Gjest anonymus Skrevet 30. mars 2012 #1 Skrevet 30. mars 2012 Jenta mi er selvsagt verdens beste. men hun kan virkelig irritere meg grønn. hun er så utspekulert og kjip med lillesøsteren, og nå i det siste har det vært mye styr med venninner på skolen. jeg er usikker på hvilken rolle hun har i den gjengen - når jeg ser hvordan hun herser med søstra. enten kan det jo være at det jeg ser er hun som kopierer andre sin negative oppførsel, eller så kan det jo - gud forby og jeg klarer nesten ikke skrive det selv om anonym her - det kan jo være at hun er den som manipulerer og herser med andre... Huff vil jo ikke tro det. Hun har aldri vært den kranglete typen i betydning en som roper og kjefter og smeller, det hun gjør for å krangle her hjemme er å ignorere og overhøre det jeg sier. det er sinnsyyyyykt irriterende. I kveld så hakket hun på lillesøster når vi skulle ha hyggelig fredag med popstokk og godis (sier hele tiden ting som "det der går ikke an, nei ikke gjør sånn, tar fra henne tegneheftet hun holder på med og sier hun vil gjøre det istedenfor osv osv). så ble lillesøster sint og sur (såklart) og løp hylende inn på rommet. Jeg sa til henne at nå skjønte jeg faktisk at lillesøster ble fortvila og hun burde gå og si unnskyld og ta henne med seg ut i stua igjen så kunne jeg sette popstock på pause - og jeg sa også at jeg ikke satte på igjen før vi hadde fått det litt hyggeligere her, uten hyling og krangling. Da de kom ut sier lillesøster "hun (storesøster) sa jeg måtte bli med ut ellers skulle hun klipe meg hardt i armen"!!!!! herregud. hva skal man gjøre? hvorfor er hun sånn?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2012 #2 Skrevet 31. mars 2012 Dette er så heeeelt normalt! Det er forferdelig slitsomt mens det pågår, men du får trøste deg med at det går over og hun blir greiere. De tester grenser, men alle barn gjør det på ulike måter. Det jeg vet med sikkerhet er at uansett hvilke metoder du velger for å redusere/bli kvitt problemadferden, er at den må være konsekvent. Har du først innført et "regime" for å få bukt med det, må du stå i det og ikke gi deg. Vær konsekvent! Det kan være lurt å sette seg ned og komme frem til hva som kan være lurt å gjøre sammen med henne. Det har jeg gjort med min sønn. Det gjør det lettere å gjennomføre når dere har blitt enige om hva som skal gjøres hver gang hun ikke er grei. For hun er bare syv år og vil nok glatt gå tilbake på det dere har blitt enige om med jevne mellomrom, men da er det bare å stå på sitt. Dette ble vi enige om, så dette er det vi gjør! Det kan ta lang tid, det kan ta kort tid, men ikke gi deg. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå