Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2004 #1 Skrevet 18. januar 2004 har en del ord jeg lurer litt på,altså skulle gjerne hatt forklaringen på dem! jeg spytter dem alle ut her så ser jeg hvor mange jeg får..jeg får vel søke litt andre steder også...: felleseie særeie sameie eneie kreditor debitor ubetinget fri råderett rettslig disposisjon representasjonsregel skjevdeling likedeling kvalitative oppgjør naturalutlegg kvantitative spm faktisk råderett rettslig råderett fri rådigrett obligasjon løsøre innløsningsrett deklaratoriske reelle fullstendig særeie særheftelse særgjeld solidarisk ansvar solidargjeld representasjonsregel negotiorum gestio/uanmodet forretningsførsel interne forhold formelle eierforhold presumsjonsregel utlegg lempning rettsvern avkastning ombytning surrogatr erverve vederlagskrav.... jepp det er mange ord, tror da ikke noen vet alle men håperp å noen hvertfall
VesleBråka Skrevet 18. januar 2004 #2 Skrevet 18. januar 2004 Burde ikke du lese i rettslære-boka di/jusbøkene dine istedet for å sitte og dingle på kvinneguiden?
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2004 #3 Skrevet 18. januar 2004 sitte å dingle på kvinneguiden???? vel nå har jeg ingen rettslære jus bok hadde jeg hatt det så hadde jeg klart å finne ut av det selv! trodde man kunne komme på kg og spørre om råd og hjelp jeg, men der tok jeg tydligvis fryktelig feil! beklager at jeg spurte om hjelp da!
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2004 #4 Skrevet 18. januar 2004 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi
Bertha Skrevet 18. januar 2004 #5 Skrevet 18. januar 2004 Her og her finner du sikkert noe som kan hjelpe deg. Det finnes også juridiske ordbøker å få i butikken. Selv synes jeg slike er fine å ha, da de sparer tid.
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2004 #6 Skrevet 18. januar 2004 Ordbøker finnes på nett. Lettvint å slenge ut en masse og forvente at du skal få forklaring på så mye. Hadde det vert tre ord! Dette finnes det masse av på nett.
Gjest Poirot Skrevet 18. januar 2004 #7 Skrevet 18. januar 2004 http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Men tviler på om alle ordene gir den juridiske definisjonen. Men det skulle ihvertfall bli forklart hva innholdet i en del av ordene er.
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2004 #8 Skrevet 18. januar 2004 jeg er jo ikke helt dum da.. hvis dere leser engang til kandere også se at jeg skrev ned alle men forventet ikke t jeg skulle få svar på samtlige! dessuten sa jeg også at jeg måtte lete selv, og alle sider dere har satt opp har jeg vært igjennom.. men lite å finne!
Bertha Skrevet 18. januar 2004 #9 Skrevet 18. januar 2004 Da foreslår jeg at du kommer tilbake med ei kortere liste, som viser oss de ordene du ikke finner ut av etter et forsøk til.
Gjest Poirot Skrevet 18. januar 2004 #10 Skrevet 18. januar 2004 jeg er jo ikke helt dum da.. hvis dere leser engang til kandere også se at jeg skrev ned alle men forventet ikke t jeg skulle få svar på samtlige! dessuten sa jeg også at jeg måtte lete selv' date=' og alle sider dere har satt opp har jeg vært igjennom.. men lite å finne![/quote'] Har slått opp flere av ordene i den linken jeg ga deg, og det kom opp svar...
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2004 #11 Skrevet 18. januar 2004 så klart jeg fant noen men ikke alle... men glem det dere! trenge rikke hjelpen,,trodde dette var et sted man kune spørre om hjelp uten å bli refset! men tok feil! beklager feiltrinnet! er det mulig?
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2004 #12 Skrevet 18. januar 2004 så klart jeg fant noen men ikke alle... men glem det dere! trenge rikke hjelpen,,trodde dette var et sted man kune spørre om hjelp uten å bli refset! men tok feil! beklager feiltrinnet! er det mulig?
bluebird Skrevet 18. januar 2004 #13 Skrevet 18. januar 2004 felleseie: jur.: midler, formue i et ekteskap el. registrert partnerskap som ikke er gjort til særeie, formuesfellesskap. særeie: det at en (særlig ektefelle) eier noe utenom formuesfellesskap, t forskj fra felleseie / ha s- / være gift på s- . sameie: det at noe eies i fellesskap. eneie: ....... kreditor: person, firma som har penger til gode, fordringshaver . debitor: person, firma som har lånt penger av kreditor, skyldner diverse d-er . Men du? Mange av disse ordene sier jo seg selv. Det skal vel ikke så mye tankevirksomhet til for å finne ut hva skjevdeling og likedeling er? :klø:
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2004 #14 Skrevet 19. januar 2004 Rettslig disposisjon- å ha rettslig disposisjonsevne er at man har evne til å inngå avtaler (kontrakter), og evne til å råde over økonomiske midler - med evne til menes at man i følge lov er definert som i stand til, eller har rett til, dette. At man er myndig betyr i utgangspunktet at man har rettslig disposisjonsevne. Men det kan jo finnes lovbestemte unntak eller utvidelser til dette, altså at du i enkelte sammenhenger ikke har rettslig disposisjonsevne bare fordi du er fylt 18 (at det kreves at man er myndig + noe mer), eller at man kan ha en begrenset rettslig disposisjonsevne selv om man ikke er blitt myndig enda. Betydningen av et ord kommer jo litt an på sammenhengen, feks kan jo begrepet rettslig disposisjon i en sammenheng rett og slett være et ord for en handling man har gjort.. Altså at hvis man har inngått en avtale, så kan man kalle det å ha gjort en rettslig disposisjon.. ville jeg tro. Vet ikke om jeg ordla meg så godt at dette blir forstått riktig.. men men.. kan prøve å hjelpe deg med flere av ordene etter hvert.
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2004 #15 Skrevet 20. januar 2004 Jeg fortsetter med godt mot: Råderett: Å ha råderett over noe, er å kunne bestemme fritt over denne eiendelen, dvs ha rett til å selge, leie ut, låne bort, pantsette, bruke. Den som eier noe alene vil vanligvis ha full råderett over sin eiendel. Er noe eid sammen med en annen, har begge parter normalt sett en begrenset råderett, dvs at ingen av partene alene kan ta slike avgjørelser som nevnt over. Begge må gi sitt samtykke for å kunne selge, leie ut osv. I enkelte tilfeller kan man ha en begrensning i råderetten selv om man eier den bestemte eiendelen alene, f.eks. finnes det regler som begrenser en person sin råderett over bolig som han eller hun eier men som også en ektefelle bruker… selv om den ene personen er ene-eier, kan han ikke f.eks. selge uten den andres samtykke. Altså vil fri råderett da være en råderett uten noe begrensning, rettslig råderett - antagelig råderett i følge norsk lov, eller etter dom.. virker som den logiske utledningen fra hva råderett er... og faktisk råderett en reell råderett, eller råderett i praksis.. Men jeg må si jeg er veldig nysgjerrig på hva du trenger disse ordene til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå