Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer :)

Jeg og typen var bedt på middag hjemme hos et vennepar av typen igår, og de hadde laget kjempe god middag. Eksotisk mat. Etter middagen spurte jeg hva slags krydder og hva det var som var i maten, så ble jeg fortalt at i den ene retten var det rå kjøttdeig most med masse annet som

Koskos o.l. Da ble jeg helt satt ut. Jeg er 23 uker på vei og skal jo ikke spise sånt.. Hjelp!! Har kjent spark fra nurket i dag, men er fortsatt kjempe stressa og redd for at det kan ha skadet nurket mitt :( burde jeg ringe legen, eller hva syns dere?? tror dere er farlig?

Gjest Okusan
Skrevet

Jeg tror du skal ta det helt med ro :)

Så lenge du ikke blir kjempesyk av matforgiftning selv har nok ingen skade skjedd. Mange av rådene fra Mattilsynet er (småhysteriske) forholdsregler fordi det er en litt høyere sjanse for å bli smittet av sjeldne bakterier hvis du spiser det. Men det betyr ikke at du blir syk av å spise det i det hele tatt.

Jeg har spist spekemat og salami i alle svangerskap...

• Liker 2
Skrevet

Enig :-) men hvis du er kjempestressa kan du jo bare ringe legen for å forsikre seg! Bedre med en gang for mye enn for lite. Så blir du sikkert du roligere også :-)

Forøvrig - var ikke det en litt merkelig ting å servere hvis de visste du er gravid?

• Liker 3
Skrevet

Ok takk jenter :) beroligende å lese. Føler meg ikke dårlig i det hele tatt..

Jo var litt spesielt at de serverte meg det, men de har ikke barn og var vel ikke klar over at gravide ikke skal spise sånt.. De følte seg gangske skyldige etter jeg freaka litt ut..

Gjest navnelapp
Skrevet

Men eg lurer veldig på kva dei har servert deg. Cous cous med rå kjøttdeig? Trur ikkje det. At den kanskje ikkje var heilt gjennomsteikt er ein ting, men rå? Det hadde du merka. Kald rå kjøttdeig blir så vidt eg veit kun brukt i Biff tartar.

• Liker 2
Skrevet

Kokos -couscous, hehe.

Stort sett kan man spise ganske mye rått kjøtt her i Norge, siden kvaliteten stort sett er bra. Jeg har ikke forholdt meg slavisk til kostholdsreglene, iom at sjansen for å få noe er særdeles liten.

• Liker 1
Skrevet

Men eg lurer veldig på kva dei har servert deg. Cous cous med rå kjøttdeig? Trur ikkje det. At den kanskje ikkje var heilt gjennomsteikt er ein ting, men rå? Det hadde du merka. Kald rå kjøttdeig blir så vidt eg veit kun brukt i Biff

Jo, det var rått kjøtt! Rå kjøttdeig, rett og slett! Hvorfor skal eg lyve om det da? Hun sa hun hadde tatt rå kjøttdeig og blandet det med cous cous, hakket løk og masse forskjellig krydder. Og blandet det sammen og most det så det så nesten ut som kjøttboller, bare at de var røde pga krydderet.. Det vr kjempe godt. Hadde masse grønnsaker og sitron ved siden av. Hva retten heter vet jeg ikke..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du skal ta det helt med ro :)

Så lenge du ikke blir kjempesyk av matforgiftning selv har nok ingen skade skjedd. Mange av rådene fra Mattilsynet er (småhysteriske) forholdsregler fordi det er en litt høyere sjanse for å bli smittet av sjeldne bakterier hvis du spiser det. Men det betyr ikke at du blir syk av å spise det i det hele tatt.

Jeg har spist spekemat og salami i alle svangerskap...

Så fryktelig uansvarlig av deg å utsette barna dine for skade, bare fordi du "hadde så jævlig lyst på" spekemat. At det går ann!!!!!!!! Egoisme på høyt nivå. Det er snakk om 9 små måneder av livet ditt..... x antall ganger.

• Liker 5
Skrevet

Gjort er gjort og spist er spist. Det er ikke noe å få gjort noe med, og da bedrer du ikke noe ved å gå og bekymre deg. :)

• Liker 4
Gjest navnelapp
Skrevet

Så fryktelig uansvarlig av deg å utsette barna dine for skade, bare fordi du "hadde så jævlig lyst på" spekemat. At det går ann!!!!!!!! Egoisme på høyt nivå. Det er snakk om 9 små måneder av livet ditt..... x antall ganger.

Eg spiste også spekemat gjennom mine to svangerskap, det var ingen som hadde funne ut at det var farleg. Det gjekk bra, og det gjer det som regel. Det er uhyre sjeldan at det er toksoplasmose eller listeria i norsk mat.

• Liker 5
Gjest Annaires
Skrevet

Gjort er gjort og spist er spist. Det er ikke noe å få gjort noe med, og da bedrer du ikke noe ved å gå og bekymre deg. :)

Nettop. Det er uansett ikke noe du får gjort fra eller til nå.

Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Eg spiste også spekemat gjennom mine to svangerskap, det var ingen som hadde funne ut at det var farleg. Det gjekk bra, og det gjer det som regel. Det er uhyre sjeldan at det er toksoplasmose eller listeria i norsk mat.

Mamma røyka da hu var gravid med søstra mi. Gikk bra det å...

:ironi:

Edith: måtte bare ta på ironiflagget, i tilfelle noen trodde at jeg mente det var greit å røyke i svsk. Blir bare så irritert på folk som må fortelle St de gjorde det da de var gravide, å det gikk jo greit da...

Endret av Annaires
  • Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg synes det er så uforståelig at kvinner tør bli gravide nåtildags, og at de i det hele tatt overlever i 9 måneder. Det aller meste er jo livsfarlig å spise og drikke. Jammen er det bra at vi ikke visste om dette "før i tiden" og allikevel fødte friske og velskapte barn :ironi: .

• Liker 15
Gjest Annaires
Skrevet

Jeg synes det er så uforståelig at kvinner tør bli gravide nåtildags, og at de i det hele tatt overlever i 9 måneder. Det aller meste er jo livsfarlig å spise og drikke. Jammen er det bra at vi ikke visste om dette "før i tiden" og allikevel fødte friske og velskapte barn :ironi: .

Ser du har et ironiflagg, men...

Det er jo nettop det, at det ble ikke bare født friske og velskapte barn før. Det eg jo derfor disse retningslinjene har kommet.

Dessuten virker det som om det er et større problem for de som faktisk ikke er gravide. Syns ikke det hverken var vanskelig, eller følte jeg forsaket noe da jeg var gravid. Deg var jo kun for en kort stund.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Ser du har et ironiflagg, men...

Det er jo nettop det, at det ble ikke bare født friske og velskapte barn før. Det eg jo derfor disse retningslinjene har kommet.

Dessuten virker det som om det er et større problem for de som faktisk ikke er gravide. Syns ikke det hverken var vanskelig, eller følte jeg forsaket noe da jeg var gravid. Deg var jo kun for en kort stund.

Det er riktig at det ikke ble født bare friske og velskapte barn før, dvs. da jeg fikk mine. Jeg snakker ikke om historisk perspektiv. Men det var ikke bare før, det skjer i dag også det, beklageligvis. Da skyldes det vel neppe bare at man har spist eller drukket noe man helst skulle unngå. Alkohol og røyk stod først på forbudtlisten før, også. Selvfølgelig alle slags rusmidler.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Mamma røyka da hu var gravid med søstra mi. Gikk bra det å...

Sjølv mi mor slutta å røyke då ho vart gravid i 1966, legen anbefalte henne det. Så kunnskapen om skadane ved røyk var nok kjent lenge før det vart "forbod" mot spekemat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo OT siden ikke TS gjorde dette med vilje

Men ja sannsynligheten er liten, men den er der og det er en grunn for at det finnes retningslinjer ang rått kjøtt. Så jeg ser virkelig ikke problemet med å holde seg unna i 9 mnd selvom risken er utrolig liten. Det koster oss ingenting å unngå spekemat osv i en liiiiten del av livet vårt.

Skrevet

Som mange har skrevet er risikoen liten. For at rått kjøtt skal gi misdannelser/abort må det være inneholde toxoplasmose, du ville nok merket dette gjennom at du hadde fått feber og blitt dårlig allerede. Så ikke tenk mer på dette TS. Jeg anbefaler deg også å sette deg videre inn i hvorfor kostholdsreglene for gravide er som de er, da er det lettere å vite om risikoer og konsekvenser.

Også var det denne evige debatten om hvem som har spist/drukket/røykt hva og likevel har friske barn....... Det er en grunn til at kostholdsrådene er som de er, de er supplert og endret over tid, som en konsekvens av at barn som ellers ville vært fødd friske og fine har dødd, eller blitt født med store missdannelser eller atferdsproblemer. Jeg skal være den første til å innrømme at enkelte regler er i overkant hysteriske, årsaken er gjerne at de skal favne et bredt publikum, som kan finne på å spise mye forskjellig mat. Derfor bør den enkelte gravide sette seg inn i hva som ligger bak den enkelte regel, hvordan regelen kan implementeres på norske råvarer, og hvilken risiko de selv er villig til å ta.

Ja, sannsynligheten er liten, men konsekvensen er så enormt stor.

• Liker 4
Skrevet

Altså, selv om noen sier at de spiste spekemat/upasteurisert ost eller drakk alkohol i svangerskapet (gjerne før de fant ut at de var gravide), så behøver man jo ikke fly i taket. De sier jo bare hva de selv har spist og at det gikk fint, ikke at alle derfor burde gi blanke i mattilsynets kostholdsråd. Jeg synes det er helt fint å lese om at andre av ulike grunner ikke fulgte dagens råd fikk helt friske barn, for det betyr jo bare at det neppe er så farlig hvis man har gjort en glipp selv. Jeg spiste for eksempel upasteurisert ost før jeg testet positivt, men har ikke tenkt å frykte listeria de neste månedene av den grunn.

Etter min mening bør mattilsynets råd følges, men det er også greit å huske på at de er laget ut fra en tanke om å avstå fra noen matvarer for å være på den sikre siden - at rådene ikke alltid følges til punkt og prikke betyr neppe at risikoen for sykdom er stor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å si "jeg spiste rått kjøtt da jeg var gravid og det gikk fint" blir omtrent like relevant som å si "jeg har kjørt bil uten å ha på meg sikkerhetsbelte og det gikk fint". Begge deler går som regel bra, men det tilrådes likevel å bruke bilbelte og å varmebehandle maten i tilfelle det skjer noe uforutsett som man ikke har kontroll over. Som en kollisjon, eller at det er bakterier i maten som det vanligvis ikke er. Ingen har påstått at det garantert vil gå til helvete om du spiser rått kjøtt eller spekemat, og ærlig talt forundrer det meg at voksne mennesker som (tilsynelatende) har mer enn to fungerende hjerneceller argumenterer som om det er det som blir sagt.

Det er først i en kollisjon at det vil bety noe om du har hatt på deg bilbeltet eller ikke. Og det er først når det er bakterier i maten at det vil bety noe om du har varmebehandlet den eller ikke. Er det noen som anklager folk for å være hysteriske hver gang de tar på seg bilbeltet, mon tro?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...