra før i og med at du har regelmessig mens. Denne typen bruk av Pergo har ingen dokumentert effekt, men er ganske harmløs også. I værste fall reduserer man sannsynligheten for graviditet noe da pergo medfører tynnere livmorslimhinne, og kan medføre cyster og hormonforstyrrelser.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #16 Skrevet 19. april 2012 Spiser dere pergotbl i forbindelse med måltider?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå