Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller så er man toxopositiv, men det er jo rett og slett ingen som har nok hjerneceller til å tenke på det her.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller så er man toxopositiv, men det er jo rett og slett ingen som har nok hjerneceller til å tenke på det her.

Men da sier man jo det da. Ikke at man bare spiste spekemat, og at det gikk bra.

Men det koster kanskje for mange hjerneceller å tenke på...

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg var toxonegativ. Då mine barn vart fødde vart vi advart mot rått kjøt, men den gongen vart ikkje spekemat rekna som i risikosona.

Skrevet

jeg spiste salami i svangerskapet jeg og, og fikk til svar av legen min om at det gikk fint. det var overhysterisk og kutte ut det også synes hun da tjangsen for at du får listeria i en pakke nyåpnet norsk salami som er godt innforbi utgangsdato er såååå liten at det var latterlig og bannlyse det også. listeria liker seg ikke i salt mat heller...

kanskje vi bare skal bo på isolat de 9 mnd? :ironi:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg spiste salami i svangerskapet jeg og, og fikk til svar av legen min om at det gikk fint. det var overhysterisk og kutte ut det også synes hun da tjangsen for at du får listeria i en pakke nyåpnet norsk salami som er godt innforbi utgangsdato er såååå liten at det var latterlig og bannlyse det også. listeria liker seg ikke i salt mat heller...

kanskje vi bare skal bo på isolat de 9 mnd? :ironi:

Jada, å bo på isolat og det å unngå rått kjøtt i 9 mnd er jo omtrent det samme... :sjenert:

Skrevet (endret)

Listeria trives ikke i spekekjøtt. Det gjør imidlertid toxo. Men nå er det slik at blant annet Gilde fryser spekematen på en slik måte at det ikke er toxo i deres produkter. (under -18 i tre døgn)

Spekemat står likevel på lista, da man ikke kan vite hvilken spekemat den gravide putter i seg. Det ville bare vært forvirrende å liste opp 20 spekekjøttprodukter på ja lista, og 40 på nei lista.

Som jeg skrev over, dersom man setter seg godt inn i hvorfor kostholdsrådene er som de er kan man ta egne valg i stedet for å følge lista slavisk.

Edit: Glemte konklusjonen. Jeg er enig i ditt valg om å spise salami i Norge, så fremt den er ganske nyåpnet. Det poenget jeg vil få frem er at alt for mange gravide ikke vet hvorfor reglene er som de er, og da blir det fort mange påstander frem og tilbake i slike tråder. Nettopp fordi enkelte kun tenker at salami står på nei-lista så man er helt idiot om man spiser det, og andre har hørt fra legen at det ikke er farlig i det hele tatt...

Endret av Athene
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på en sak. Hvis dere fanatikere som har fulgt alle råd til punkt og prikke, og allikevel (Gud forby!) får en baby som feiler noe, hva skal dere skylde på da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på en sak. Hvis dere fanatikere som har fulgt alle råd til punkt og prikke, og allikevel (Gud forby!) får en baby som feiler noe, hva skal dere skylde på da?

Da vet man iallefall at man har gjort det man kan for å "unngå" det. Man vet jo alltid at det er visse ting man ikke kan gjøre noe med uansett. Det må jo være værre om barnet får en hjerneskade som KUNNE kommet av toxo hvis du f.eks. vet du har spist en rå biff. Mye bedre å unngå det man kan og ha 100% ren samvittighet ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg skjønner forresten ikke visten med å kalle oss som følger helsemyndighetens råd for fanatikere på en nedlatene måte! Er du bitter for at du ikke klarte å holde deg i skinnet for babyen sin skyld du eller? ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen sin skyld om barnet er sykt, og når man har gjort alt man kunne! .... Hva mener DU da? Skal vi gå rundt å ha fæle tanker om oss selv om barnet er født med allergi, selv om vi vet at vi gjorde så godt vi kunne?

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg skjønner forresten ikke visten med å kalle oss som følger helsemyndighetens råd for fanatikere på en nedlatene måte! Er du bitter for at du ikke klarte å holde deg i skinnet for babyen sin skyld du eller? ;)

Langtifra! Jeg hadde (og har fremdeles) en sunn livsstil, delvis vegetarisk. Mine barn var friske og fine da de ble født.

Jeg synes bare det er så mye hysteri blant mange gravide i våre dager. Går det greit å drikke vann fra springen for eksempel, eller må det kokes først, eventuelt at man må kjøpe flaskevann?

AnonymBruker
Skrevet

Langtifra! Jeg hadde (og har fremdeles) en sunn livsstil, delvis vegetarisk. Mine barn var friske og fine da de ble født.

Jeg synes bare det er så mye hysteri blant mange gravide i våre dager. Går det greit å drikke vann fra springen for eksempel, eller må det kokes først, eventuelt at man må kjøpe flaskevann?

Du får lese litt på helsemyndighetenes sider da vet du ;) Tullete og kalle folk for hysteriske fordi de faktisk følger de rådene som blir gitt....

• Liker 1
Skrevet

Hva har det med saken å gjøre? Vann fra springen står ikke nevnt i helsedirektoratets anbefalinger, så det finnes ingen gravide som koker vannet, hvor har du det fra?

Det er ikke slik at gravide går rundt og finner på regler selv. De forsøker bare å følge en liste gitt ut av myndighetene. Regler som er satt veldig bredt for å ta høyde for mange variabler.

Jeg forstår at det for enkelte eldre som fikk barn for mange år siden kan være vanskelig å forholde seg til at lista ser så annerledes ut nå enn den gang. For å ta et eksempel: Årsaken til at pastaurisert mykost kom på lista var for eksempel registrerte spontanaborter som følge av inntak av dette for noen år siden. Man oppdaget at det ikke var like harmløst som man tidligere trudde. Risikoen for dette er likevel liten, mens risikoen for abort/missdannelser ved upastaurisert mykost er vesentlig større. Så det er jo opp til den enkelte gravide å velge hvilken risiko man vil ta.

AnonymBruker
Skrevet
Kald rå kjøttdeig blir så vidt eg veit kun brukt i Biff tartar.

Bare en kommentar til dette: biff tartar er så absolutt ikke laget av kjøttdeig! Kjøttdeig, og karbonadedeig for den saks skyld, inneholder mye bakterier, og bør ikke spises rått enten man er gravid eller ikke.

Biff tartar er laget av et kvernet kjøttstykke, som oftest rundbiff eller flatbiff, som kvernes så kort tid som mulig før det skal fortæres.

• Liker 1
Skrevet

Jada, å bo på isolat og det å unngå rått kjøtt i 9 mnd er jo omtrent det samme... :sjenert:

det er ikke å unngå rått kjøtt ene og alene jeg mener, det jeg mener er at det er noen som tror at det er verdens undergang om de har fått en bit rått kjøtt, upasteurisert ost eller skalldyr/fisk som det står på lista at ikke bør spises. denne tråden er et godt eksempel.

følg rådene med en klype salt, og vit hva du ikke BØR spise. men du blir ikke noe slem mamma om du får det i deg en gang, det er heller ikke verdens undergang..

AnonymBruker
Skrevet

det er ikke å unngå rått kjøtt ene og alene jeg mener, det jeg mener er at det er noen som tror at det er verdens undergang om de har fått en bit rått kjøtt, upasteurisert ost eller skalldyr/fisk som det står på lista at ikke bør spises. denne tråden er et godt eksempel.

følg rådene med en klype salt, og vit hva du ikke BØR spise. men du blir ikke noe slem mamma om du får det i deg en gang, det er heller ikke verdens undergang..

En bit rått kjøtt KAN være nok...

• Liker 1
Skrevet

selvfølgelig KAN det det, men hvor stor er tjangsen om du er på besøk og får i deg en bit norsk rå kjøttdeig?det er mye som KAN skje, og om du skal tenke sånn når du ikke er gravid også tror jeg det er best og bare låse seg inne i isolat..

AnonymBruker
Skrevet

selvfølgelig KAN det det, men hvor stor er tjangsen om du er på besøk og får i deg en bit norsk rå kjøttdeig?det er mye som KAN skje, og om du skal tenke sånn når du ikke er gravid også tror jeg det er best og bare låse seg inne i isolat..

Ja det er veldig mye som kan skje. Men det jeg mener er jo at det burde være ganske så enkelt for de fleste å unngå ting som står på lista over ting man burde unngå. Jeg personlig liker å unngå de tingene som KAN gjøre skade og som det ikke koster meg en dritt å kutte ut for babyen sin skyld! For de fleste kan det gå bra og drppe bilbelte, men en gjør da ikke det fordi(jada risikoen for å kræsje med bil er helt sikkert større)

Skrevet

Sjansen. Ikke tjangsen.

• Liker 2
Skrevet

Sjansen. Ikke tjangsen.

tror du har forvillet deg inn på feil forum..

HER var det du skulle :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...